کد خبر: ۵۶۰۴۲۳
تعداد نظرات: ۲۸ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۹

سردار نقدی: کوروش هرگز شخصیت بزرگی نبوده/ ملت ایران، هرگز نمی‌تواند به شاه مستبد و خون‌ریزی افتخار کنند!

معاون فرهنگی ـ اجتماعی سپاه پاسداران گفت: کوروش، به‌هیچ‌رو در میانِ ملّتِ ایران، منزلت و جایگاهی که رژیمِ پهلوی و صهیونیست‌ها برای او تراشیده‌ و ساخته‌اند را نداشته است.
آفتاب‌‌نیوز :
سردار محمد رضا نقدی معاون فرهنگی اجتماعی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به انتشار یادداشتی در روزنامه ایران درباره سخنان اخیرش درخصوص کوروش پادشاه هخامنشی پاسخ داد.

متن کامل جوابیه سردار نقدی به شرح زیر است:

مدیر مسئول روزنامه‌ی ایران

سلام علیکم 

در روزنامه‌ی ایران در تاریخ ۹۷/۹/۱۰ مطلبی با عنوانِ «سردار، مورّخ شده‌اند!» درج گردیده بود، که به‌ظاهر، مشتمل بر نقدِ گفته‌های اینجانب بود. در این یادداشت آمده بود:

«روز پنجشنبه، سردار محمدرضا نقدی، سخنانی را مطرح کرد که بازتاب‌های زیادی در فضای رسانه‌ای داشت. از جمله صحبت‌های وی درباره‌ی کوروش که وی را شاهی ساخته‌ و‌ پرداخته‌ دیگران دانسته که اصلاً نشانی از وی در تاریخ نیست و برای رابطه‌ی ایرانیان با یهودیان، عَلَم شده است. از منظرهای مختلفی می‌توان این اظهاراتِ آقای نقدی را موردِ کنکاش قرار داد، ولی قبل از هرچیز، شاید بهتر بود ایشان به‌خاطر می‌آورد که شخصیّتِ علمیِ بزرگی در حدّ علامه‌ی طباطبایی در تفسیرِ المیزان، کوروش را همان ذوالقرنین موردِ اشاره در قرآن دانسته است.»

از آنجاکه سخنانِ بنده تحریف شده و چنین برداشتی صحیح نیست، خواهشمند است برابرِ قانونِ مطبوعات، پاسخِ بنده را در همان صفحه و با عنوانی در همان اندازه، درج کنید.

به‌عنوانِ روزنامه‌نگار، به‌خوبی آگاهید که برداشت نادرست و یا تحریفِ سخنِ دیگران و سپس محکوم‌کردنِ آن سخنِ تحریف‌شده، از انصاف و اخلاق حرفه‌ای، سخت به‌دور است. روزنامه‌نگارِ حرفه‌ای، اگر حرف و نظر و موضعی درباره‌ گفته‌ دیگران دارد، باید ابتدا، سخنِ وی را بدونِ کم‌و‌کاست و عاری از دخل‌وتصرّف، نقل کند، و آن‌گاه به نقادی و رد و ابطال بپردازد۰ استناد به چند جمله از سخنرانی طولانی و نادیده گرفتن قبل و بعد آن و برداشت سلیقه ای و نادرست از آن کار درستی نیست.

واقعیّتِ این است که آنچه بنده در سخنرانیِ خویش گفته‌ام، انکارِ وجودِ شاهِ آدمکشی به‌نام کوروش که شهرهای زیادی را با زورِ سرنیزه و کشت‌و‌کشتار، به قلمروِ حکومتِ خود ملحق کرد، نبود، بلکه عبارت بود از نفیِ بزرگنمایی‌های غیرواقعی و چهره‌سازی‌هایی دروغین و افسانه‌ای درباره‌ وی که رژیم پهلوی و صهیونیست ها آن را ساخته و پرداخته اند و اینک از سوی برخی جریان‌های سیاسی و فکری، ادامه یافته است.

۱- من در آن سخنرانی چنین گفتم: تاریخِ ایران، تاریخی حداقل هفت‌هزار ساله و شاید ده‌هزار ساله است و نه دوهزار و پانصد ساله؛ به‌طوری‌که بخشی از آثارِ آن تاریخ هفت هزارساله، در شهرِ سوخته‌ زابل و هکمتانه‌ همدان، کشف شده است. امّا رژیمِ منحوسِ پهلوی و جریان‌های فکری و رسانه‌ای وابسته به صهیونیست‌ها، این چندهزار سال از تاریخِ پُرعظمتِ ملّتِ ایران را کنار نهاده و این‌گونه القاء کرده‌اند که تاریخِ ایران، دوهزاروپانصد ساله است، تا در اثرِ این سانسور، مجال برای محمدرضاشاهِ پهلوی فراهم شود که کوروش را در رأسِ تاریخِ ایران قرار دهد و از آنجاکه کوروش، حسبِ آنچه برخی مورّخان نوشته‌اند، ارفاقاتی نسبت به یهودیان داشته است، نتیجه بگیرند که ما نیز امروز باید به او تأسی کنیم و با صهیونیست‌ها، رابطه‌ مودّت دوستی داشته باشیم!

امام خامنه ای در این مورد می فرمایند: فرنگی ها اصرار داشتند هخامنشی ها را بالا بیاورند و مطرح کنند و کوروش و داریوش را اول تاریخ بدانند ، حتی مادها را هم از خاطر برده اند کار مستشرقین اروپایی در این زمینه خیلی صادقانه نبوده ..... در سرتاسر ایران کنونی ما تمدنهای بسیار قدیمی که بعضی شاید از تمدن از تمدن مصر هم قدیمی تر باشد وجود دارد؛ تمدن های ۶ هزار ساله و۷ هزار ساله.(۱۹ تیر ۸۳ همدان)

۲- کوروش، هرگز شخصیّتِ برجسته و بزرگی نبوده که بتوان او را در رأس و صدر ِتاریخِ ایران نشاند، بلکه حقیقت آن است که اگر تاریخِ ایرانِ باستان به‌درستی، فهم و وصف شود، سرچشمه و ریشه‌ی آن به بزرگانی چون پیامبرِ الهی، حضرتِ زرتشت -علیه‌السلام- خواهد رسید و اوست که بر تارکِ تاریخِ ایرانِ باستان، می‌درخشد. با این‌حال، چون محمدرضا شاه و صهیونیست‌ها نمی‌خواستند یک پیامبر، نمادِ تاریخیِ ما باشد، بلکه برای توجیهِ ظلم و استبدادِ شاهانه، نیاز بود که یک شاه، به‌عنوانِ نمادِ تاریخِ ایران شناخته شود.

۳- کوروش، به‌هیچ‌رو در میانِ ملّتِ ایران، منزلت و جایگاهی که رژیمِ پهلوی و صهیونیست‌ها برای او تراشیده‌ و ساخته‌اند را نداشته است. از جمله دلایلِ این ادّعا آن است که نه در شجره‌نامه‌های ایرانیان، و نه در سنگ‌قبورِ گذشتگان، و نه در اسامیِ برجستگانِ تاریخِ ملّتِ ایران، نامگذاری به چنین نامی بعنوان یک شخصیت محبوب تکرار نشده ، و در کتاب‌های کهنِ ایرانی، مانندِ شاهنامه‌ فردوسی که نام‌های محبوب و اسامیِ افرادِ خوش‌نام، به‌وفور در آنها تکرار شده است هم، چنین نامی دیده نمی‌شود.

۴-  تاریخ‌هایی که امروزه، اغلب به آنها استنادِ بی‌چون‌و‌چرا می‌شود، در واقع، تاریخ‌های دلبخواهانه‌ شاه‌ساخته و ناشی از اوامرِ ملوکانه‌ آنهاست، نه تاریخ‌های مستقل و واقع‌نما و متعهد به حقیقت. از این‌رو، در چنین تاریخ‌هایی، تاریخ به‌صورتی وارونه و معکوس بیان شده است، به‌طوری‌که در آنها، شاهانِ جنایت‌کار و ستم‌کار، محور و اساسِ تحوّلات قرار داده شده‌اند و انقلابیون، آزادیخواهان و مصلحانِ بزرگ، یاغی معرفی شده‌اند. به این دلیل، ما باید تاریخِ خویش را بر اساسِ خودِ واقعیّت، بازنویسی کنیم و به‌جای شاهانی که یکی از دیگری، شرورتر و خبیث‌تر بوده‌اند، تاریخ را با محوریّتِ انبیاء الهی، علما و حکمای راستین، و مصلحانِ آزادی‌خواه و عدالت‌طلبِ ایرانی بنویسیم.

۵- ملّتِ شریفِ ایران، هرگز نمی‌تواند میانِ خود و شاهِ مستبد و خون‌ریزی که به مردمِ ایران، ستم کردند و و از جمجمه‌ی مخالفانِ خود، برج می‌ساختند، و چشم‌شان را از حدقه در می‌آوردند، و کتفِ اسرا را به‌هم می‌دوختند، و هشتادهزار انسان را به دلیلِ تفاوتِ فکری، در یک‌روز گردن می‌زدند، و .... احساسِ یگانگی و هم‌ذات‌پنداری کنند و به آنها افتخار کنند!

امام خمینی (ره) که خود فخر ایران و ایرانی هستند شاهان ۲۵۰۰ ساله ایران را اینگونه توصیف کرده اند: مطلب، یک مطلبِ شوخی نیست. مطلبی است که یک ملتی که در طولِ تاریخ زیر سلطه سلاطین جور بوده؛ در طول تاریخ 2500 سال زیر سلطه سلاطینی بوده است که همه‌اش جور بوده، حتی آن عادل‌هایشان هم خبیث بودند، حتی آن انوشیروان عادلش هم از خبیث‌ها بوده، حتی آن شاه عباسِ جنت‌مکانش هم از اشخاص ناباب بوده؛ پسر خودش را کور کرده؛ در طول تاریخ، این ملت زیر سلطه و چکمه این سلاطین خبیث بوده.»صحیفه امام جلد ۴صفحه ۲۳۰ و امام راحل (ره) فرمودند: من گمان ندارم در تمام سلسله سلاطین حتی یک نفرشان آدم حسابی باشد۰صحیفه امام جلد ۱۹صفحه ۴۳۴

از طرفِ دیگر، ملّتِ با عظمتِ ایران، افتخاراتِ بزرگی دارد که از حضرتِ زرتشت - علیه‌السلام- تا امام خمینی -رحمه‌الله‌علیه- و امام خامنه‌ای، امتداد می‌یابد. پس شاهان، هرگز بخشی از هویّتِ ملّیِ ما نیستند، بلکه شاهان پیوسته دشمن ملت ایران بوده اند. هویّتِ ملّیِ ما، ریشه در تاریخِ باشکوهِ و طولانیِ حیاتِ جمعیِ مؤمنانه و سرشار از علم و فرهنگ و اخلاقِ ما دارد که در دوره‌ی تمدّنِ اسلامی، به نقطه‌ی اوجِ اعتلای خویش رسید و همگان را متحیّر و مبهوت ساخت. هویّتِ ملّیِ ما، در شخصیّت‌های بزرگ و تاریخ‌سازی که سرچشمه‌ی اخلاق و حکمت بوده‌اند، چون سلمان فارسی، کاتب خوارزمی، قوام شیرازی، زکریای رازی، خواجه‌نصیرالدین طوسی، ابوعبدالله حسین بن سینا، ملاصدرای شیرازی، حافظ شیرازی، سعدی شیرازی، غیاث‌الدین‌جمشید کاشانی، شیخ بهایی، ابوریحان بیرونی، شیخ محمود شبستری، مولانا جلال الدین بلخی، شیخ مفید، میرداماد، ابوالقاسم فردوسی، عین القضات همدانی، میرزانصر اصفهانی و ...، و همچنین در مبارزان و مجاهدانِ مخلص و ازخودگذشته‌ای مانندِ سید‌حسن مدرس، رئیس‌علی دلواری، میرزاکوچک جنگلی، عبدالحسین برونسی، سیدمحمد کاظم‌یزدی، سیدمحمود طالقانی، سیدروح‌الله خمینی، محمد بروجردی، مهدی باکری، حسین خرازی، نادر مهدوی، اسحق دارا و ...، تحقّق و تجسّم یافته است.

۶-  ادّعا کرده‌اید که اظهاراتِ بنده، به‌معنیِ کنار گذاشتنِ یکی از دو هویّتِ اسلامی و هویّتِ ایرانی است، در حالی‌که سخنِ من، معطوف به ملامت و تخطئه‌ی مظالم و مفاسدِ شاهانِ حاکمِ بر ایران بود، نه مردمِ ایران و هویّتِ ایرانی! روشن است که یکی شمردن این دو، مغالطه‌ای آشکار و رسوا است! عجبا! شما از رسانه‌ی رسمیِ نظامِ جمهوریِ اسلامی(!)، و در مقامِ رد و ابطالِ سخنانِ تحریف‌شده و ناگفته‌ی بنده(!)، لازمه‌ی حفظِ هویّتِ ایرانی را تصدیقِ شاهان و شاه‌دوستی می‌دانید؟! یعنی شاهانی را که در طولِ تاریخِ موردِ ادّعای دوهزاروپانصد ساله، بر ایرانیان حکومتِ جائرانه کرده‌اند، بخشی از منِ فرهنگی و تاریخیِ ما هستند؟! کسانی همچون اسکندر مقدونی، انتیگون، سلوکوس، دمیتریوسِ سوّم و .... ، و معاویه، یزید، منصور دوانیقی، هارون الرشید، مأمون، معتصم، متوکّل، طغرل، هلاکوخان، تیمور لنگ، محمود افغان، آغامحمدخان قاجار، رضاخان قلدر و بی‌سواد، محمدرضاشاهِ دست‌نشانده و فاسد! کدام ایرانی، از انتسابِ اینان به خود، احساسِ افتخار می‌کند و اینان را پاره‌ای از عناصرِ هویّت‌سازِ خود می‌شمارد؟!

۷-  برخلافِ آنچه که به علامه‌ی طباطبایی -رحمه‌الله‌علیه- نسبت داده‌اید، ایشان در تفسیرِ المیزان، اوّلاً نظراتِ افرادِ مختلف را در موردِ ذوالقرنین ذکر کرده‌اند، ثانیاً، نظرِ خویش را تنها به‌عنوانِ «یک احتمال» مطرح فرموده‌اند، نه امرِ قطعی و جزمی. ثالثاً، به‌یقین، کوروش که به سببِ ملاحظاتِ سیاسی و قدرت‌طلبانه، گرایش‌های شبه‌دینیِ مختلف را به‌رسمیّت می‌شناخته و حتّی به بت‌ها و آیینِ بت‌پرستی نیز احترام می‌گذاشته، هرگز نمی‌تواند جنابِ ذوالقرنین باشد. پس این استدلالِ شما نیز، قابل قبول نیست.

در این زمینه بمناسبت ۴۰ سالگی انقلاب اسلامی کتابی نوشته ام با عنوان «گزارشی به نسل چهارم»؛ آنهایی که کار روز مره شان این است که حرفهای بنده را تحریف کنند و علیه آن در شبکه های اجتماعی پیام گذاری کنند اگر منطق دارند آن کتاب را دور از جنجالهای شبکه های اجتماعی نقد علمی کنند تا مردم خودشان قضاوت کنند.

والسلام علی من اتبع الهدی

۹۷/۰۹/۱۲

محمّدرضا نقدی

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۲۸
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
12
بسی تاسف است....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
15
...یه کم مطالعه تو تاریخ هم بد نیست.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
11
چقدر...؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
قلم فرانسه
|
Turkey
|
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
1
12
شما را چه به تاریخ دوهزار وُ پانصد ساله!
ناشناس
|
Austria
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
11
حالا کی نظر تو پرسید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
8
کوروش آسوده بخواب که ما بیداریم.
ناشناس
|
United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland
|
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
13
کلمه به کلمه متن رو خوندم که شاید درباره سردار بد قضاوت کرده باشم ....ولی ، نه اشتباه نکردم ، مشکل سردار بی سوادی نیست، مشکلش ایران ستیزی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
11
کوروش تو بزرگی و بزرگ می مانی تا کور شود هر انکه نتواند دید.
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
12
سردار نقدی کیه؟
خروس محله
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
11
به عنوان یک معلم تاریخ عرض میکنم که هر شخصیت یا واقعه تاریخی را باید در ظرف زمان و مکان خودش بررسی کرد. نوسانات سینوسی در تفکرات و اقدامات مدیران اصولگرای این مملکت در حوزه تاریخ کم نیست. یکی مانند آقای احمدی نزاد چفیه بر گردن کورش می اندازد و دیگری اصالت و وجود وی را نفی می کند. دیگری هم عملکرد او را تخطئه می کند. آقایان کورش در ظرف زمان و مکان خویش یک موحد بود زیرا یهودیان در بند را آزاد و به اورشلیم بازگرداند. آقایان کورش در ظرف زمان و مکان خویش نگاهی سمحه و سهله در حوزه تفکرات و ادیان مردمان کشورش داشت نه اینکه فلان گروه عرفانی را که در طول تاریخ انقلاب کاری به کسی نداشته اند تا حد معاند و معارض هدایت کرده شود. آقایان کورش یک کشور با انواع اقوام، طوایف و اعتقادات را اداره نمود. اگر هم نقدی بر او وارد است نقد کنیم. ..............
الماسی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
13
جناب نقدی یعنی تمام مو رخین داخلی وخارجی در مورد کورش بزرگ دروغ گفته اند ................
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
10
دفاعش از حمله‌اش بدتر بود. اینکه تایید سخنان قبلی بود.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
11
در عوض شما شخصیت بزرگی هستی!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
8
به کوروش اهانت شود .محبوب ملی است محبوب منطقه می شود .
خالدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
9
توهین به هر شخص یا ملت یا ادیان دیگر ممنوع و منفور است .
بهزاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
9
1
متاسفانه هیچکس اجازه نمیده که افراد نظرات مختلف بدن. کوروش هم باید آنالیز بشه. دوستانی که سریع نظر میدن آیا مطالعات تاریخی کافی داشتن، آیا مطالعالعاتشون از تواریخ معتبر بوده، آیا منابعی به غیر از منابع ایرانی را خواندن و....
بی نام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
12
دوستی پرسیده اند سردار نقدی کیست؟ سوال خوبیه اگه کسی اطلاعاتی در مورد ایشان دارد لطفا بیان کند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
5
سردار نقدی ........
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
8
سردار نقدی نسیه اش از نقدش بهتره
ایمان به او
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
0
10
کوروش هرچه بود وهر چه کرد خودش داند وخدایش شما ثابت کن چه بلدی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
5
باسلام کوروش کبیردرزمان حضرت دانیال (ع) به پیروان این پیغمبر کمک کرده وآنان راازشرطاغوت زمان نجات داده بعدسردارنقدی به یک فردباایمان که اسمش درقرآن آمده توھین میکند برخلاف سخنان مرحوم علامه طباطبایی که کوروش راتاییدکردھ اندحرف نمیزدباتشکر
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
0
5
احسنت به این همه فضل و دانش چیز دیگه ای مونده در موردش افاضات بفرماید تعارف نکنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
2
1
داریم تو فقر دست و پا می زنیم بعد داریم سر کورش دعوا می کنیم.هر کی بود بود. الان ما بدبختیم
ناشناس
|
Seychelles
|
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۷
0
2
آقای محترم شما چقدر از تاریخ اطلاع دارید بفرمائید
نيما
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
4
بنيانگذار كشور و سرزمين ايران كورش بزرگ هستش ما فرزندان كورش هستم
سید حسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
4
سردار نقدی
هر چه می خواهد دل تنگت بگو هیچ ادابی و ترتیبی مجو
کوروش نیازی به تایید شما ندارد.
مردم ایران تاریخ را بهتر از شما می دانند
حتی من سادات که از نزاد عرب هستم مادرم ایرانی است
زنده و جاوید باد عدالت و تاریخ ایران زمین
جاوید باد سرزمینم
ناشناس
|
United States of America
|
۱۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
0
6
کوروش آنقدر بزرگ و راد مرد بوده که نامش در قران هم آمده. یکم مطالعه بیشتر خوبست.
ایرانی
|
-
|
۱۳:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۴
0
1
ناراحت نباشید منظور نقدی کورش که میگه همان پسر خاله خودشو میگه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین