کد خبر: ۵۶۲۹۷۸
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۰۹:۵۵

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

در حوزه بین‌المللی و سیاست خارجی، ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد این در حالی بود که متحدان اروپایی امریکا خواستار ماندن امریکا در برجام شده بودند. همچنین، او با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی دیدار کرد تا بتواند به منازعه هسته‌ای طولانی مدت میان امریکا و کره شمالی پایان دهد.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس بین الملل- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در سال 2018 میلادی با منازعه و چالش در بسیاری از جبهه‌ها روبرو شد. او اکنون در پایان سال 2018 میلادی از نظر سیاسی ضعیف‌تر است؛ چرا که جمهوریخواهان در انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس نمایندگان آمریکا در ماه اکتبر به رقبای دموکرات خود باختند. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ خبرگزاری "رویترز" در گزارش پیش‌رو به نقاط قوت و ضعف ترامپ در سال جاری میلادی که رو به پایان است اشاره کرد: 

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

او در سالی که گذشت با اختلافات فراوان در کاخ سفید مواجه شد؛ بهتر است بگویم نوعی بی‌نظمی و هرج و مرج در کاخ سفید در جریان بود. برای مثال، "هوپ هیس" که پیش تر مدل بوده و بدون هیچ تجربه سیاسی به یکی از مهم‌ترین مشاوران و مدیران ترامپ تبدیل شد در نهایت از سمت مدیر ارتباطات کاخ سفید استعفا داد.  رئیس‌ جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای غیرمنتظره اعلام کرد، مدیر ارتباطات کاخ سفید از مقام خود کناره‌گیری می‌کند تا فرصت‌های شغلی دیگر را دنبال کند.

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

دونالد ترامپ رئیس‌ جمهوری آمریکا در بیانیه‌ای گفت: "هوپ هیکس" بی‌نظیر است و در سه سال گذشته عملکرد فوق‌العاده‌ای داشته است. او باهوش و متفکر است و واقعا انسان فوق‌العاده‌ای است. واقعا او را از دست می‌دهم. وقتی به من اطلاع داد که قصد دارد فرصت‌های شغلی دیگری را دنبال کند، کاملا او را درک کردم. اطمینان دارم در آینده می‌توانیم دوباره همکاری داشته باشیم".

او پیش از این به اعضای کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفته بود کارش برای رئیس‌جمهوری آمریکا ایجاب می‌کند که گاهی اوقات دروغ‌های مصلحتی بگوید.

"راب پورتر" یکی دیگر از همکاران نزدیک رییس جمهوری امریکا بود که پیش از متهم شدن به اعمال خشونت علیه دو همسر سابق‌اش کناره‌‌گیری کرد. دو همسر سابق او گفته‌اند که پورتر در دوران زندگی زناشویی آنان را به لحاظ روحی و جسمی آزار داده است. روزنامه بریتانیایی "دیلی میل" عکس‌هایی از همسر اول پورتر، "کولبی هولدرنس" منتشر کرد که در آنها زیر یکی از چشمان او کبود بوده است. او می‌گوید این آثار ضرب و شتم همسرش است. دبیر ستاد کارکنان کاخ سفید اتهام اعمال "خشونت خانگی" علیه همسران سابق‌‌اش را بی‌اساس عنوان کرده بود.

این تنها کناره‌گیری و حذف افراد از کاخ سفید نبود. "اچ ار مک مستر" مشاور امنیت ملی نیز کنار زده شد و جان بولتون جای او را در کاخ سفید گرفت. سال جاری میلادی در حالی به پایان می‌رسد که "جف سشنز" وزیر دادگستری از مقام خود برکنار شد و "جان کلی" رییس دفتر ریاست جمهوری نیز تا پایان سال جاری از مقام خود کناره‌گیری خواهد کرد. پیشتر، شبکه خبری سی.ان.ان در گزارشی گفته بود انتظار می‌رود جان کلی، رئیس دفتر ریاست جمهوری آمریکا به زودی کناره گیری کند.

شبکه خبری "سی ان ان" گزارش داده بود که جان کلی از سوی رابرت مولر، بازرس ویژه که پرونده دخالت روسیه در آخرین انتخابات ریاست جمهوری آمریکا را بررسی می‌کند، مورد سوال قرار گرفته است.

جان کلی پیش از آن که رئیس دفتر ریاست جمهوری شود، وزیر امنیت داخلی بود. جان کلی، با استعفای "رینس پریبس" از سمت رئیس دفتر ریاست جمهوری، به جای او نشست.

در حوزه بین‌المللی و سیاست خارجی، ترامپ آمریکا را از توافق هسته‌ای با ایران خارج کرد این در حالی بود که متحدان اروپایی امریکا خواستار ماندن امریکا در برجام شده بودند. همچنین، او با "کیم جونگ اون" رهبر کره شمالی دیدار کرد تا بتواند به منازعه هسته‌ای طولانی مدت میان امریکا و کره شمالی پایان دهد. این نشست باعث کاهش تنش‌ها شد  با این حال، کره شمالی هنوز تسلیحات خود را از بین نبرده است. 

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

همچنین، ترامپ به دلیل دیدار با پوتین رییس جمهوری روسیه در ماه ژوئیه در هلسینکی  از سوی دموکرات‌ها و برخی از جمهوریخواهان مورد انتقاد قرار گرفت. منتقدان می‌گفتند این دیدار در حالی انجام می‌شود که کارزار انتخاباتی ترامپ در معرض اتهام همکاری با روس‌ها و مداخله روسیه در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 میلادی قرار دارد. آنان معتقدند که ارزیابی سرویس‌های امنیتی امریکا این موضوع را تایید می‌کند. 

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

علیرغم آنکه دولت ترامپ تحریم‌های تازه‌ای علیه روسیه اعمال کرده است اما منتقدان معتقدند که عملکرد او در نشست هلسینکی ضعیف بود. ترامپ اما دیدار با پوتین را موفقیتی بزرگ دانست. او بارها ادعای ارتباط خود و اطرافیان‌اش با روس‌ها  در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد. با این حال، تیم تحقیقاتی تحت نظر بازرس رابرت مولر "مایکل کوهن" را متهم معرفی کرد و یک قاضی فدرال او را به سه سال زندان محکوم کرد. مهمترین اتهام کوهن وکیل سابق ترامپ مربوط به انتخابات سال ۲۰۱۶ آمریکاست.

او در جریان مبارزات انتخاباتی به دو زن حق ‌السکوت داده بود. این زنان مدعی بودند که با دونالد ترامپ رابطه جنسی داشتند و در ازای گرفتن پول قبول کردند که درباره این موضوع در جریان مبارزات انتخاباتی سکوت کنند. این موضوع موجب شد تا مایکل کوهن که به نمایندگی از دونالد ترامپ این پول را پرداخت کرده بود، به ۳۶ ماه زندان محکوم شود.

ترامپ اما در حوزه اقتصادی می‌تواند اعتبار کسب کند چرا که وضعیت اقتصادی امریکا را بهتر از پیش ساخته است. با این حال، این موضوع برای جلوگیری از شکست یاران‌اش در مقابل دموکرات‌ها در انتخابات میان‌دوره‌ای کافی نبود. 

سخت‌ترین آزمون برای رییس جمهوری امریکا احداث دیوار در مرز امریکا با مکزیک بوده است. در این میان جدا سازی کودکان مهران غیر قاموین از والدین شان باعث ایجاد انتقادات گسترده از دولت ترامپ شد. 

از سوی دیگر، بزرگترین پیروزی سیاسی برای ترامپ تبرئه "برت کاوانا" از اتهامات مطرح شده بود. سنای آمریکا به قاضی «برت کاوانا» به عنوان عضو جدید دیوان عالی آمریکا رای داد. کاوانا که با چند اتهام آزار جنسی در گذشته مواجه شده بود، در جلسه سنا این اتهامات را رد کرده بود. با مطرح‌شدن ادعای چند زن که برت کاوانا را متهم می‌کنند در سال‌های خیلی قبل آنها را آزار جنسی داده است، روند بررسی او در کمیته قضایی سنا پیچیده شد.

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

از جمله کریستین بلازی فورد، استاد روان‌شناسی در یک دانشگاه در کالیفرنیا، که حاضر شد در جلسه علنی کمیته قضایی سنا شهادت دهد.

او مدعی است برت کاوانا در نوجوانی در حالی که مست بوده تلاش کرده به او تجاوز کند. بعد از فرصت چندروزه، با ارائه گزارش اف‌بی‌آی در این باره، سناتورهای جمهوری‌ خواه گفتند که این گزارش برت کاوانا را از اتهام‌های آزار جنسی تبرئه می‌کند.

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟

ترامپ در سال 2018 چه کرد؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین