کد خبر: ۵۶۲۵۲۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۱

"آوارگان آبی" و خطر انفجار جمعیت در شمال کشور

به علت توزیع ناهمگون جمعیت در برخی استان‌ها، معضلات متعددی وجود دارد؛ یعنی حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور در ناحیه مرکزی کشور متمرکز شده و این درحالیست که تنها ۲۵ درصد منابع آبی در این نواحی وجود دارد. /ایران ۸۰ درصد منابع آبی خود را استفاده می‌کند. علاوه بر این، متأسفانه ما ۹۰ درصد منابع خود را در کشاورزی استفاده می‌کنیم که ۶۰ درصد این مقدار هم هدر می‌رود.
آفتاب‌‌نیوز :
شاپور کریمی- 1- اولویتهای اصلی و سناریوهای پیش‌روی ایران با انجام پژوهش «آینده‌پژوهی ایران ۱۳۹۶» از سوی معاونت استراتژیک ریاست جمهوری حاکی از آن است که بحران آب، تغییر اقلیم و پیامدهای آن دومین اولویت شهروندان ایران معرفی شده است که نشان از حادبودن موضوع نزد آحاد جامعه دارد. طرح انتقال آب دریای خزر به سمنان از سوی ریاست جمهوری در حالی مطرح شد که نمایندگان اصفهان طی هفته گذشته در پی مناقشات آبی، استعفای خود را  اعلام کردند. درحالی موضوع انتقال آب خزر، مخالفتهای نمایندگان مجلس استانهای شمالی، فعالین مدنی و پژوهشگران را به دنبال داشت که دولت  به علت وضعیت ناگوار آبی اصرار بر اجرایی‎شدن طرح مذکور دارد. جا دارد که نخبگان و متخصصان محاسن و معایب چنین طرحی را بررسی و اعلام کنند.

2- براساس گزارش وزارت نیرو در سال ۲۰۵۰، ایران با جمعیتی حدود ۱۱۷ میلیون نفر و سرانه منابع آب تجدیدپذیر کمتر از ۱۰۰۰ مترمکعب با کم آبی مزمن مواجه خواهد شد. در سال ۲۰۵۰ منابع آبی محدودکننده اصلی توسعه و بهداشت برای جوامع انسانی خواهد بود و اگر سرانه کمتر از ۵۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر برسد، کشور به کم‌آبی مطلق دچار خواهد شد. این درحالی است که به علت توزیع ناهمگون جمعیت در برخی استان‌ها، معضلات متعددی وجود دارد؛ یعنی حدود ۵۰ درصد از جمعیت کشور در ناحیه مرکزی کشور متمرکز شده و این درحالیست که تنها ۲۵ درصد منابع آبی در این نواحی وجود دارد. ایران جزو ۲۰ کشور اول از لحاظ مصرف منابع آبی و انرژی است و در صورت تداوم بیشتر آب‌خوان‌ها حداکثر تا 15 سال دیگر از بین خواهند رفت. یکی دیگر از مشکلاتی که باید به آن پرداخته شود، برداشت بیش از حد از منابع زیرزمینی و هدررفت آب در ایران است زیرا اگر کشوری ۴۰ درصد منابع آبی خود را استفاده کند به عنوان کشور بحران‌زده شناخته می‌شود؛ نکته قابل توجه این است که ایران ۸۰ درصد منابع آبی خود را استفاده می‌کند. علاوه بر این، متأسفانه ما ۹۰ درصد منابع خود را در کشاورزی استفاده می‌کنیم که ۶۰ درصد این مقدار هم هدر می‌رود.

3-استان گیلان به علت برخورداری از مواهب الهی و بارش بیش از 700میلی متر باران می‌تواند صادرکننده آب به دیگر استانها باشد و صادرات آب بدون شک باید در قالب آب مجازی و آب پنهان باشد نه انتقال فیزیکی آب زیرا هم اکنون منابع آبی گیلان از استانهای همجوار تامین می‌شود که با افزایش جمعیت و تاکید بر کشاورزی در آینده دچار مشکل خواهد شد. استان گیلان، متاسفانه هم اکنون با مهاجرین مواجه بوده که به علت بحران آب و ریزگردها و خشکسالی از موطن خود کوچ و راهی استانهای شمالی، بخصوص گیلان شده که یقینا باید بر آنان آوارگان آّبی نام نهاد. پدیده‌ای که در آینده نه چندان دور گیلان و دیگر استانهای شمالی را با مشکلات عدیده‌ای مواجه خواهند کرد. با وجود اقدامات ترکیه در اجرایی‌کردن طرح «گاپ»، افغانستان در خشک کردن هامون و تنشهای آبی عراق، اقدامات پیشگیرانه لازم و ضروری است و گرنه در آینده نزدیک گیلان با انفجار جمعیت مواجه خواهد شد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین