کد خبر: ۵۶۰۰۸۸
تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۶

2 نامه اعتراضی ایران به سازمان ملل متحد

نمایندگی ایران در سازمان ملل با ارسال دو نامه‌ به شورای امنیت، نسبت به اقدامات تقابل‌جویانه ریاض و واشنگتن علیه کشورمان واکنش نشان داد و خواستار واکنش جامعه جهانی شد.
آفتاب‌‌نیوز :
در یکی از نامه‌ها که به امضای اسحاق آل‌حبیب، سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد به رئیس شورای امنیت سازمان ملل و دبیرکل این سازمان ارسال شد، اعلام شده است: «مستندات کافی موجود ثابت می‌کند که عربستان در حال برنامه‌ریزی جهت انجام اقدامات مخرب امنیتی و اقتصادی در ایران است.

در این رابطه به اظهارات مقامات عربستان برای کشاندن درگیری به داخل ایران نیز اشاره و از حمایت عربستان از برخی گروه‌های تروریستی برای ارتکاب اینگونه اقدامات در داخل ایران، به‌عنوان نمونه بارز رفتار مخرب آن کشور یاد شده است.» در این نامه، به اطلاعاتی نیز که اخیراً به ‌صورت آشکار در مورد برنامه‌های عربستان برای ایجاد تخریب در اقتصاد ایران و نیز ترور مقامات ایرانی با اجیر کردن تروریست‌ها منتشر شد، اشاره و اعلام شده است: اینها بخشی از اقدامات بزرگ‌تر عربستان سعودی برای ایجاد بی‌ثباتی در کشورهای منطقه است که جهان باید در مقابل آن ایستادگی کند.

نمایندگی دائم ایران در سازمان ملل، در این نامه همچنین ضمن اشاره به جنایات عربستان سعودی در تجاوز به یمن، کشتار مردم بی‌گناه این کشور و ارتکاب جنایات بی‌شمار دیگر علیه آن مردم ستمدیده، اعلام کرده است: «جامعه جهانی باید این کشور را به توقف جنایات جنگی خود وادار ساخته و آن را به‌خاطر این جنایات مسئول بشناسد.»

نامه ایران و درخواست برخورد جامعه جهانی با عربستان در حالی منتشر می‌شود که از چند هفته پیش برخی نشریات معتبر سرنخ‌هایی روشن از توطئه‌های عربستان علیه ایران داشته‌اند؛ در همین راستا بود که روزنامه امریکایی نیویورک تایمز در گزارشی فاش کرد که مقام‌های اطلاعاتی نزدیک محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در تدارک نقشه چند میلیارد دلاری برای خرابکاری در ایران و ترور مقام‌های ایرانی بوده‌اند. به نوشته نیویورک تایمز به نقل از سه مقام آگاه، این پروژه از زمانی آغاز شده است که بن سلمان به‌عنوان جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان مشغول تحکیم قدرت خود و توسعه عملیات نظامی و اطلاعاتی سعودی‌ها در خارج از کشورشان بود.

گزارش نیویورک تایمز حکایت از آن داشت که مقام‌های اطلاعاتی بن سلمان از جمله «احمد العسیری» معاون وقت اداره اطلاعات عربستان که حالا مقام‌های عربستانی از او به‌عنوان عامل عملیات «خودسرانه» قتل خاشقجی، ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن پست» و منتقد سیاست‌های دربار عربستان یاد می‌کنند در مارس سال 2017 (فروردین 96) در نشستی حضور داشته که طی آن برخی تاجران سعودی نقشه‌ای 2 میلیارد دلاری برای تخریب اقتصاد ایران تهیه کرده‌اند. العسیری در جلسه با این تجار سعی داشته است که سرمایه آنها را برای اجرا کردن نقشه‌های ترور مقامات ایرانی از جمله ترور سردار قاسم سلیمانی فرمانده سپاه قدس ایران جذب کند.

اذعان دیرهنگام رسانه‌های امریکایی به دست داشتن عالی‌ترین مقامات سعودی در شنیع‌ترین نقشه‌های اجرا شده و نشده ترور که در واقع سندی است بر وجود تروریسم دولتی در عربستان سعودی اگر چه تنها پس از قتل خاشقجی فرصت آشکار شدن پیدا کرده است اما فراموش کردنی نیست که زمامداری مبتنی بر اقداماتی همچون ترور و گروگانگیری و حمایت از گروه‌های تروریستی دیرزمانی است که از آستین سعودی‌ها درآمده و گریبان منطقه را گرفته است. از حمایت مالی و تسلیحاتی از گروه‌های تروریستی همچون القاعده، داعش و احرارالشام و... تا به گروگان گرفتن سعد حریری نخست‌وزیر لبنان. در جدیدترین اثرات آشکار این رویه مردم ایران شاهد حادثه تروریستی اهواز بودند که به دست گروهک تروریستی الاحوازیه انجام شد.

اعتراض علیه تهدید به قحطی

نمایندگی ایران در سازمان ملل متحد همچنین در نامه‌ای دیگر به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، خواستار محکومیت اظهارات غیرمسئولانه و تحریک‌آمیز «مایک پمپئو» وزیر خارجه امریکا علیه ملت ایران شد. مقام‌های دیپلماتیک ایران در این نامه به اظهارات اخیر «پمپئو» که ملت ایران را به قحطی تهدید کرده بود، اشاره و تصریح کرد اینگونه اظهارات بخشی از سیاست‌های امریکا برای اعمال فشار و تهدیدی عملی برای به راه انداختن جنگ اقتصادی علیه مردم ایران است.

نمایندگی ایران در سازمان ملل در این نامه همچنین به اعمال مجدد تحریم‌های امریکا که مانع دسترسی مردم ایران به نیازمندی‌های اساسی از قبیل دارو، لوازم پزشکی و درمانی شده است اشاره و تأکید کرد اقدامات کاخ سفید نمونه بارز جنایات علیه بشریت است.

در نامه نمایندگی ایران در سازمان ملل آمده است: «اقدام امریکا در اعمال مجدد تحریم‌های یکجانبه علیه ملت ایران، نقض تعهدات واشنگتن تحت برجام، قطعنامه 2231 شورای امنیت و حکم دیوان بین‌المللی دادگستری است.» نمایندگی ایران در سازمان ملل در این نامه از جامعه بین‌الملل خواست در مقابل این گونه سیاست‌ها که بنیادهای سازمان ملل و چندجانبه گرایی را تهدید می‌کند «ایستادگی» و امریکا را وادار به پایبندی به اصول و اهداف سازمان ملل کند.

چندی پیش «مایک پمپئو» در تکرار اتهامات ضد ایرانی مدعی شد که بهترین کار برای ایران، راه آمدن با امریکا و گوش کردن به حرف‌های واشنگتن است؛ در غیر این صورت مردم ایران بهای این کار را خواهند پرداخت. پمپئو همچنین در ادامه سخنان تهدید آمیزش افزود: «مقامات ارشد ایران مجبورند تصمیم بگیرند که آیا می‌خواهند مردم‌شان غذایی برای خوردن داشته باشند یا خیر!» این اظهارات پمپئو در حالی است که مقامات امریکایی از جمله خود او پیش‌تر پس از اعمال دور جدید تحریم‌های ایران که از پنجم نوامبر آغاز شد؛ بارها ادعا کرده‌اند که امریکا درتحریم‌های امریکا علیه ایران، مواد غذایی و پزشکی و دارویی را استثنا کرده است و مردم ایران را هدف قرار نمی‌دهد؛ ادعایی که بی تردید با ایجاد موانعی که در نتیجه بازگشت این تحریم‌ها در مسیر تعاملات اقتصادی ایران با سایر کشورهای جهان به وجود آمده است، بر کذب بودن آن مهر تأیید می‌زند. در همین حال «مایک پنس»، معاون رئیس جمهوری امریکا نیز با «فاجعه‌بار» خواندن توافق هسته‌ای اشاره کرد که ترامپ با خارج کردن امریکا از این توافق و اعمال دوباره تحریم‌هایی که توسط دولت قبلی لغو شده بودند، وارد عمل شد. او در ادامه اتهامات امریکا علیه ایران با اشاره به این که تحریم‌های امریکا علیه ایران از هر زمان دیگری قوی‌تر هستند افزود: «ایالات متحده امریکا هیچ‌گاه به ایران اجازه نخواهد داد که به سلاح اتمی دست یابد.»
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین