کد خبر: ۵۶۰۳۶۰
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۱

تلاش آمریکا برای پرداخت غرامت به قربانیان جنگ عراق از محل دارایی‌های ایران

جمعی از خانواده‌های کشته شدگان و مجروحان در جنگ عراق با ادعای اینکه ایران در هدف قرار گرفتن عزیزان‌شان دست داشته‌ است در تلاشند از ایران خسارت دریافت کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
 خانواده‌های 150 تن از سربازان کشته و قطع عضو شده در جنگ عراق مدعی‌اند که عزیزان‌شان توسط تسلیحاتی هدف قرار گرفته‌اند که از سوی ایران در حملات به ارتش آمریکا در عراق تامین شده بود.

به گزارش پایگاه خبری میلیتری تایمز، این افراد با ادعای اینکه جمهوری اسلامی در حملات به عزیزان‌شان در عراق دست داشته است به دنبال دریافت خسارت هستند و در همین راستا شکایتی را در دادگاه فدرال واشنگتن پایتخت آمریکا مطرح کرده اند. روند رسیدگی به این شکایت از روز دوشنبه سوم دسامبر (امروز) آغاز خواهد شد و سه روز به طول می‌انجامد.

شاکیان مدعی‌اند که جمهوری اسلامی ایران از طریق آموزش به گروه‌های شبه نظامی شیعه در عراق و فراهم سازی مواد منفجره برای این گروه‌ها، موجب مرگ و زخمی شدن صدها آمریکایی شده است. از این رو، خواستار دریافت غرامت از تهران در این زمینه هستند.

آنها از خانواده‌های بیش از 1000 سرباز و کارمند آمریکایی کشته و یا مجروح شده در عراق در سال‌های بین ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۱ هستند.

در دادخواست این شاکیان همچنین ادعا شده است که مقامات تهران علاوه بر آموزش این گروه‌ها، با پولشویی از طریق برخی از بانک‌های اروپایی اقدام به تامین مالی آن‌ها کرده‌اند تا با آن پول به خرید مواد منفجره برای تولید بمب‌های کنار جاده‌ای اقدام کنند.

بنابر این گزارش، ادعای این خانواده‌ها بر اساس قانون مستثنی کردن اقدام‌های تروریستی کشورهای خارجی از مصونیت قضایی در آمریکا مطرح می‌شود که به موجب آن، افرادی که خودبه‌طور شکنجه یا به گروگان گرفته شده‌اند و یا خانواده افرادی که در حادثه تروریستی مانند انفجار هواپیما و دیگر اشکال آن کشته شدند، می‌توانند شکایت خود را علیه کشور حامی این اقدام‌های تروریستی در دادگاه‌های آمریکا برای رسیدگی و دریافت غرامت ارائه دهند.

اگر این قربانیان بتوانند ادعای خود را ثابت کنند، قادر خواهند بود از محل درآمد حاصل از فعالیت‌های بانکی کشور مورد نظرشان غرامت دریافت کنند.

دولت آمریکا از بیش از سه دهه پیش، نام جمهوری اسلامی ایران را در فهرست کشورهای حامی تروریست قرار داده است.

این دادگاه نیز در حالی برگزار می‌شود که ایران هیچ وکیلی حاضر در جلسه برای دفاع از خود ندارد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین