کد خبر: ۵۵۹۹۸۷
تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۶

دیدار می و بن سلمان هم حاشیه‌ساز شد

نخست‌وزیر انگلیس که در آستانه خروج این کشور از اتحادیه اروپا تحت‌فشار زیادی در داخل قرار دارد، با انتقادها و حواشی زیادی در مورد دیدار روز گذشته اش با «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان در حاشیه اجلاس گروه 20 در آرژانتین مواجه شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
از چهره عبوس «ترزا می» در این دیدار گرفته تا امتناع او از نگاه کردن به‌صورت «بن سلمان» و دست دادن زورکی دو طرف، ازجمله مسائلی است که در کانون توجه رسانه‌ها و مطبوعات روز شنبه انگلیس قرارگرفته است.

نشریه تایمز در گزارشی در همین رابطه نوشت: نخست‌وزیر در حالی دیشب با بن سلمان دست داد که تنها دو ماه از قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار منتقد عربستانی توسط عناصر سعودی می‌گذرد. پس‌ازاین دیدار دفتر نخست‌وزیری تصویری عبوس از نخست‌وزیر را نشان داد که به ولیعهد عربستان نگاه نمی‌کرد، اما رسانه‌های عربستانی به‌طوری هماهنگ تصاویری از احوال‌پرسی «می» و «بن سلمان» در زمان دست دادن آن‌ها با یکدیگر منتشر کرده اند.
این نشریه انگلیسی همچنین افزود: دفتر نخست‌وزیری با اشاره به ماجرای قتل خاشقچی عنوان کرد، «می» در این دیدار هشدار داده است که عربستان سعودی بایستی اقدامات لازم را در جهت اعتمادسازی مبنی بر اینکه چنین حوادث اسفناکی دیگر رخ نخواهد داد، به عمل آورد.
تایمز نوشت: هرچند او از ولیعهد خواست تا با مقام‌های ترکی درباره پرونده قتل خاشقچی کاملاً همکاری کند اما مانند امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه علناً تحقیقات بین‌المللی در این رابطه را خواستار نشد.

تصاویر منتشرشده درباره دیدار مکرون و بن سلمان نشان می‌دهد ولیعهد سعودی گفته است: 'نگران نباش' و رئیس‌جمهوری فرانسه گفته است ' اما نگرانم و به تو گفتم'. مکرون در این ملاقات سرپایی که در حاشیه اجلاس گروه 20 به مدت 5 دقیقه صورت گرفت می‌گوید 'تو هرگز به حرف‌های من گوش نمی‌کنی' و بن سلمان پاسخ می‌دهد ' نه این‌طور نیست، قطعاً گوش می‌کنم'.
مکرون می‌گوید: 'به تو گفتم این مساله بیشتر برای تو مهم است' و بن سلمان پس از گفت‌وگوهایی که قابل‌شنیدن نیست اظهار می‌کند' من این مساله را حل می‌کنم'.
جمال خاشقچی روز 2 اکتبر (10 مهر) برای ثبت ازدواج خود به ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول مراجعه کرد، اما پس از ورود به کنسولگری ناپدید شد.
حکومت آل سعود پس از 18 روز انکار، در پی فشار بین‌المللی با صدور بیانیه‌ای به قتل او در ساختمان کنسولگری عربستان در استانبول اعتراف و اعلام کرد که در ارتباط با پرونده قتل او، 18 تن ازجمله 15 مأمور تیم ترور اعزامی از ریاض دستگیرشده‌اند.

همه مدارک و شواهد نشان می‌دهد که 15 مامور از نزدیکان بن سلمان ولیعهد سعودی که از طرف او به استانبول اعزام‌شده بودند، عامل قتل خاشقچی و نابود کردن جنازه وی هستند و بر این اساس، دولت ترکیه خواستار استرداد این افراد برای محاکمه در استانبول است.
به نوشته تایمز، نخست‌وزیر انگلیس قرار است امروز با رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه درباره پرونده خاشقچی ملاقات کند.
کریس برایانت عضو کمیته پارلمانی بانفوذ امور خارجی مجلس عوام می‌گوید: همه درک می‌کنند که دیپلماسی گاهی اوقات ممکن است دشوار باشد که بخواهید با شیطان شام بخورید اما صبحانه نخورید. بااین‌حال امیدوار بودیم که نخست‌وزیر با او (بن سلمان) دست نمی‌داد.

نشریه گاردین نیز در گزارشی تصمیم ولیعهد سعودی برای شرکت در اجلاس گروه 20 را یک ریسک محاسبه‌شده خواند و نوشت: معلوم نبود آیا سران سایر کشورها او را محکوم خواهند کرد یا خیر. این نشریه انگلیسی افزود: بن سلمان در حالی در این اجلاس شرکت کرد که بسیاری از مشاوران و نیروهای امنیتی نزدیک به او در ماجرای قتل خاشقچی دست داشته و سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا گزارش داده که ولیعهد دستور قتل او را صادر کرده است.
گاردین همچنین به تصویر دست جمعی رهبران شرکت‌کننده در حاشیه اجلاس گروه 20 اشاره کرد و نوشت: ولیعهد در منتهی‌الیه تصویر ایستاده که این امر نشان می‌دهد از سوی سایر اعضاء شرکت‌کننده مورد بی‌اعتنایی قرارگرفته است.

نخست‌وزیر انگلیس همچنین دیشب در ملاقات با ولیعهد سعودی اوضاع یمن را مورد اشاره قرارداد و پایان دادن سریع به درگیری‌ها و ضرورت امدادرسانی به میلیون‌ها یمنی قحطی‌زده را خواستار شد. او از عربستان خواست تا تلاش‌های مارتین گریفیس فرستاده ویژه سازمان ملل متحد در امور یمن را حمایت کند.
نخست‌وزیر انگلیس بابیان اینکه وضعیت انسانی در یمن وخیم است، تعهد لندن برای بهبود اوضاع این کشور شامل قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد را مورد تأکید قرارداد.
عربستان و امارات متحده عربی، از ششم فروردین سال 94 در ائتلافی از چند کشور عربی و با کمک و چراغ سبز آمریکا، حملات گسترده‌ای را علیه یمن فقیرترین کشور عربی آغاز کردند تا به بهانه بازگرداندن رئیس‌جمهوری مستعفی این کشور به قدرت، به اهداف و زیاده‌خواهی‌های سیاسی خود جامه عمل بپوشانند.

گفتنی است که انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن که تاکنون موجب کشته شدن بیش از 16 هزار شهروند یمنی، زخمی شدن ده‌ها هزار تن دیگر و ویرانی این کشور مسلمان‌ شده است، مجوز فروش حدود پنج میلیارد پوند سلاح به عربستان را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. افکار عمومی در انگلیس در پی ماجرای قتل خاشقچی خواستار توقف همکاری‌های تسلیحاتی لندن با ریاض هستند.

ایرنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین