کد خبر: ۵۶۰۴۲۴
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۲ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۸
طرح پرسش از ظریف سبب محبوبیت بیشتر او و تبدیل شدن وی به نمادی ملی خواهد شد

از تحریم آمریکا تا فشار تندروها| چرا استیضاح "ظریف" در بدترین زمان ممکن مطرح شده است؟

"گروهی از نمایندگان مجلس ایران از جناح محافظه‌کار با همکاران دیگر خود در تماس بوده‌اند تا موضوع پرسش از ظریف وزیر خارجه را در دستور کار قرار دهند با این هدف که احتمالا اعتماد از او سلب شود و بتوانند او را از وزارت خارجه برکنار کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس سیاسی- "حسن فحص"، ستون‌نویس روزنامه "القدس العربی" چاپ لندن در یادداشی با اشاره به طرح استیضاح "محمد جواد ظریف" وزیر خارجه ایران از سوی برخی نمایندگان اصولگرا در مجلس شورای اسلامیT این موضوع را نمادی از "بحران محافظه‌کاران" در ایران قلمداد کرده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او در این یادداشت می‌نویسد: "گروهی از نمایندگان مجلس ایران از جناح محافظه‌کار با همکاران دیگر خود در تماس بوده‌اند تا موضوع پرسش از ظریف وزیر خارجه را در دستور کار قرار دهند با این هدف که احتمالا اعتماد از او سلب شود و بتوانند او را از وزارت خارجه برکنار کنند. خشم آنان از اظهارات اخیر ظریف درباره پولشویی است. این نمایندگان از طیفی هستند که تصویب مفاد FATF یا لایحه مقابله با پولشویی را رد کرده‌اند. این نمایندگان در بدترین زمان ممکن طرح پرسش از ظریف را مطرح کرده‌اند. این موضوع می‌تواند پیامدهای گسترده‌ای برای سیاست داخلی و خارجی ایران و نقش منطقه‌ای آن کشور داشته باشد؛ آن هم در زمانی که ایران با تحریم‌ها و فشار آمریکا مواجه شده است". 

از تحریم آمریکا تا فشار تندروها| چرا استیضاح

او در ادامه می‌نویسد: "به نظر می‌رسد محافظه‌کاران بدترین زمان را برای به چالش کشیدن ظریف انتخاب کرده‌اند. این به نفع ظریف و روحانی خواهد بود. آنان با صدای بلندتری از لزوم ادامه برجام خواهند گفت. اصلاح‌طلبان و میانه‌روها می‌توانند بگویند که ظریف شخصیت محوری در داخل ایران و در عرصه بین‌المللی است. طرح پرسش از ظریف سبب محبوبیت بیشتر او و تبدیل شدن وی به نمادی ملی خواهد شد؛ به ویژه پس از تصمیم آمریکا برای خروج از برجام. واقعیت آن است که هر فردی که جایگزین او شود نمی‌تواند ایران را برای رسیدن به اهداف مورد نظر آن کشور یاری‌رسانی کند چرا که مسئولیت برجام و به ثمررساندن آن برعهده شخص ظریف بوده است". 

ستون‌نویس "القدس العربی" در ادامه می‌افزاید:"به چالش کشیدن ظریف توسط نمایندگان به ظریف فرصت خوبی را می‌دهد تا استدلال کند که جناحی مانع کار کردن او و بهره‌مندی ایران از منافع ناشی از برجام می‌شود. طرح استیضاح ظریف نشان‌دهنده تفاوت و اختلاف‌نظر اساسی در ایران درباره چگونگی تعامل و برخورد با چالش‌های داخلی و خارجی است. این تفاوت میان دو دیدگاه است؛ یکی خواستار انعطاف‌پذیری بیشتر و ایجاد فضای بازتر در عرصه داخلی برای ایجاد وحدت ملی قوی‌تر در مواجهه با تحریم امریکاست و طرف مقابل که مخالف انعطاف‌پذیری است. البته این اختلافات جدید نیستند، نمایندگان محافظه‌کاران از همان ابتدا نیز مخالف برجام بودند". 

او در پایان می‌نویسد: "با این حال، به نظر می‌رسد که تندروترین نمایندگان مجلس از ظریف بخواهند که در مورد امور داخلی مداخله و اظهارنظری نکند و نقش و فعالیت‌هایش به امور خارجی و بین‌المللی محدود شود؛ یعنی همان نقش و وظیفه تعیین‌شده برای او. در نهایت نمایندگان و نهادهای ناظر، لوایح مقابله با پولشویی را با اصلاحات جزئی تصویب و تایید می‎کنند. اگر روحانی و ظریف از این چالش عبور کنند می‌توان به این نتیجه رسید که در ایران این اجماع حاصل شده که راهی برای تعامل با چالش‌های بین‌المللی گشوده شده است". 

از تحریم آمریکا تا فشار تندروها| چرا استیضاح
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
فرید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۲
0
0
تندرو خود نماینده امربکا هستند
عصیان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۳
0
0
آفتاب عزیز اینهار و ول کنید از خاشقچی چه خبر ؟ باور کنید با خاشقچی خودتون رو مسخره کرده بودید. برای خاشقچی سریال هندی ساخته بودید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین