کد خبر: ۵۶۰۵۷۷
تعداد نظرات: ۲ نظر
تاریخ انتشار : ۱۳ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۵
دکترین سیاست خارجی آمریکا تا به امروز ماندن در کنار دیکتاتورهای بیرحم بوده است

توصیه گلوبالیست به ترامپ: بهبود روبط با ایران را در دستور کار قرار دهید| ایران، برخلاف عربستان هرگز تروریستی برای حمله به آمریکا اعزام نکرده است| باید مانع افراط‌گرایی سعودی‎ها شد

"به شدت حیرت‌انگیز است که امریکا هنوز هم به شاهزادگان سعودی وفادار است و قصد دارد این موضوع را به بی‌ثباتی در بازار جهانی نفت نسبت دهد./اکنون وقت آن است که بهبود روبط آمریکا با ایران در دستور کار قرار گیرد و این موضوع احتمالا در کنگره با مخالفت‌هایی مواجه خواهد شد. اسرائیل نیز عصبانی خواهد شد و شاید خود حاکمان تهران نیز از این گزینه استقبال نکنند. اما گزینه بدتر ادامه رویه کنونی است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- آمریکا پس از قتل "جمال خاشقجی"، روزنامه‌نگار سعودی نیاز جدی به بازنگری اساسی در رویکردش نسبت به گلوبالیست: ایران، برخلاف عربستان هرگز تروریستی برای حمله به آمریکا اعزام نکرده است| برقراری روابط با ایران به‌نفع امریکا خواهد بود؛ به این سه دلیل| باید مانع افراط‌گرایی سعودی‎ها شدخاورمیانه دارد. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ سایت "گلوبالیست" با اشاره به سیاست غلط امریکا در قبال خاورمیانه می‌نویسد: "به شدت حیرت‌انگیز است که امریکا هنوز هم به شاهزادگان سعودی عربستان وفادار است و قصد دارد این موضوع را به بی‌ثباتی در بازار جهانی نفت نسبت دهد. این در حالیست که بی‌ثباتی ایجادشده عمدتا تبعات تحریم‌های امریکا علیه نفت ایران بوده است. با مسدود کردن مسیر دستیابی ایران به بازار نفت جهانی، دولت ترامپ قصد دارد تا اقتصاد را به سراشیب سقوط سوق دهد به این امید که رویکرد "تغییر رژیم" او در قبال ایرن جواب دهد. واقعیت اما آن است که تحریم‌ها منجر به سقوط نظام سیاسی ایران نمی‌شود. ایران هرگز تروریستی برای حمله به آمریکا و کشتار جمعی اعزام نکرده است. نگاهی به اقدامات شاهزاده سعودی و جنایتکاری او در عربستان و خارج از آن کشور، آدمی را به یاد شباهت‌های او با جنایتکاری رژیم شاه در ایران در دهه 70 میلادی می‌اندازد. دکترین سیاست خارجی امریکا تا به امروز ماندن در کنار دیکتاتورهای بیرحم بوده است این سیاست اما چالش‌هایی را برای امریکا به همراه داشته است. پیش از این نیز "فرانکلین روزولت" از سوموزا دیکتاتور وقت نیکاراگوئه حمایت کرده بود اما در سال 1939 میلادی درباره علت این حمایت گفت:"سوموزا ممکن است یک زنازاده باشد اما زنازاده ماست". 

این سایت در ادامه می‌نویسد:"چسبیدن به سوموزا و شاه سابق ایران تا آخرین لحظه اما خطای محاسباتی بود. اکنون در مورد سعودی‌ها نیز محاسبه اشتباه ما می‌تواند فاجعه‌بار تمام شود. در واقع، حمایت بی‌اندازه از سوموزا بود که سبب روی کار آمدن دیکتاتوری این‌بار از نوع کمونیستی آن، تحت رهبری "دانیل اورتگا" در نیکاراگوئه شد. حمایت بی‌اندازه امریکا از عربستان به نفع منافع امنیتی امریکا نیست و باعث ایجاد یک استراتژی نمی‌شود. اکنون وقت آن است که بهبود روبط با ایران در دستور کار قرار گیرد و این موضوع احتمالا در کنگره با مخالفت‌هایی مواجه خواهد شد. دولت کنونی اسرائیل نیز عصبانی خواهد شد و شاید خود حاکمان تهران نیز چندان از این  گزینه استقبال نکنند. اما گزینه بدتر ادامه رویه کنونی است. بهبود روابط و ایجاد رابطه نزدیک با ایران باید تدریجی باشد. نمی‌توان تصور کرد که ترامپ چگونه در روابطی به ادعای خود صمیمانه با "کیم جونگ اون" دیکتاتور بی‌ثبات کره شمالی وارد شده است اما نمی‌تواند با ایران وارد مصالحه و گفت‌و‌گو شود! علیرغم آنکه ایران علیه امریکا شعار می‌دهد اما تسلیحات هسته‌ای ندارد. برخلاف کیم جونگ اون که تسلیحات هسته‌ای دارد، تسلیحاتی که برد آن به امریکا نیز می‌رسد. این دو وضعیت بسیار متفاوت از یکدیگر هستند". 

"گلوبالیست" در ادامه مزایای بهبود رابطه با ایران را برای اعضای دولت ترامپ یادآور می‌شود و می‌نویسد: "سه نفع اساسی برای امریکا در بهبود روابط با ایران وجود دارد. نخست آن که امریکا با بهبود روابط با تهران جای پای خود را محکم می‌کند در مقابل، این وضعیت می‌تواند کاری کند که تحولات در عربستان به سوی ایجاد جامعه انسانی‌تر سوق یابند. امریکا باید یک گام اساسی را برای عادی‌سازی روابط با ایران بردارد. دوم آنکه این استراتژی پیامی جدی به عربستان خواهد فرستاد و به سعودی‌ها اعلام خواهد کرد که دیگر معامله و رابطه به روال معمول قبلی امکان‌پذیر نیست. این موضوع سبب می‌شود تا عربستان تحت فشار مجبور شود دست از حمایت از تروریسم و بنیادگرایی و تامین مالی آن بردارد. سوم آنکه امریکا با این کار بار دیگر نقش خود به عنوان یک میانجی را در خاورمیانه احیا خواهد کرد. امریکا با داشتن روابط با عربستان و ایران می‌تواند تاثیر بیشتری بر حوزه سیاست خارجی داشته باشد. واقعیت آن است که روابط بهتر امریکا با ایران سبب می‌شود تا عربستان دشمن اصلی تهران در منطقه با مانع جدی بر سر رسیدن جاه‌طلبی‌هایش مواجه شود. اگر این اقدام به این زودی‌ها روی ندهد عربستان تحریک می‌شود تا بیش از گذشته افراط گرایی را در داخل  و خارج از آن کشور تغذیه کند". 

این سایت در پایان می‌نویسد: "ایالات متحده در دهه‌های گذشته نتوانست توازن قوا را در منطقه ایجاد کند. تلاش‌های دولت اوباما که با امید اصلاح روابط شروع شد به سرعت توسط ترامپ به هم خورد و فرصت برای عادی‌سازی روابط دو جانبه ایران و امریکا از بین رفت. سیاست توصیه‌ای ما راه‌حلی برای پایان دادن به ظرفیت‌های ایجاد حوادثی مشابه یازدهم سپتامبر توسط عربستان سعودی است. در مقابل، به یاد آوریم که امریکا با سازماندهی کودتا در ایران در سال 1953 میلادی علیه مصدق نخست‌وزیر وقت چگونه به ضرر دموکراسی نوپای ایران عمل کرد".
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۲
James
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
0
4
درباره نظم جهانی و گلوبالیته شدن ....می گویید، مردم هرگز فریب شما را دیگر نخواهند خورد
حق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۳ - ۱۳۹۹/۰۸/۱۷
0
3
حرفهاتون سراسر کذب و تحلیلهاتونو حتی خودتون قبول ندارید
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین