کد خبر: ۵۶۰۵۶۸
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۳:۴۹

مرگ زنی که در اعتراضات فرانسه مجروح شده بود

این زن ۸۰ ساله در روز شنبه به بیمارستان منتقل شد اما به گزارش رسانه های محلی در جریان عمل درگذشت.
آفتاب‌‌نیوز :
یک زن هشتاد ساله که در جریان ناآرامی های روز شنبه در شهر مارسی فرانسه زخمی شده بود درگذشته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ او در آپارتمانی در محل اعتراضات زندگی می کرد و موقع بستن پنجره خانه‌اش کپسول گاز اشک آور به صورت او برخورد کرد.

اعتراضات در فرانسه به افزایش مالیات سوخت، به تدریج گسترش یافته و به اعتراضات خشم آلود عمومی نسبت به بالا رفتن هزینه زندگی بدل شده است.

این زن ۸۰ ساله در روز شنبه به بیمارستان منتقل شد اما به گزارش رسانه های محلی در جریان عمل درگذشت.

پلیس روز یکشنبه گزارش داده بود طی دو هفته‌ای که از شروع اعتراضات می گذرد سه نفر دیگر کشته شده اند.

ان هیدالگو، شهردار پاریس، به رسانه های فرانسوی گفت که به تخمین او در اعتراضات روز شنبه سه تا چهار میلیون یورو خسارات وارد شده است.

وزارت کشور فرانسه می گوید حدود ۱۳۶ هزار نفر در اعتراضات سراسری روز یکشنبه شرکت کردند که حمایت گسترده آنها از "جلیقه زردها" که به جهش مالیات سوخت اعتراض دارند آشکار بود.

براساس قوانین فرانسه هر اتومبیل باید حاوی یک جلیقه زرد باشد، و معترضان از همین جلیقه های چشمگیر برای اعتراض خود استفاده می کنند.

این گروه برنامه ملاقاتی با ادوارد فیلیپ نخست وزیر که قرار بود روز سه شنبه انجام شود را لغو کرده است.

هیو شوفیلد خبرنگار بی بی سی در پاریس می گوید صدای بعضی از اعضای میانه رو این جنبش که مایل به گفتگو با دولت بودند در میان هیاهوی عناصر تندروتر گم شده است.

یک سخنگوی جنبش "جلیقه زردها" خواستار استعفای دولت در روز دوشنبه و جایگزینی آن با یک "فرمانده واقعی مانند ژنرال دی ویلیرز" شد.

ژنرال پیر دی ویلیرز سرپرست سابق نیروهای مسلح فرانسه اخیرا به دلیل اختلاف با امانوئل مکرون رئیس جمهور بر سر کاهش بودجه کناره گیری کرد.

واکنش دولت

رئیس جمهور فرانسه پیشتر در روز دوشنبه در یک نشست اضطراری امنیتی شرکت کرد. وزرای دولت گفتند که هیچ گزینه ای مردود نیست اما در مورد اعلام وضعیت اضطراری بحث نشده است.

ادوارد فیلیپ نخست وزیر روز دوشنبه با رهبران مخالف صحبت کرد.

مارین لوپن رهبر راست افراطی فرانسه که در این دیدار حضور داشت گفت رئیس جمهور می تواند مالیات اضافه سوخت را لغو کند، بهای گاز و برق را پایین آورد و با تغییر قوانین به بالا رفتن حداقل دستمزد و حداقل حقوق بازنشستگی کمک کند.

برونو لا مر وزیر دارایی هم با نمایندگان کسب و کارها برای ارزیابی خسارات وارده به کار آنها در روزهای پایان هفته دیدار کرد.

او به خبرگزاری فرانسه گفت: "تاثیر (ناآرامی ها) شدید است و ادامه دارد."

او افزود خرده‌فروشان شاهد افت ۲۰ تا ۴۰ درصدی میزان فروش در جریان تظاهرات بوده اند و بعضی رستوران ها از افت ۲۰ تا ۵۰ درصد درآمد سخن می گویند.

اعتراضات در روز دوشنبه ادامه یافت.

حدود ۵۰ "جلیقه زرد" مانع دسترسی به یک انبار عمده سوخت در بندر فوسو-مق در نزدیکی مارسی شدند و بسیاری از ایستگاه های پمپ بنزین در سراسر کشور با کمبود سوخت مواجه هستند.

در بریتانی محدودیت هایی بر میزان بنزینی که رانندگان می توانند خریداری کنند وضع شده.

فرانسه در این روز همچنین شاهد اعتراض دانش آموزان در حدود ۱۰۰ مدرسه متوسطه علیه اصلاحات مربوط به آموزش و امتحانات بود.

از سوی دیگر رانندگان آمبولانس های خصوصی هم در اعتراض به اصلاح تامین اجتماعی و مراقبت های بهداشتی که ممکن است بر خدمات آنها تاثیر بگذارد تظاهرات کردند.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین