کد خبر: ۵۶۱۱۵۰
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۱

مدیر سابق اف‌بی‌آی: نمایندگان دستشان خالی بود/ نشست برای حمایت از ترامپ دایر شده بود

جیمز کومی، مدیر سابق FBI در نشستی پشت درهای بسته به مدت هفت ساعت با قانونگذاران مجلس نمایندگان آمریکا پرسش و پاسخ داشت و در این جلسه قول داد که رسما امروز (شنبه) شهادت خود را منتشر کند و تضمین می‌کند که برای یک جلسه پرسش و پاسخ دیگر در اواخر ماه جاری میلادی حاضر شود.
آفتاب‌‌نیوز :
در همین راستا جیمز کومی انتقاداتی را از قانونگذاران آمریکایی شرکت کننده در جلسه پرسش و پاسخ با وی مطرح کرده و تاکید کرد که این قانونگذاران عمدتا جمهوری خواه و دستشان خالی بود اما مجددا تلاششان را خواهند کرد.

جیمز کومی تاکید کرد که در تاریخ 17 دسامبر زمانی که جمهوری خواهان در مجلس نمایندگان ریاست شان را در اختیار دارند و  پیش از این که دموکرات‌ها در ژانویه کنترل این مجلس را به دست بگیرند، برای دومین جلسه پرسش و پاسخ باز خواهد گشت.

در جلسه روز جمعه‌ قانونگذاران جمهوری خواه کمیته‌ نظارت مجلس و اصلاح دولت و همچنین کمیته‌ قضایی که به صورت مشترک درباره موضوع غرض ورزی علیه وزارت دادگستری و FBI تحقیق می‌کنند کاملا حضور داشتند.

این جلسه در پی چند ماه جدال میان جیمز کومی و جمهوری خواهان بر سر شرایط پرسش و پاسخ برگزار شد. قانونگذاران آمریکایی جزئیات چندانی درباره این جلسه مطرح نکردند اما مارک میدوز یکی از نمایندگان جمهوری خواه از پاسخ به پرسش‌های مکرر در مورد فضای این جلسه یا خط مشی های خاص پرسش‌ها خودداری کرد.

در ‌عین ‌حال تعداد کمی از دموکرات‌ها نیز در این جلسه شرکت داشتند. این حضور جیمز کومی جدیدترین تحول در تحقیقات تحت رهبری جمهوری خواهان است که برای یک سال در جریان بوده و اساس آن یکسری پیام‌های متنی افشا شده از سوی بازرس کل وزارت دادگستری است که نشان می‌دهد مقامات ارشد این وزارتخانه پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری اقدام به انتقاد از دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا کرده بودند.

جمهوری خواهان این پیام‌ها را به همراه یکسری مدارک دیگر به عنوان  سند ارتکاب غرض ورزی علیه ترامپ در تصمیماتی که این مقامات در جریان تحقیقات مربوط به رسوایی استفاده هیلاری کلینتون ، رقیب انتخاباتی ترامپ در زمان وزیر امور خارجه بودنش از سرور ایمیل شخصی خود و همچنین در مورد مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 اتخاذ کرده می دانند.

این بازرس کل در گزارشی که در تابستان منتشر کرد، از جیمز کومی از بابت صحبت‌های علنی که در ارتباط با تحقیقات مربوط به استفاده‌های ایمیلی کلینتون داشته انتقاد کرد اما مدرکی مبنی بر اعمال نفوذ سیاسی در تصمیمات FBI نیافت.

دموکرات ها و منتقدان دیگر استدلال می‌کنند که جمهوری خواهان با این اقداماتشان به دنبال تضعیف تحقیقات تحت رهبری رابرت مولر ، بازرس ویژه‌ پرونده مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری 2016 هستند.

یکی از این دموکرات‌ها به نام شیلا جکسون لی، به خبرنگاران گفت‌: این یک تلاش فریبکارانه مجدد از سوی جمهوری خواهان برای دوباره مطرح کردن این تحقیقات قدیمی است. با این حال بر اساس یکسری اظهارات در این پرسش و پاسخ موضوعات قابل انتظاری مطرح شده است.

به گفته راجرکریشنامورتی، نماینده دموکرات جمهوری خواهان جیمز کومی را در رابطه با اتهام غرض ورزی تحت فشار قرار داده‌اند و پرسش ها به پیام های متنی ضد ترامپ و همین طور یک پرونده مشهور به پرونده "استیل"  که مرتبط با یک مامور اطلاعاتی سابق بریتانیایی است، مربوط بوده‌اند.

در ‌عین ‌حال جیمی گومز، یک نماینده دموکرات دیگر نیز گفت‌: ما جیمز کومی را در زمینه این حقیقت تحت فشار قرار داده‌ایم که به نظر می‌رسد او با تحقیقات مربوط به هیلاری کلینتون متفاوت از تحقیقات مربوط به ترامپ رفتار کرده است.

با این حال به گفته وی کومی در پاسخ گفته است که اگر این همین سناریو همین امروز اتفاق بیافتد او باز هم به همان شکل رفتار خواهد کرد.

گومز، گفت‌: کومی قطعا درک می‌کند که این وضعیت می‌توانست تبعات بزرگی را در پی داشته باشد.  

بنابراین به گفته قانونگذاران حاضر در جلسه کومی از پاسخ به برخی پرسش‌ها درباره توصیه های مشاور حقوقی FBI خودداری کرده و باعث نارضایتی جمهوری خواهان شده است.

در همین میان دموکرات‌ها گفتند که کومی به شکل مناسبی از پاسخ به پرسش ها خودداری کرد تا اطلاعات  محرمانه یا جزئیات حساس درباره تحقیقات روسیه را افشا نکند.

کومی در همین حال در توییتر واکنش نشان داده و نوشت، جلسه امروز درباره جستجو برای حقیقت نبود،‌ بلکه برای تلاشی مستاصل برای یافتن هر سند و مدرکی که بتوان از آن برای حمله علیه نهادهای عدالتی که درباره این رییس جمهور تحقیق می‌کنند، بود.

او خاطر نشان کرد: امروز آنها دستشان خالی بود اما مجددا تلاش خواهند کرد. در دراز مدت هیچ تفاوتی به وجود نخواهد آمد چون حقایق موجوداتی لجباز هستند.  
ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین