کد خبر: ۵۶۲۷۲۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۰۱:۳۶

چرا فعالیت‌های بانشاط مدارس کمتر شده؟

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان گفت: هدف از اجرای آزمون سلامت روانی-اجتماعی برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول، صرفاً به‌دست آوردن آمار نیست، بلکه کاربرد اصلی آن هدایت شغلی و تحصیلی دانش‌آموزان است.
آفتاب‌‌نیوز :
برات‌علی منصوریان در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: برای هدایت تحصیلی دانش‌آموزان بررسی‌های مشاوره‌ای بسیاری انجام شده است. آزمون سلامت روانی- اجتماعی، یکی از آزمون‌های مهمی است که وضعیت روانی- اجتماعی آن‌ها را نشان می‌دهد. این آزمون در پایه‌های هفتم، هشتم و نهم اجرا می‌شود.

وی در خصوص برگزاری آزمون سلامت روانی- اجتماعی ادامه‌داد: دانش‌آموزان با ورود به سامانه همگام، به سوالات پاسخ می‌دهند و پاسخ‌های آنان توسط نرم‌افزار و مشاوران تحلیل می‌شود. با توجه به تحلیل‌های انجام شده، توانمندی‌ها و علایق دانش‌آموزان در حوزه‌های مختلف مشخص می‌شود.

معاون پژوهشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان افزود: هدف از اجرای این آزمون این است که اطلاعات کاملی در خصوص وضعیت روحی و روانی، توانمندی‌ها و علایق دانش‌آموزان بدست آوریم. در پایان سال نهم برای دانش آموزان توصیه‌نامه هدایت تحصیلی صادر می‌شود. نتیجه این آزمون، بخشی از امتیاز دانش‌آموزان را برای هدایت تحصیلی به خود اختصاص می‌دهد.

منصوریان بیان‌ کرد: هدف از اجرای این آزمون برای دانش‌آموزان دوره متوسطه اول، صرفا بدست آوردن آمار نیست بلکه کاربرد اصلی آن هدایت شغلی و تحصیلی آن‌ها است. اگر در این بررسی‌ها متوجه شویم که دانش‌آموزی دچار اختلال در سلامت‌روانی است، او را به مشاور مدرسه و در موارد حادتر به مراکز درمانی و کلینیک‌های مشاوره آموزش و پرورش ارجاع می‌دهیم.

وی در خصوص شاخص‌های آزمون سلامت روانی- اجتماعی تصریح‌کرد: خلاقیت، مکانی که دانش‌آموزان تمایل دارند در آینده در آن فعالیت کنند، توانایی برقراری ارتباط موثر با دیگران، ابعاد مختلف روحی و روانی، نحوه گذراندن اوقات فراغت، میزان مطالعه و... از جمله مواردی است که در آزمون سلامت روانی- اجتماعی سنجیده می‌شود. پس از اینکه نتایج آزمون به‌صورت محرمانه بررسی شد در اختیار دانش‌آموزان و خانواده‌های آنان قرار می‌گیرد.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان خاطر نشان کرد: دانش‌آموزان برای انتخاب رشته تحصیلی علاوه بر شرکت در آزمون سلامت روانی- اجتماعی فرم‌هایی را نیز تکمیل می‌کنند. در این فرآیند نظر والدین در خصوص انتخاب رشته تحصیلی و مشاغل آینده فرزندانشان در نظر گرفته می‌شود. همچنین معلمان نیز با استفاده از سامانه همگام و تحلیل عملکرد هر دانش‌آموز، به آن‌ها برای انتخاب رشته تحصیلی کمک می‌کنند.

منصوریان در خصوص نتایج و دستاوردهای اجرای این طرح ادامه‌داد: چندین سال است که این آزمون‌ها اجرا می‌شوند اما امسال نخستین بار است که به صورت آنلاین برگزار می‌شوند. در سال‌های گذشته بر مبنای نتایج آزمون‌ها به مسئولین و معلمان مدارس توصیه‌های مختلفی می‌شد.

وی اشاره‌کرد: برای مثال اگر نتایج آزمون در مدرسه‌ای نشان می‌داد که فعالیت‌های گروهی، اجتماعی یا مذهبی دانش‌آموزان کم است، مشاور مدرسه همراه با مسئولین برنامه‌ای را تنظیم می‌کرد که این مشکلات اصلاح شود. همکاری آنان در ایجاد هیات‌های مذهبی، مسابقات کتاب‌خوانی با موضوعات دینی و... تاثیر داشته‌است.

معاون پرورشی و فرهنگی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه «یکی از مشکلات مدارس این است که به دلیل حجم زیاد مطالب درسی دانش‌آموزان کمتر به فعالیت‌های بانشاط می‌پردازند» ادامه داد: یکی از فعالیت‌هایی که امروزه به آن می‌پردازیم گسترش نشاط در مدارس است. رشته‌های مختلفی همچون نقالی، بازی‌های زنگ تفریح، سرود همگانی و... به مسابقات فرهنگی- هنری افزوده شده‌است. 


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین