کد خبر: ۵۵۹۹۱۲
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۵

معترضان آزمون سردفتران مقابل مجلس تجمع کردند

تعدادی از معترضان آزمون سردفتران اسناد رسمی امروز شنبه در مقابل مجلس شورای اسلامی تجمع کردند.
آفتاب‌‌نیوز :
معترضان به نحوه برگزاری آزمون سردفتران از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک، انتقاد دارند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ این افراد که کمتر از 30 نفر هستند، پلاکاردهایی با مضمونی مبنی بر درخواست ابطال آزمون سردفتران به همراه دارند.

در این تجمع معترضان شعارهایی مانند اینکه «شما که پول می خواستید مزایده می گذاشتید» و «مجلس مستضعفین حمایت حمایت» سر دادند.

اواخر تیر ماه امسال و پس از 11 سال آزمون سردفتری اسناد رسمی با حضور بیش از 55 هزار داوطلب در 36 حوزه انتخابی سراسر کشور برگزار شد تا از میان آنان 962 نفر برای 665 دفتر اسناد رسمی مشخص شوند که این آزمون تاکنون حاشیه هایی را به همراه داشته است.

اولین حاشیه مربوط به 21 مهر ماه بود که تعدادی از شرکت کنندگان این آزمون به نحوه برگزاری آن و برخی مسائل دیگر انتقاد کرده و در مقابل سازمان ثبت اسناد و املاک تجمعی را برگزار کردند. 

ارائه نشدن کارنامه و کلید سوالات‌، رعایت نشدن اصول امنیتی در برگزاری آزمون مانند، پلمب نبودن دفترچه‌های آزمون، حضور نداشتن ناظر در هنگام برگزاری آزمون، اعلام نشدن اسامی شهرهای محل آزمون تا چند روز قبل از امتحان، تغییر میزان ظرفیت قبولی برخی شهرها، منتشر نشدن پاسخنامه سوالات پس از آزمون، اعلام نکردن رتبه و نبود کارنامه آزمون شرکت کنندگان، اختلال در سامانه اعلام نتایج، اعلام نشدن اسامی دو برابر ظرفیت برخلاف اعلام قبلی و شائبه در قبولی برخی افراد از مهمترین موارد اعتراض تجمع کنندگان بود.

سیدمحمد هاشمی مقدم معاون امور اسناد سازمان ثبت اسناد و املاک کشور هنگام اعتراض معترضان، به میان آنان رفت و با شنیدن سخنان آنان اعلام کرد: در این زمینه اطلاع رسانی لازم صورت خواهد گرفت.

پس از چند روز اطلاعیه ای از سوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور صادر و اعلام شد که فرایند آزمون سردفتری بر اساس ضوابط قانونی صورت گرفته و حتی طرح سوالات به صورت قرنطینه و با نظارت مستمر و با حضور نمایندگان مرکز حفاظت و اطلاعات قوه قضائیه بوده است.

در این اطلاعیه سازمان ثبت اسناد برای اشکالاتی که در روز اول اعلام نتایج در نرم افزار مربوطه به وجود آمده بود عذرخواهی و اعلام کرد که از افراد واجد شرایط به منظور مصاحبه و آزمون شفاهی دعوت می شود و اگر این افراد شرایط لازم علمی و عملی را نداشته باشند یا موفق به کسب حداقل امتیازات لازم نشوند از افراد ذخیره دعوت خواهند کرد، در حالی که قبلا اعلام شده بود پذیرش داوطلبان در این مرحله به صورت دو برابر ظرفیت خواهد بود.

به دنبال این اعتراض ها برخی پیشنهاد دادند تا معترضان به دیوان عدالت اداری مراجعه کنند و بهمن طاهرخانی عضو کمیسیون قضایی مجلس شورای اسلامی گفت: کسانی که در آزمون سردفتری اسناد رسمی شرکت کرده اند، به موجب اعلامیه سازمان ثبت اسناد صاحب حقی شده اند که بر اساس مقررات است و اگر سازمان ثبت اسناد و املاک پس از برگزاری آزمون، شرایط را تغییر داده باشد در واقع برخلاف تعهدات خود عمل کرده اند. 

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور نیز 20 روز پیش درباره ابهامات و انتقادات این آزمون به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و مطالبی را بیان کرد.

احمد تویسرکانی با بیان مبانی قانونی برگزاری این آزمون گفت: طی 10 سال گذشته آزمون دفاتر اسناد رسمی برگزار نشده بود و علت این بود که در سال های 86 و 87 تعداد دفاتر تاسیس شده بیش از میزان قانونی است و در این مقطع بر اساس آمار جمعیتی و نیاز‌های هر منطقه تصمیم گیری شد تا حدود 960 دفتر اسناد رسمی به کشور اضافه شود. 

تویسرکانی درباره برگزارکننده این آزمون گفت: در ابتدا شرکت معتبری که مجوز قانونی لازم را داشت، شناسایی شد که تاکنون چندین آزمون استخدامی را برای دستگاه‌ها برگزار کرده است. 

وی درباره هزینه‌های این آزمون اظهار داشت: پس از بررسی‌هایی که انجام دادیم و بر اساس مقایسه هزینه های سایر آزمون ها به این نتیجه رسیدیم که در آخرین آزمون برای هر نفر 80 هزار تومان دریافت شده بود که ما با این شرکت چانه زنی کردیم و قرار شد از هر نفر 60 هزار تومان دریافت شود. 

تویسرکانی افزود: متقاضیان هیچ پولی را به سازمان ثبت پرداخت نکرده‌اند و پول‌ها به حساب شرکت برگزار کننده آزمون واریز شده و آن شرکت نیز پول های دریافتی را صرف هزینه‌های آزمون کرده است ولی برخی این اتهام را وارد می کنند که سازمان ثبت اسناد به کسب درآمد پرداخته است در حالی که این سازمان مجاز به دریافت پول نبوده و یک ریال هم دریافت نکرده است. 

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین