کد خبر: ۵۶۲۸۶۹
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۹

ترکیه: ترامپ استرداد گولن را مد نظر دارد

وزیر خارجه ترکیه می‌گوید آمریکا استرداد فتح الله گولن را مد نظر دارد و رهبران دو کشور مستقیما در این باره گفتگو کرده‌اند.
آفتاب‌‌نیوز :
مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، گفت که بحث درباره استرداد شخصیت مذهبی-سیاسی منتقد دولت ترکیه و ساکن آمریکا، در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در آرژانتین مطرح شده است.

آقای چاووش اوغلو گفت: "ترامپ در آرژانتین به اردوغان گفت آنها در حال کار روی استرداد گولن و افراد دیگر هستند."

فتح‌الله گولن، رهبر سیاسی مذهبی جنبش خدمت است که زمانی به رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، نزدیک بود، اما حالا از منتقدان او است. آقای گولن نزدیک دو دهه است که در پنسیلوانیا، در آمریکا زندگی می‌کند و به دنبال کودتای نافرجام ترکیه، درخواست استرداد او یکی از مسائل محل اختلاف میان آنکارا و واشنگتن است.

شبکه خبری ان‌بی‌سی آمریکا هم یک ماه پیش گزارش داد که دولت آمریکا اخراج آقای گولن را بررسی کرده است.

پیش از آن، ماموران پلیس آمریکا به محل اقامت آقای گولن در پنسیلوانیا رفتند. سخنگوی او در آن مقطع گفت علت مراجعه تیراندازی محافظان به یک مزاحم احتمالی بود

یک ماه پیش یادداشت نویس روزنامه ترکیه، نزدیک به دولت، مدعی شد که ماجرای تیراندازی در محل اقامت آقای گولن در واقع یورش ماموران اف‌بی‌آی به مجموعه محل زندگی او بود.

آن یادداشت مدعی بود که اف‌بی‌آی تحقیقاتش درباره جنبش گولن را وسعت بخشیده و روی احتمال پولشویی، کلاهبرداری و فرار از مالیات متمرکز شده است.

مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، امروز گفته است: "اخیرا تحقیقات قابل استناد اف‌بی‌آی را دیدم که نشان می‌داد سازمان گولن چه طور از پرداخت مالیات فرار می‌کند."

گزارش یک ماه پیش ان‌بی‌سی درباره احتمال اخراج آقای گولن می‌گفت این کار برای آن خواهد بود که ترکیه در مقابل فشار بر عربستان را در ماجرای جمال خاشقجی کم کند.

دونالد ترامپ برای حمایتش از محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، با انتقادهای زیادی مواجه بوده است.

منبع: بی بی سی
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین