کد خبر: ۵۶۳۰۱۲
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۶

از مصرف «نمک دریا» خودداری کنید

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد: هموطنان در خرید نمک دقت کنند که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته‌بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» خودداری کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
عباسی اظهارکرد: نمک یددار تصفیه شده، نمکی است کاملا بهداشتی که ناخالصی‌های نامحلول آن مانند فلزات سنگین و همچنین ناخالصی‌های محلول آن همچون آهک، شن و ماسه، در کارخانه از آن جدا شده و به آن ید اضافه شده است.

وی با بیان اینکه مصرف نمک تصفیه نشده به علت داشتن ناخالصی در افرادی که سابقه بیماری‌های گوارشی، کلیوی و کبدی دارند، خطرناک است افزود: مصرف مداوم این نوع نمک‌ها در افراد سالم نیز می‌تواند منجر به بروز ناراحتی‌های گوارشی، کلیوی، کبدی و حتی کاهش جذب آهن در بدن شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان تاکید کرد:  هموطنان در خرید نمک دقت کنند که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته‌بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» خودداری کنند.

عباسی افزود: همواره به تاریخ مصرف نمک و وجود پروانه ساخت از وزارت بهداشت روی بسته بندی نمک‌ها توجه کنید. فقط نمک‌هایی قابل مصرف و مجاز هستند که شماره پروانه ساخت برروی بسته‌بندی آن‌ها درج شده باشد.

وی تاکید کرد: هموطنان در خرید نمک دقت کنند که عبارت «نمک یددار تصفیه شده» بر روی بسته‌بندی نمک درج شده باشد و از خرید هرگونه نمک با عنوان «صادراتی صنعتی» و یا «نمک دریا» خودداری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نمک و غذاهای شور باید به مقدار کم مصرف شود، یادآور شد: همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

عباسی خاطرنشان کرد: در حال حاضر مصرف نمک که خصوصا در غذاهای آماده به میزان زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد در کشور ما بالاست. طبق توصیه سازمان بهداشت جهانی حداکثر مقدار مصرف روزانه نمک 5 گرم است این در حالی است که میزان مصرف نمک در کشور 3-2 برابر این مقدار برآورد شده است. 

وی با بیان اینکه غنی سازی نمک با ید دلیلی نیست که برای دریافت ید بیشتر، نمک بیشتری مصرف شود، ادامه داد: غنی ‌سازی نمک نباید تشویقی باشد برای افزایش مصرف نمک؛ چرا که به دلیل مصرف زیاد نمک از سوی مردم، مشکلات زیادی وجود دارد و هنوز با فرهنگ کاهش مصرف نمک فاصله زیادی داریم. نمک و غذاهای شور باید به مقدار کم مصرف شود و همان مقدار کم نمک نیز فقط از نوع تصفیه شده یددار باشد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان با بیان اینکه نگهداری و ذخیره نمک یددار به مدت طولانی(بیش از یک سال) موجب از دست رفتن بخشی از ید آن می‌شود افزود: برای حفظ ید در نمک، باید نمک را دور از نور و رطوبت و در ظرف در بسته پلاستیکی، چوبی، سفالی و یا شیشه‌های رنگی و تیره نگهداری کرد و جهت اضافه کردن آن به غذا در زمان طبخ، نمک را در انتهای پخت اضافه کرد تا ید آن در حداکثر مقدار حفظ شود.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین