کد خبر: ۵۶۱۰۴۹
تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۵۹

علیرضا محجوب: مزد منقطه‌ای یکبار در زمان شاه اجرا شد، برای هفت پشت‌مان بس است/از جیب خود نذر کنید نه از دسترنج کارگران روستایی

دبیرکل خانه کارگر می‌گوید که مزد منطقه‌‌ای هیچگاه محلی از اعراب ندارد و اجرای آن شدنی هم نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
علیرضا محجوب، رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایلنا، با انتقاد از آغاز مطالعه مزد منطقه‌ای در سال ۹۸ در مجلس شورای اسلامی به واسطه لابی‌هایی که از طرف یک موسسه خیریه در این مورد صورت می‌پذیرد، گفت: مزد منطقه‌ای هیچگاه محلی از اعراب نداشته و ندارد و اساسا شدنی هم نیست. اگر قابلیت اجرایی شدن داشت تاکنون این کار صورت گرفته بود.

وی افزود: یکبار هم در دوران شاه این کار کردند که برای هفت پشت‌مان بس است. برای اعتبار و مقبولیت خودمان هم که شده نباید چنین مسئله‌ای را مطرح کنیم؛ چراکه مردم نمی‌پسندند و همراهی نمی‌کنند.

دبیرکل خانه کارگر با بیان اینکه آنهایی که مزد منطقه‌ای را مطرح می‌کنند، خیال می‌کنند که خیلی دانشمند هستند و موضوع جدیدی را کشف کرده‌اند، اظهار داشت: مزد منطقه‌ای در قانون کار آمده است اما همانطور که گفتم یکبار در دوران شاه اجرایی شد که فهمیدیم برای کل تاریخ ایران بس است؛ با این حال یک موسسه خیریه که در فکر کسب اعتبار است اجرای آن در روستاها پیگیری می‌کند.

محجوب با بیان اینکه این خیریه برای خود استدلال‌هایی دارد که پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: مگر می‌شود که به کارگری که روزی ۲۰۰ هزار تومان برای گردو تکانی مزد می‌گیرد، روزانه ۴۰ هزار تومان یا ۲۰ هزار تومان دستمزد داد و او را راضی نگه داشت؟! اساسا در روستاها به کارگران باغات و زمین‌های کشاورزی کمتر از ۸۰ هزار تومان در روز دستمزد پرداخت نمی‌شود.

وی با بیان اینکه این خیریه می‌تواند درآمدهای خود را آزادانه نذر فقرای روستایی کند اما حق ندارد که دسترنج مردم را نذر کسی یا جایی کند، خاطرنشان کرد: این خیریه می‌گوید مردم خودشان دلشان می‌خواهد که با ۴۰ هزار تومان در روز کار کنند، شما نمی‌گذارید. می‌گوید که مردم دلشان نمی‌خواهد که بیکار بمانند پس با روزی ۴۰ هزار تومان کار می‌کنند! بعد می‌گویند شما نمی‌گذارید که مردم با این دستمزدها کار کنند! اما مگر مردم برای کار کردن یا نکردن منتظر اشاره ما هستند؟!

رئیس فراکسیون کارگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: اینگونه تصمیمات کشور را دچار چالش و مشکل می‌کند. کسانی که می‌گویند مزد را برای روستانشینان اینگونه و آنگونه کنیم، یک روز هم سابقه تصمیم‌‌گیری ندارند و کشور را به خاطر ایده‌های عبث خود، دچار بحران می‌کنند. بگذارید اینها یک موضوعاتی را مطرح کنند ما که به دنبال بحران و برهم ریختن تعادل روستایی نیستیم. به هر حال برخی می‌خواهند با سوءاستفاده از اطلاعات ناچیز افراد آنها را اغفال کنند.

محجوب با بیان اینکه باید ترتیبات اقتصاد روستایی را رعایت کنیم و در چارچوبی سیاست‌گذاری کنیم که فقرای روستایی به حاشیه شهرها مهاجرت نکنند، ابراز داشت: ایرادی ندارد که در روستاها صنایع روستایی وجود داشته باشد؛ ولی محل کارخانه نمی‌تواند در روستا باشد. مگر اینکه متعلق به تعاونی و روستا باشد و ترتیبات در آن رعایت شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین