کد خبر: ۵۶۳۰۶۴
تاریخ انتشار : ۲۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵

قیمت آجیل «شب‌چره» از ۳۴۰ هزار تومان به نصف رسید!

گشت مشترک تعزیرات حکومتی در بازرسی از واحدهای صنفی مرتبط با اقلام شب یلدا، نظارت بر بازار را شدت بخشید و قیمت آجیل مخلوط را شکست به طوری که قیمت آجیل از ١۵٨ هزار تومان به ٧۵ تومان کاهش یافت.
آفتاب‌‌نیوز :
طرح نظارت تعزیرات بر بازار شب یلدا از امروز آغاز شده است و تا ٣٠ آذر ادامه دارد.
در این گشت که با حضور بهروز طالبیان، رئیس گشت های مشترک تعزیرات، امید شهرآبادی، رئیس شعبه ۴١ تعزیرات، کارشناسان اجرای احکام تعزیرات، کارشناسان بهداشت، بازرسان اصناف و نماینده نیروی انتظامی انجام شد، سه واحد صنفی رسیدگی شدند.
گشت ویژه نظارت بر بازار شب یلدا با سرزدن به خشکبار فروشی های مرکز شهر تهران قیمت و کیفیت کالاهای عرضه شده را بررسی شدند.

بر اساس این گزارش، در یک واحد صنفی عرضه کننده شیرینی و خشکبار، قیمت آجیل مخلوط شب یلدا ١۵٨ هزار تومان برچسب قیمت داشت که به گفته بازرسان اصناف، قیمت این آجیل غیرمعقول بود و با توجه به کیفیت آجیل باید ٧۵ هزار تومان عرضه می شد.
همچنین یک بسته کوچک آجیل تزیین شده ٣٢١ هزار تومان قیمت خورده بود که با بررسی های انجام شده با توجه به وزن و کیفیت آجیل ها، قیمت آن حدود ١۵٠ هزار تومان بود.

امید شهرآبادی، قاضی شعبه ۴١ تعزیرات در حاشیه این بازدید گفت: متاسفانه جرایم بازدارندگی لازم را ندارد و اکنون نه تنها در مورد آجیل و خشکبار بلکه در مورد بسیاری از اقلام علاوه بر تحریم خارجی دچار خود تحریمی هستیم و حقوق شهروندی مصرف‌کنندگان تضییع می شود.
وی اظهار داشت: اکنون بسیاری از تولید کنندگان کالاهای داخلی به بهانه های مختلف از جمله افزایش نرخ ارز و تحریم ها در حق مردم اجحاف می کنند. به نظر می رسد قوانین بازدارنده نیست. قانونی که هزینه متخلف را بالا نبرد، زمینه ارتکاب جرم را فراهم می کند.

در پایان این بازرسی، پرونده تخلف این واحد صنفی به ارزش ٧٠ میلیون ریال تشکیل و برای بررسی به تعزیرات حکومتی ارجاع شد که جریمه آن دو تا پنج برابر ارزش تخلف خواهد بود همچنین با دستور قاضی تعزیرات، برچسب قیمت آجیل مخلوط از ١٧۵ هزار تومان به ٧۵ تومان کاهش یافت.
طالبیان به فروشنده این واحد صنفی هشدار داد که بازرسان در این روزها به طور مرتب از مغازه ها بازدید می کنند و نباید قیمت کاسته شده دوباره افزایش یابد.

 قیمت ٣۴٠ هزار تومانی پسته
در یک خشکبار فروشی قیمت هر کیلو پسته اکبری اعلا ٣۴٠ هزار تومان برچسب قیمت داشت همچنین مغز پسته خام و شور ٣۶٠ هزار تومان بود و کمترین قیمت برای پسته ٢۶٠ هزار تومان عرضه می شد.
آجیل مخلوط شب یلدا نیز ٩۵ هزار تومان برچسب قیمت داشت که با بررسی های بازرسان و با توجه به کیفیت محصول، ارزش هر کیلو ٧۵ هزار تومان اعلام شد.
انواع میوه خشک در بسته های فاقد مشخصات و علامت سیب سلامت هم در این واحد صنفی عرضه می شد که به گفته کارشناس بهداشت به دلیل نامشخص بودن فرایند تولید، غیر بهداشتی تشخیص داده شد همچنین بازرسان اصناف قیمت میوه های خشک را بالا تشخیص کردند.
بازرسان با توجه به بالا بودن قیمت ها از فروشنده این واحد صنفی فاکتور خرید کالا درخواست کردند و بر اساس مشاهدات، فاکتور فاقد مشخصات و مهر بود و نامعتبر اعلام شد.
پس از بررسی های کارشناسان، بهروز طالبیان، رئیس گشت مشترک تعزیرات اعلام کرد که پرونده تخلف گرانفروشی به ارزش ٣٠ میلیون ریال برای این واحد صنفی تشکیل شده است که جریمه آن دو تا پنج برابر ارزش تخلف است.

طالبیان گفت: واحدهای صنفی باید سود متعارف را رعایت کنند و در خصوص نظارت به عرضه آجیل و خشکبار، اتحادیه و اصناف مسئول هستند و تعزیرات بر اساس گزارش تخلف با متخلفان برخورد می کند.
وی تصریح کرد: هدف اصلاح قیمت و نه جریمه واحد صنفی است و می خواهیم تا کالاها با قیمت واقعی به دست مشتریان برسد.
همچنین به دستور قاضی تعزیرات برچسب قیمت ٩۵ هزار تومانی آجیل مخلوط به ٧۵ هزار تومان کاهش یافت و مشتریانی که می خواستند این آجیل را تهیه کنند با قیمت کاهش یافته خرید کردند.
در بازدید دیگری نیز واحد صنفی به دلیل گرانفروشی پسته، فندق، بادام و تخمه ژاپنی پرونده ای به ارزش ۵٠ میلیون ریال تشکیل و به تعزیرات فرستاده شد که پس از بررسی جریمه آن مشخص خواهد شد.
رئیس گشت های تعزیرات اظهار داشت: شهروندان می‌تواننددر صورت برخورد با هر نوع تخلف به سامانه ١٣۵ تعزیرات حکومتی یا ١٢۴ سازمان صنعت معدن تجارت اطلاع دهند تا شکایات در اسرع وقت مورد بررسی قرار گیرد.

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین