کد خبر: ۵۶۲۹۶۳
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۵

چرا بدن انسان به قند نیاز دارد؟

از آنجایی که قند منبعی برای تامین سوخت مورد استفاده بدن است، مصرف مقدار کافی از آن برای تامین انرژی ضروری است.
آفتاب‌‌نیوز :
شکر برای ما همانند محصولی مضر به نظر می رسد که در ابتلا به شرایطی مانند دیابت، بیماری قلبی و چاقی نقش دارد. مصرف شکر یکی از بدترین انتخاب های زندگی به نظر می رسد، اما باید به این نکته توجه داشت که مصرف بیش از حد شکر عاملی است که می تواند به سلامت ما آسیب وارد کند.

به گزارش "هلثی وایب"، ما برای ادامه زندگی به قند نیاز داریم. هر فرآیندی در بدن ما به گلوکز نیاز دارد که از تامین انرژی تا بازسازی و احیای بدن هنگام خواب را شامل می شود. زمانی که موضوع قند مطرح می شود، مصرف بیش از حد آن می تواند مشکل آفرین باشد، اما در صورت مصرف ناکافی نیز با بروز مشکل مواجه خواهیم شد.

انرژی فوری

بدن از قند به عنوان سوخت برای تامین انرژی مورد نیاز خود استفاده می کند. معده گوارش اولیه را روی قند انجام داده و قند نسبتا گوارش شده وارد روده کوچک می شود و از آنجا برای استفاده به جریان خون راه می یابد. انسولین نیز در این فرآیند نقش دارد و امکان استفاده از گلوکز را برای سلول ها فراهم می کند.

از آنجایی که قند منبعی برای تامین سوخت مورد استفاده بدن است، مصرف مقدار کافی از آن برای تامین انرژی ضروری است. البته بهتر است قند مورد نیاز بدن خود را از طریق مصرف منابع غذایی کامل، از جمله میوه ها یا کربوهیدارت های پیچیده، مانند نان یا کراکرهای تهیه شده از غلات کامل، تامین کنید.

این قبیل انتخاب های غذایی به طور معمول حاوی مواد مغذی دیگر و فیبر هستند که به تنظیم سطوح و توزیع گلوکز کمک می کنند. مصرف قندهای پالایش شده سطوح قند خون را بسیار سریع‌تر افزایش می دهد، اما در ادامه به همان اندازه نیز قند خون سریع افت می کند.

ذخیره سوخت

قند به افزایش سریع سطوح انرژی کمک می کند، اما می تواند ذخیره شده تا در آینده برای تامین انرژی مورد نیاز بدن استفاده شود. کبد در این زمینه وارد عمل شده و مولکول های گلوکز را به زنجیره های بلند تبدیل می کند. این فرآیند «گلیکوژنز» نام دارد و زنجیره ها به نام «گلیکوژن» شناخته می شوند. زنجیره های گلیکوژن در زمان نیاز به انرژی، مبه عنوان مثال، بین وعده های غذایی یا هنگامی که روزه می گیرید، شکسته شده و دوباره به واحدهای منفرد تبدیل می شوند.

کاهش شدید قند خون خطرناک است و ذخیره گلیکوژن در بدن یک مکانیزم ایمن برای پرهیز از این شرایط محسوب می شود.

مغز انسان در هر زمان حدود 60 درصد از گلوکز موجود را استفاده می کند و به دلیل این که هنگام خواب نیز بسیار فعال است، سطوح گلیکوژن ممکن است طی این مدت کاهش چشمگیری داشته باشد. این می تواند هوس مصرف یک خوراکی شیرین پس از خواب را توضیح دهد.

خواب بهتر

اگرچه بدن هنگام خواب تحرک خاصی ندارد، اما فعالیت های بسیاری مانند تنفس، گردش خون و ضربان قلب همچنان ادامه دارند. در همین حال، مغز به سختی در حال پردازش و ذخیره خاطرات بلند مدت است. برای تامین سوخت مورد نیاز این فعالیت ها به قند خون نیاز است.

خواب ناکافی و بی کیفیت اثر منفی بر فعالیت های انسان در ساعات بیداری می گذارد. اما سطوح کافی گلوکز به تداوم فرآیندهای حیاتی هنگام خواب کمک کرده و پس از آن، برای یک روز کاری آماده خواهید بود.

مصرف یک قاشق عسل می تواند گزینه خوبی برای بهبود سطوح قند خون و تامین سوخت مورد نیاز بدن هنگام خواب باشد زیرا نه تنها حاوی قندهای ضروری است، بلکه دارای ترکیباتی است که تولید ملاتونین را تحریک می کند. ملاتونین ماده شیمیایی است که به خواب راحت کمک می کند.

جوش های سر سیاه

اگر شکر و پوست را در گوگل جستجو کنید، با مقاله های بسیاری درباره آسیب رساندن این ماده به پوست مواجه می شوید. مصرف بیش از حد قند می تواند سطوح انسولین را به حدی افزایش دهد که موجب التهاب شده و به الاستین که پوست را نرم و منعطف نگه می دارد، آسیب برساند. به افراد مبتلا به آکنه و روزاسه نیز توصیه می شود مصرف شکر خود را محدود کنند.

با این وجود، اگر از محصولات مراقبت از پوست حاوی اسید گلیکولیک استفاده می کنید، شاید جالب باشد بدانید که این ماده از قند مشتق می شود. از آنجایی که اسید گلیکولیک توانایی نفوذ به عمق منافذ پوست و پاکسازی مواد زائد را دارد، گزینه ای خوب برای پیشگیری از جوش های سر سیاه است.

لایه بردار و مرطوب کننده

از نظر فنی، اسید گلیکولیک یک قند خالص نیست، اگرچه از نیشکر تهیه شده است. پس اجازه دهید درباره لایه بردارهای صورت شکری صحبت کنیم. آنها از یک شکر گرانوله به همراه برخی انواع روغن و مواد معطر ساخته شده اند. لایه بردارهای شکری به راحتی در خانه قابل استفاده هستند.

شکر به عنوان یک پایه خوب در محصولات مراقبت از پوست عمل می کند. شکر یک جاذب رطوبت طبیعی است. این ماده رطوبت را از هوا جذب می کند و با نزدیک نگه داشتن آن به پوست از خشک شدن پوست صورت و دست ها پیشگیری می کند. همچنین، دانه های شکر همانند یک لایه بردار عمل می کنند و به آرامی سلول های مرده پوست که ظاهری کدر و مرده به پوست می بخشند را از بین می برد.

احساسات خوب

مصرف قند بسیار لذت بخش است. نه تنها این ماده از مزه خوبی برخوردار است، بلکه احساسی خوب در انسان شکل می دهد. دوپامین ماده شیمیایی مسئول شادی است و قند ترشح آن در مغز را تحریک می کند.

برای یک زندگی شاد و سالم سلامت جسمانی و روانی هر دو باید در سطحی مطلوب قرار داشته باشند. محروم کردن خود از خوشی ها ولذت های ساده می تواند احتمال زیاده‌روی در آینده را افزایش دهد. درباره شکر، تنها باید از زیاده‌روی در مصرف پرهیز کنید.

چرا بدن به شکر نیاز دارد

قند برای تداوم زندگی انسان ضروری است. بی تردید، مصرف بیش از حد شکر پردازش شده آثار منفی سلامت را به همراه دارد، اما میزان نگرانی درباره قند طبیعی موجود در سبزی ها و میوه ها به آن اندازه نیست.

اگر در مصرف قند زیاده‌روی نکنید با مشکلی نیز مواجه نخواهید شد. بهتر است از محصولات حاوی شکر افزوده، مانند نوشابه های گازدار، پرهیز کنید.

هر رابطه ای می تواند وارد قلمرو سمی شود و رابطه شما با قند نیز مستثنی نیست. از آنجایی که امکان پرهیز کامل از قندها وجود ندارد، بهتر است به گونه ای رفتار کنید تا رابطه شما در سطح سالم و متعادل باقی بماند.

منبع: عصر ایران 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین