کد خبر: ۵۶۱۴۰۵
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۵

مصرف «متادون» شایع‌ترین علل مسمومیت‌ها در ایران

مصرف متادون و قرص برنج نیز از جمله علل مسمومیت‌ها هستند.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس مرکز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: سالانه ۲۰ الی ۲۵هزار بستری ناشی از مسمومیت‌ها در کشور ثبت می‌شود.

هاله تالایی، رئیس مرکز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در نشست خبری دومین کنگره بین‌المللی داروسازی نوین، اظهار داشت: راز سلامت در آگاهانه زیستن است و پزشک باید بداند تنها جسم بیمار را درمان نمی‌کند و در درمان روح فرد نیز موثر است.

تالایی افزود: حدود ۸۰ تا صد بیمار مسموم به صورت روزانه به بیمارستان لقمان مراجعه می‌کنند و متاسفانه ناخالصی‌های داروهایی که از عطاری در اختیار افراد قرار می‌گیرد عامل این مسمومیت‌ها‌ست.

وی با بیان اینکه مصرف متادون و قرص برنج نیز از جمله علل مسمومیت‌ها هستند، گفت: عمده مسمومان در رده سنی ۲۰ تا ۴۰ سال قرار دارند.

رئیس مرکز تحقیقات مسمومین دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: در سال ۲۰۰۸ تحقیقاتی درباره خودکشی انجام شد و طی ۱۰ سال ۸۰۰۰ خودکشی بررسی شد و شایع‌ترین علت آن مسایل عاطفی بوده است که شایع‌ترین علت مسمومیت نیز مصرف متادون بود.

تالایی ادامه داد:۲۰ هزار الی ۲۵هزار بستری ناشی از مسمومیت‌ها به صورت سالانه در کشور ثبت می‌شود.

وی درباره روش درمان مسمومیت با قرص برنج، گفت: تحقیقات زیادی در بیمارستان رخ داده است اما روش درمانی قطعی تاکنون ارایه نشده است و نحوه مصرف قرص در زمینه مسمومیت و درمان بسیار موثر است.

* از علم شیمی‌دارویی در تولید مواد اولیه استفاده شود

محمد حسن تهرانی، دبیر دومین کنگره شیمی دارویی ایران در ادامه این نشست خبری، گفت: در دومین کنگره شیمی دارویی ۱۲ سرفصل مشخص شده است که شرکت کنندگان می‌توانند به ارایه سخنرانی و پوستر بپردازند.

وی گفت: تازه‌های علم شیمی دارویی در این همایش ارایه خواهد شد، ماده اصلی دارویی ممکن است بسته به زمان نیاز به تغییرات داشته باشد که در این کنگره به بحث و تبادل نظر پیرامون این موضوع پرداخته می‌شود.

تهرانی افزود: باید از علم شیمی‌دارویی در تولید مواد اولیه استفاده شود، دانشجویان تصور می‌کنند این علم به درد صنعت نمی‌خورد اما باید توجه داشت این علم می‌تواند کاربرد صنعتی داشته باشد و در تولید مواد اولیه دارویی موثر باشد.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین