کد خبر: ۵۶۲۶۵۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۲

توصیه یک نماینده مجلس به شورای نگهبان

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: رویکرد و برونمایه دانش حقوق بین‌الملل در خروجی شورای نگهبان بسیار ضعیف است.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود صادقی در نشست "ایران و لوایح چهارگانه (FATF)" که بعدازظهر امروز در جمع دانشحویان دانشکده حقوق دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، به اصل اول در مناسبات بین‌المللی که رعایت حقوق بین‌الملل است اشاره و اظهار کرد: به نظر می‌رسد رویکرد و برون مایه دانش حقوق بین‌الملل در خروجی شورای نگهبان بسیار ضعیف است و در مناسبات با کشورهای دیگر باید فضا تغییر کند.

وی افزود: از لحاظ تجربه عملی در ۲۰ سالی که از عمر کنوانسیون می‌گذرد بیشتر سندهای همکاری بین دولت‌ها با تفاهم و همکاری آنها بوده است و عملا سند FATF به گونه‌ای است که فراتر از حق حاکمیت دولت‌ها نتوانسته چیزی را در عمل به آنها تحمیل کند.

صادقی افزود: در خصوص FATF این تلقی وجود دارد که اگر کشوری به نوعی با آن تقابل و مخالفت کند در تامین مالی تروریسم دخالت دارد و در این مورد و پیوستن به این کنوانسیون می‌توان به اتهام آمریکا علیه ایران در این زمینه اشاره کرد که نپیوستن به آن به موضع گیری آمریکا علیه ایران کمک می‌کند.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد:  با توجه به مواد ۱۰ تا ۱۵ این کنوانسیون که موضوع معاضدت قضایی را مطرح می‌کند، می‌توانیم با همکاری‌ها و مناسباتی که با کشورهای دیگر این کنوانسیون داریم از ابزار آن برای استرداد تروریست‌هایی که در کشورهای غربی و از جمله فرانسه و ایالات متحده پنهان شده اند استفاده کنیم.

صادقی حق شرط را مهمترین مساله اختلافی بین مراجع ذیربط در ایران مانند مجلس، شورای نگهبان و مجمع خواند و اظهار کرد: در هیچ‌جای کنوانسیون گفته نشده که این سند شرط پذیر نیست. از جمله ۶۳ کشور عضو کنوانسیون حق شرط را اعلام کرده‌اند و حتی در مواد کنوانسیون حق شرط آورده شده است.

وی تصریح کرد: اعتراض به حق شرط به معنی بی اعتباری حق شرط نیست. در ماده ۶ کنوانسیون از دولت‌ها خواسته شده که به اقداماتی در چارچوب قوانین داخلی بپردازند که به نوعی راه را باز گذاشته است.

صادقی در خصوص مکانیسم حل و فصل اختلافات در کنوانسیون FATF اظهار کرد: خود کنوانسیون به کشورها اختیار داده که اعلام حق رزرو و حق شرط کنند.

وی افزود: طبق فصل ۷ منشور ملل متحد اگر ما عضو FATF نشویم مفاد این فصل  شامل حال ما خواهد شد.

این عضو کمیسیون حقوقی مجلس در خصوص ایراد به موضوع گروه‌های تروریستی یادآور شد: ما باز از کشورهایی هستیم که بیشترین مبارزه را با تروریسم بین‌المللی داریم و با توجه به اینکه بیشترین تقابل را با گروه‌هایی مانند داعش، جبهه النصره و... داشتیم اما تبلیغاتی که علیه ما وجود دارد به نوعی است که از آنها حمایت می‌کنیم.

وی افزود: ما در حوزه داخلی بیشترین هزینه را می‌پردازیم و در سطح بین ‌المللی نیز بیشترین تقابل را با گروه‌های مذکور داریم ولی به نوعی تلقی می‌شود که از آنها حمایت می‌کنیم.

صادقی تصریح کرد: تاکنون چهار سازمان القاعده، داعش، جبهه النصره و بوکوحرام جزو گروه‌های تروریستی شناخته شده‌اند و در مورد سایر گروه‌ها اجماعی وجود ندارد.

این نماینده مجلس اظهار کرد: ما همراه با کره شمالی به عنوان کشور پر ریسک  تلقی می‌شویم و مصالح ملی ما وجه المصالحه رقابت‌های سیاسی داخلی قرار می‌گیرد و برخی ارگان‌ها بدون در نظر گرفتن این دلالت‌ها متاسفانه بعضا تحت الشعاع این تبلیغات قرار گرفته‌اند.

صادقی در رابطه با نظرات شورای نگهبان در خصوص FATF گفت: شورای نگهبان ۲۲ ایراد به این کنوانسیون گرفته که مجلس برخی از آنها را توانست تامین کند و برخی که مربوط به حقوق بین‌الملل بوده را نمی‌تواند.

به گزارش ایسنا، وی یادآور شد: قانون اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم در شورای نگهبان نهایتا تایید شده و در مورد لایحه پالرمو اشکالاتی مطرح شده بود که برخی از اشکالات لفظی و محتوایی بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین