کد خبر: ۵۶۲۹۳۱
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۰:۲۶
انتقاد از سکوت سازمان حفاظت محیط زیست و منابع طبیعی

قطع درختان در غرب کشور شدت گرفته

عضو هیات رییسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با هشدار در خصوص قاچاق چوب و خاک از کشور گفت: متاسفانه در چند ماه گذشته برداشت از جنگل‌های زاگرس و جنگل‌های غرب کشور به شدت افزایش پیدا کرده و شاهد قطع درختان بسیاری در این منطقه هستیم.
آفتاب‌‌نیوز :
جلال محمودزاده (نماینده مردم مهاباد در مجلس شورای اسلامی) در گفت‌وگو با ایلنا با بیان اینکه با دو معضل قاچاق خاک و قاچاق چوب در کشور مواجه هستیم، گفت: قاچاق چوب به این معنا نیست که چوب‌ها فقط به خارج از کشور ارسال می‌شود، بلکه بیشتر به کارخانه‌های داخل کشور فروخته می‌شود.

وی با بیان اینکه از بین بردن درختان جنگلی اخیرا شدت فراوانی پیدا کرده است، ادامه داد: بعد از اینکه قرار شد، طرح تنفس در جنگل‌های شمال اجرا شود و مقرر شد؛ دو الی سه سال کسی حق بهره‌برداری از درختان جنگلهای شمال را نداشته باشد، متاسفانه در چند ماه گذشته برداشت از جنگلهای زاگرس و جنگلهای غرب کشور به شدت افزایش پیدا کرده است و شاهد قطع درختان بسیاری در غرب کشور هستیم.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه درختان جنگل‌های زاگرس را قطع و به کارخانجات کاغذسازی و یا به کشورهای همجوار حمل می‌کنند. این موضوع جنگلهای زاگرس و غرب کشور را در معرض خطر تهدید قرار داده است.

دلال‌های بسیاری از قطع درختان نفع می‌برند

محمودزاده تاکید کرد: متاسفانه نه سازمان حفاظت محیط زیست و نه منابع طبیعی هیچ عکس‌العملی در این باره نشان نمی‌دهند، دلال‌های بسیاری از این موضوع نفع می‌برند و این خطر جدی است که جنگل‌های غرب و زاگرس را تهدید می‌کند.

محمودزاده در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره قاچاق خاک گفت: قاچاق خاک طی ۱۵ الی ۱۶ سال گذشته وجود داشته، البته در سال‌هایی شدت گرفته و در سال‌هایی کم بوده است.

وی با اشاره به مقصد خاک‌های قاچاق گفت: مقصد این قاچاق نیز کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس است و از این خاک بیشتر برای خشک کردن سطح دریا، افزایش سطح مناطق مسکونی در دریا و اراضی کشاورزی استفاده می‌شود.

بیشتر خاک‌های رسی قاچاق می‌شود

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قاچاق خاک بیشتر در مناطقی که خاک کشاورزی مرغوبی دارند، انجام می‌شود، تصریح کرد: بیشتر خاک‌های رسی قاچاق می‌شود، چراکه کشورهای حاشیه خلیج فارس بیشتر طالب خاک‌های رسی هستند، زیرا خاک‌های این کشور بیشتر از جنس شن است، البته همه خاک‌هایی که قاچاق می شوند نیز از بخش‌های منابع طبیعی نیستند، بلکه بیشتر خاک‌های کشاورزی هستند و اراضی کشاورزی که به دلیل تغییر اقلیم، کاهش بارش، خشک شدن چاه‌ها و کاهش سطح آب‌های زیرزمینی از تولید خارج شده و توسط قاچاقچیان خریداری و قاچاق می‌شود.

محمودزاده خاطرنشان کرد: برای تولید یک سانتی متر خاک هزاران سال زمان نیاز است، بنابراین حفظ خاک اهمیت بسیاری دارد و از بین رفتن خاک باعث کاهش تولید و کاهش درآمد کشاورزان و اشتغال در کشور می‌شود.

نائب رییس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی با اشاره به تصویب قانون حفاظت از خاک در سال گذشته، خاطرنشان کرد: دولت موظف به اجرای این قانون است و باید نظارت بیشتری در خصوص اجرای این قوانین توسط دستگاههای مربوطه داشته باشد. متاسفانه در اجرای قوانین کمی با مشکل مواجه هستیم به طور مثال تنها ۱۰ درصد از قانون برنامه ششم توسعه که دو سال از تصویب آن می‌گذرد، اجرایی شده است و اگر با همین روال ادامه پیدا کند تا پایان دولت کمتر از ۲۵ درصد آن اجرایی می‌شود.

قوانین به بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شود

محمودزاده با بیان اینکه قوانین مجلس توسط دولت به بهانه‌های مختلف اجرا نمی‌شود، گفت: اگر دولت نخواهد قانونی را اجرا کند، آیین نامه‌ای را در کنار قانون قرار می‌دهد و عملا اجرای قانون را با مشکل مواجه می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که نظارت مجلس بر اجرای قانون مبارزه با قاچاق خاک چگونه است، تصریح کرد: مجلس باید نظارت بیشتری در این خصوص داشته باشد و وظیفه نظارتی مجلس نیز سنگین است. دولت نیز باید جدیت بیشتری بر اجرای قونین داشته باشد و از قانون‌گریزی جلوگیری کند و مسئولان ذیربط را بر اجرای قانون هدایت کند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین