کد خبر: ۵۶۰۷۲۲
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار : ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۷
اظهارات خانم بازیگر درباره داروی "نالوکسان" رد شد

هشدار درباره آمپول تبلیغی مهناز افشار+ویدئو

مهناز افشار بازیگر مشهور سینما به تازگی ویدویی در فضای مجازی منتشر کرده که در آن مردم را به تزریق یک آمپول مرگ آور و خطرناک برای جلوگیری از سو مصرف مواد مخدرتشویق می‌کند!
آفتاب‌‌نیوز :
سخنگوی سازمان غذا و دارو در واکنش به اظهارنظر مهناز افشار مبنی بر مصرف داروی نالوکسان برای جلوگیری از مرگ ناشی از سوء‌مصرف هشدار درباره آمپول تبلیغی مواد، گفت: سراسر این اظهارات اشتباه است و داروی نالوکسان دارویی است که حتما باید با تجویز پزشک تهیه شود.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ دکتر کیانوش جهانپور در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ در واکنش به اظهارات مهناز افشار، بازیگر سینما درباره معرفی آمپول نالوکسان و بازتاب آن در فضای مجازی، گفت: اظهارات این بازیگر صحت ندارد و کسی غیر از صاحبان حرف پزشکی حق اظهار نظر در حوزه سلامت و درمان را ندارد. متاسفانه در کشور ما ظاهرا افراد وقتی‌که اشتغالات دیگرشان کمتر می‌شود، فورا به اظهار نظر در حوزه پزشکی و طب مبادرت می‌کنند که این کار فقط موجب بروز مشکلات برای مردم می‌شود و می‌تواند پیامدهایی را برای مردم به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: اولا هیچ آمپول و فرآورده تزریقی در دنیا نیست که بدون تجویز پزشک مصرف شود. دوما داروی نالوکسان دارویی است که کاملا باید با تجویز پزشک تهیه شود و هیچ داروخانه‌ای حق ندارد بدون نسخه پزشک این دارو را در اختیار قرار دهد. سوما این دارو،  دارویی است که در اورژانس پیش‌بیمارستانی، اورژانس بیمارستانی، اتاق عمل و ریکاوری‌های اتاق عمل با تجویز پزشک و تحت نظر افراد آموزش‌دیده و متخصص و تحت مانیتورینگ استفاده می‌شود.

جهانپور با بیان اینکه تجویز این دارو حتی برای افراد معتاد که به مواد مخدر اعتیاد دارند می‌تواند عوارض و پیامدهایی به دنبال داشته باشد و حتی ممکن است عوارض قلبی دهد، گفت: بنابراین باید در شرایط اورژانس، اتاق عمل یا ریکاوری یا آی‌سی‌یو تحت نظر پزشک و با مانیتورینگ تزریق شود و به هیچ‌وجه تزریق خودسرانه و خودتجویزی آن توسط افراد غیرپزشک نمی‌تواند برای بیمار مفید باشد.

وی افزود: باید توجه کرد که اظهار نظر در این موارد نوعی خلاف و اخلال در امر درمان و دخالت افراد غیرمتخصص در امر درمان محسوب می‌شود. اظهارات این بازیگر هم شائبه دخالت در امر درمان را دارد. ما توصیه می‌کنیم افراد و سلبریتی‌ها و افرادیکه ممکن است در حوزه خودشان به شهرتی دست پیدا کرده باشند، در مسائلی که ربطی به آنها ندارد، دخالت نکنند، به حرفه خودشان مشغول باشند و امر دارو و درمان را به اهل فن آن بسپارند.

سخنگوی سازمان غذا و دارو با بیان اینکه کاملا این اظهارات را تکذیب می‌کنیم، گفت: این اظهارات اشتباه است و دخالت در امر درمان محسوب می‌شود. این خانم بازیگر هیچ تخصصی در این زمینه ندارند و سراسر اظهارات‌شان اشتباه است که می‌تواند منجر به سرگردانی و عوارض ناگوار برای مردم شود.

هشدار انجمن داروسازان درباره آمپول تبلیغی "مهناز افشار" برای معتادان

همچنین نایب رئیس انجمن داروسازان ایران به موج ایجاد شده در فضای مجازی و معرفی یک آمپول توسط مهناز افشار جهت جلوگیری از مرگ ناشی از سوء مصرف مواد واکنش نشان داد.

دکتر سید علی فاطمی - داروساز و متخصص فارماکولوژی در گفت‌وگو با ایسنا، در این باره گفت: نوع تزریقی "نالوکسان"، یک داروی ضد مسمومیت با مواد مخدر است که از آن برای تشخیص اعتیاد هم می‌توان استفاده کرد. واقعیت این است که تجویز صحیح و به موقع این دارو می‌تواند جان یک فرد مسموم به مواد مخدر هم‌خانواده تریاک نظیر مورفین، متادون، هروئین و فنتانیل را که قادر به تنفس نیست و در آستانه مرگ قرار گرفته را نجات دهد.

وی افزود: اما باید توجه داشته باشیم که تزریق خودسرانه نالوکسان، می‌تواند بسیار خطرناک باشد و عوارض متعددی به دنبال داشته باشد. ضمن اینکه این دارو تاثیری در رفع مسمومیت با داروهای خواب آور مانند کلونازپام و مواد محرک مانند کوکائین، اکستازی، شیشه و ... ندارد و متاسفانه شاهد شیوع چنین حرف‌های بی‌پایه‌ای در میان مردم از سوی برخی چهره‌های غیرعلمی هستیم. آمپول نالوکسان معمولا در داروخانه‌های بیمارستانی و برای بخش مسمومین در دسترس است و توزیع عمومی در داروخانه‌ها ندارد.

نایب رییس انجمن داروسازان ایران گفت: نالوکسان جزء داروهای بدون نسخه یا OTC نیست که مردم بتوانند آن را راحت از داروخانه‌ها تهیه کنند، بلکه حتما به تجویز پزشک نیاز دارد و باید تزریق آن زیر نظر پزشک انجام شود؛ چون استفاده از این دارو می‌تواند باعث بروز علایم سندرم شدید قطع مصرف مواد مخدر و تشنج در فرد معتاد شود.

اظهارات مهناز افشار

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۵
هامون
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
2
1
شاید ایشان می خواهد ادامه دهند راه شوهرش باشد، این خانواده ...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
2
3
همانطور که آقایان پزشکها در کارهای دیگری دخالت میکنند مثل ساختمان سازی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۴
1
1
ایشان هم مثل همسرشان که ماجراهایی درمورد واردکردن شیرخشک آلوده داشتند، لابد تخصصی دراین موردی که مطرح کرده اند دارند. البته اینجا ایران است وهمه درهمه چیز استادند، فقط بحث دخالت درپزشکی نیست،
ناشناس
|
Canada
|
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۵
1
2
اگر در کشور هر کس مسئولیت حرف ها و کارهایش و عواقب آن را می پذیرفت مواجه با این گونه سخن ها نه تنها از جانب به اصطلاح سلبریتی ها ...... در منابر نبودیم. تصور کنید یک نفر که دچار عوارض شده بتواند از ایشان شکایت کند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۱۸
1
2
اگه واقعا راسته پس چرا مدعی العموم ازش شکایت نمی کنه. منتظرین که پورسانتتون را بگیرین یا چند نفر تلفات داشته باشیم. وزیر بهداشت الان کجاست؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین