کد خبر: ۵۶۲۶۰۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۱

سبزیجاتی که آهن بدن را تامین می‌کنند

یک کارشناس تغذیه گفت: بخش اعظم جامعه باور دارد آهن مورد نیاز بدن تنها از طریق مصرف گوشت تامین می‌شود، اما غذاهای بسیاری با منشا غیر حیوانی می‌توانند بهتر از گوشت آهن مورد نیاز بدن را تامین کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
نسرین ایروانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به لزوم جایگزین کردن آهن موجود در گوشت برای گیاه‌خواران و کسانی که مشکلات قلبی و عروقی دارند، اظهار کرد: این باور غلط در جامعه وجود دارد که آهن روزانه مورد نیاز تنها می‌تواند از طریق مصرف گوشت تامین شود.

وی ادامه داد: با این حال متاسفانه مصرف گوشت می‌تواند برای گروهی از جامعه ممکن نباشد. همچنین مصرف گوشت خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را به خصوص در کسانی که سابقه خانوادگی دارند افزایش می‌دهد. به همین دلیل گیاه‌خوارها و دیگر افرادی که از مصرف گوشت اجتناب دارند، باید این عنصر مهم را از طریق مصرف گیاهان یا خشکبار تامین کند.

این کارشناس تغذیه گفت: البته نباید از یاد برد که آهن موجود در گوشت بهتر از آهن موجود در منابع غیر حیوانی جذب می‌شود به همین دلیل باید تا دو و نیم برابر بیشتر از منابع با منشا حیوانی استفاده شوند.

ایروانی افزود: یک واحد اسفناج که معادل یک فنجان معمولی است، سه میلی‌گرم آهن دارد و در مقابل تنها 21 کالری انرژی وارد بدن می‌کند. کلسیم، پتاسیم، فیبر و انواع ویتامین‌ها از جمله A و K نیز در اسفناج وجود دارد.

وی ادامه داد: عدس نیز یکی از منابع سرشار آهن است. یک واحد عدس پخته شده می‌تواند 3.5 میلی‌گرم آهن و 9 میلی‌گرم پروتئین وارد بدن کند. عدس همچنین دارای آنتی اکسیدان است که خطر ابتلا به سرطان را کاهش می‌دهد.

این کارشناس تغذیه گفت: لوبیا سفید و قرمز نیز می‌توانند جایگزین گوشت شوند. این دو به ترتیب 3.5 و 5 میلی‌گرم آهن در هر واحد دارند. لوبیا دارای منابع خوبی از فیبر است که موجب می‌شود دیر هضم شده و به سلامت دستگاه گوارش نیز کمک می‌کند.

ایروانی افزود: سیب زمینی پخته نیز علاوه بر اینکه 3 میلی‌گرم آهن دارد، می‌تواند یک سوم نیاز روزانه به ویتامین C یک فرد بالغ را تامین کند. تخم کدو نیز آهن دارد و علاوه بر آن زینک نیز به بدن می‌رساند. شکلات تلخ و دانه‌های سویا نیز آهن مورد نیاز بدن را تامین می‌کنند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین