کد خبر: ۵۶۰۰۸۲
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۰

پاریس و یک شورش دیگر

معترضین طرح پیشنهادی مکرون رییس‌جمهور فرانسه مبنی بر افزایش مالیات بر سوخت را رد و آن را عامل فقیر شدن بیشتر خود می‌دانند.
آفتاب‌‌نیوز :
غلامعلی دهقان، عضو شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه، در یادداشتی نوشت: جنبش موسوم به "ژیله ژون‌ها" (جلیقه زردها) در سومین شنبه هم از تکاپو دست برنداشت؛ بلکه با انسجام و مقاومت بیشتر، شوک بزرگی به اهالی پاریس و حتی به جهان سیاست وارد کرد.

در میان کشورهای اروپایی، فرانسه رکورددار شورش‌های شهری است. هرچند یکی از این تحرکات منجر به انقلاب ۱۷۸۹ شد؛ ولی دیگر موارد هم در سرنوشت این کشور موثر بوده است.

در قرن نوزدهم و در سال‌های ۱۸۳۰ و ۱۸۴۸ و ۱۸۷۱ هم پاریس شاهد شورش‌هایی بود که تاثیر قابل توجهی در این کشور داشت.

حتی در قرن بیستم هم دوباره این کشور در سال۱۹۶۸ دقیقا پنجاه سال پیش با شورش گسترده‌ای روبرو شد که به یک سرکوب خونین منجر شد.

جنبش اخیر فرانسویان که به جهت پوشش زرد معترضین ژیله ژون )جلیقه زرد) شهرت یافته؛ دارای ویژگی‌هایی است که توجه اهالی سیاست را به خود به طور جدی جلب کرده است.

معترضین وابستگی خود را به احزاب چپ و راست تکذیب و اصولا در عمل نشان داده‌اند فاقد رهبری مشخص و یا اینکه حداقل رهبریتی شناخته‌شده هستند.

قرائن و شواهد نشان می‌دهد بیشتر از طریق فیس‌بوک حرکت اعتراضی خود را سازماندهی کرده‌اند.

معترضین طرح پیشنهادی مکرون رییس‌جمهور فرانسه مبنی بر افزایش مالیات بر سوخت را رد و آن را عامل فقیر شدن بیشتر خود می‌دانند.

آنان بیشتر ساکنین حومه‌های شهرهای بزرگ فرانسه از جمله پاریس هستند.

پرسش اساسی این است که آیا مکرون ازخواست خود عقب‌نشینی می‌کند و یا اینکه سرکوبی از نوع سرکوب ۱۹۶۸ در راه است؟

به نظر می‌رسد اوضاع بحرانی‌تر از تجمعات سال‌های اخیر باشد.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین