کد خبر: ۵۶۲۳۳۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۸
دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا با قطع حمایت از عربستان مخالفت کرده بود

سنای آمریکا دو قطعنامه علیه عربستان تصویب کرد؛ رای به پایان جنگ یمن و مسئول شناختن بن سلمان در قتل جمال خاشقچی

سنای آمریکا با تصویب دو قطعنامه به پایان حمایت نظامی این کشور از جنگ سعودی ها علیه یمن و مسئول شناختن ولیعهد سعودی در قتل یک روزنامه نگار منتقد آل سعود رای داد.
آفتاب‌‌نیوز :
تصویب این قطعنامه‌ها درحالی است که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با قطع حمایت از عربستان مخالفت کرده بود. 

به گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از وال استریت ژورنال، یکی از این قطعنامه ها توسط «برنی سندرز» سناتور مستقل از ایالت ورمونت و «مایک لی» سناتور جمهوریخواه از ایالت یوتا ارائه شده و خواستار پایان حمایت نظامی امریکا از جنگ علیه یمن شده بود که این قطعنامه با 56 رای موافق در مقابل 41 رای مخالفت به تصویب رسید. 

سنای آمریکا دو قطعنامه علیه عربستان تصویب کرد؛ رای به پایان جنگ یمن و مسئول شناختن بن سلمان درقتل خاشقچی

از سوی دیگر، «باب کورکر» سناتور جمهوریخواه و رئیس کمیته روابط خارجی سنا نیز قطعنامه دیگری ارائه کرده بود و طبق آن، محمدبن سلمان ولیعهد سعودی مسئول قتل خاشقچی معرفی شده است. این قطعنامه نیز با اکثریت آرا به تصویب سنا رسید.

به نوشته وال استریت ژورنال، سنا از قتل «جمال خاشقچی» توسط عربستان سعودی عصبانی است و این قطعنامه ها سناتورها را در تقابل با دولت ترامپ قرار می دهد. دولت ترامپ عربستان را متحدی استراتژیک می داند. مقام های ارشد دولت ترامپ از سنا خواسته بودند تا به قطعنامه های ضد سعودی رای منفی بدهند. 

چند سناتور دیگر نیز قطعنامه متفاوتی در رابطه با عربستان ارائه کرده اند. «باب منندز»سناتور دموکرات از ایالت نیوجرسی و «تادیانگ» سناتور جمهوریخواه از ایالت ایندیانا با ارائه قطعنامه ای خواستار تعلیق فروش سلاح به عربستان سعودی شده اند. آنها همچنین بر تحریم قاتلان خاشقچی و کسانی که دسترسی یمن به کمک های بشردوستانه را مسدود کرده اند، تاکید کرده اند.

آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) در گزارشی به نتیجه رسیده که بن سلمان مسئول مستقیم قتل خاشقچی است که دوم اکتبر (دهم مهر) در کنسولگری عربستان در استانبول به قتل رسید. این در حالی است که ترامپ نتیجه گیری گزارش سنا را نپذیرفته و از بن سلمان حمایت کرده است. او فواید حاصل از فروش به عربستان را یکی از دلایل حفظ روابط با ریاض عنوان کرده است. 

بن سلمان باید مسئولیت قتل خاشقچی را بپذیرد

همچنین سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی، محکومیت ولیعهد سعودی در سنای آمریکا را پیامی قوی به ملک سلمان پادشاه این کشور دانست و گفت بن سلمان باید مسئولیت قتل خاشقچی را بپذیرد.

مارتین ایندیک دقایقی پس از تصویب قطعنامه دو حزبی علیه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در سنای آمریکا، این مطلب را در یادداشت توئیتری خود نوشت.

وی افزود: این مساله ای نیست که بتوان با جارو آن را زیر فرش ریخت و نادیده گرفت و می تواند روابط استراتژیک ما را به نفع ایران از بین ببرد.

نماینده پیشین آمریکا در گفت وگوهای صلح خاورمیانه با بیان اینکه محمد بن سلمان باید مسئولیت قتل خاشقچی را بپذیرد و به انجام اقدامات شفاف متعهد شود، ادامه داد: باید اطمینان حاصل شود تا دوباره چنین چیزی رخ نخواهد داد.

ایندیک همچنین تاکید کرد عربستان سعودی به پایان دادن فوری جنگ یمن، آزاد کردن مخالفان و افزایش دوبرابری سرعت اصلاحات در کشور نیاز دارد.

وی اضافه کرد: در غیر این صورت، روابط آمریکا و سعودی بیش از آسیب خواهد دید و منافع گسترده آمریکا در منطقه به عقب بازخواهد گشت. به جای اینکه ترامپ بن سلمان را تبرئه کند، لازم است نماینده ویژه ای که بتواند یک پیام صادقانه و قوی را منتقل کند: یا اصلاح کنید یا اینکه کنارش بگذارید.

به نوشته خبرگزاری ایرنا، سفیر پیشین آمریکا در سرزمین های اشغالی اظهار کرد: انتظار ندارم که عربستان توافق قدس را امضا کند که اشتباه بزرگی است اما اینکه به دیگران بگویند که این کار را انجام دهند هم قتل خاشقچی را توجیه نمی کند و مشکلی که برای روابط آمریکا-سعودی ایجاد شده است را حل نمی کند.

سنای آمریکا عصر پنچ شنبه با تصویب دو قطعنامه ای به پایان حمایت نظامی این کشور از جنگ سعودی ها علیه یمن و مسئول شناختن ولیعهد سعودی در قتل یک روزنامه نگار منتقد آل سعود رای داد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۳
0
1
همه اش فیلمه دلخوش نکنید!؟..تا وقتی پول میده عربستان این حرفها ارزشی ندارد
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین