کد خبر: ۵۶۱۱۰۲
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۰۶:۱۰
به علت افزایش تعداد عمق تنفس،

ورزش ذرات آلاینده بیشتری را وارد ریه می‌کند

یک متخصص پزشکی ورزشی می‌گوید: هر چند که ورزش منظم برای بهبود آمادگی جسمانی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها توصیه می شود، ولی انجام تمرینات ورزشی هنگام آلودگی هوا به ویژه زمانی که شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۱۰۰ است، توصیه نمی‌شود.
آفتاب‌‌نیوز :
دکتر احمد باقری مقدم در گفت‌وگو با ایسنا، افزود: در شرایط آلودگی بالای هوا، فضاهای ورزشی باز نظیر استادیوم های ورزشی رو باز و ایستگاه‌های ورزشی کنار خیابان های اصلی شهرها نمی تواند مکان مناسبی برای ورزش کردن باشد.

وی گفت: در زمان‌هایی که آلودگی در بیشترین حد است باید از ورزش کردن و حتی فعالیتهای روزانه خارج از منزل خودداری کرد.

نزدیک جاده‌ها و خیابان‌هایی که کامیون‌های سنگین و اتوبوس‌ها در آن در حرکت هستند، ندوید. همچنین در شرایط آلودگی زیاد هوا با ورزش در فضاهای بسته نظیر سالن می‌توان اثرات آلودگی هوا را کاهش داد.

متخصص پزشکی ورزشی اظهار کرد: در صورت امکان درون خانه ورزش کنید و یا ابتدای صبح یا بعد از غروب ورزش کنید. اگر دچار اشکال تنفسی شدید، فورا ورزش را متوقف کنید و به نزد پزشک بروید.

وی توصیه کرد: سعی کنید در شرایط آلودگی هوا در جایی ورزش کنید که جریان باد وجود دارد، زیرا جریان باد ذرات بسیار ریز آلاینده ها را با خود می برد و دیگر درهنگام تحرک آن را استنشاق نخواهید کرد.

رییس هیات پزشکی ورزشی استان اصفهان خاطرنشان کرد: از ورزش کردن در ساعات شلوغ و پرترافیک جداً پرهیز کنید. زیرا هر چقدر تعداد خودروها و وسایل نقلیه در خیابان ها بیشتر باشد به معنی آلودگی بیشتر هواست. همچنین پارک های بزرگ را برای ورزش کردن انتخاب کنید. چون هر چقدر بین شما و خیابان تعداد درختان بیشتری وجود داشته باشد، آلودگی هوا کمتراست.

باقری مقدم تصریح کرد: در حین ورزش به علت افزایش تعداد تنفس، افزایش عمق تنفس و تنفس دهانی احتمال آلودگی و آسیب های ذرات آلاینده به ریه ها بیش از افراد در شرایط عادی است. بنابراین تصمیم گیری درباره ورزش براساس شاخص کیفیت هوا باید با حساسیت بیشتری مورد توجه قرار گیرد.

وی اضافه کرد: ورزش در شرایط ناسالم موجب ممنوعیت ورزش در افراد حساس در فضای باز خواهد شد و کاهش شدت تمرینات در افراد سالم در شرایط خیلی ناسالم ورزش در هوای آلوده ممنوع و توصیه می‌شود در فضاهای باز بسته، سالن های ورزشی و منازل انجام گیرد. شاخص کیفیت مجاز برای مسابقات حداکثر تا ضریب ۱۵۰ است و در شاخص کیفیت بالاتر از آن به تعطیلی مسابقات توصیه می‌شود.

این متخصص پزشکی ورزشی در پایان تاکید کرد: هر چند که ورزش منظم برای بهبود آمادگی جسمانی و پیشگیری از بسیاری از بیماری ها توصیه می شود ولی ممکن است انجام تمرینات شدید ورزشی در شرایط آلودگی هوا از فواید آن بکاهد. البته برخی از صاحبنظران اثرات سودمند ورزش را حتی در چنین شرایطی بر مضرات احتمالی غالب می دانند ولی در شرایطی که عدد شاخص کیفیت هوا بالاتر از ۱۰۰ باشد ترجیح داده می شود که از فعالیت سنگین در هوای باز آلوده به ویژه در مناطقی که ترافیک سنگین و کم تحرک وجود دارد، پرهیز شود. البته آلودگی نباید بهانه ای برای کم تحرکی شود و در روزهای آلوده انجام تمرینات در فضاهای بسته ای که تهویه و کیفیت هوای مناسبی دارند، از راهکارهای جایگزین است.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین