کد خبر: ۵۶۳۲۴۱
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۹

قیمت تدریس خصوصی یک استاد را چگونه مشخص کنیم؟

یکی از معضلات همیشگی خانواده ها تشخیص منصفانه بودن قیمت تدریس خصوصی است. متاسفانه در بازار فعلی تدریس خصوصی، بدلیل عدم شفافیت، گاهی بعضی از اساتید نرخ های بسیار بالا از دانش آموزان طلب می کنند و خانواده ها نمی دانند که تدریس خصوصی استاد مورد نظر، واقعا ارزش آن همه هزینه را دارد یا خیر.
آفتاب‌‌نیوز :
خانواده ها نگران هستند که با وجود هزینه زیاد، نتیجه مطلوبی دریافت نکنند. اگر خانواده ها از دریافت نتیجه مورد نظر خود مطمئن باشند برای هزینه کردن نگرانی نخواهند داشت.

مهمترین عوامل تاثیرگذار در قیمت تدریس خصوصی:

1. مقطع تدریس
2. سوابق تدریس استاد

قیمت تدریس خصوصی یک استاد را چگونه مشخص کنیم؟

ابتدا باید بگوییم قیمت تدریس خصوصی در درجه اول به مقطع تدریس استاد بستگی دارد و سپس سوابق تدریس استاد. حال مشخص می‌کنیم در هر مقطع درسی، براساس سوابق استاد چگونه هزینه تدریس خصوصی قابل تشخیص است. اینکه در مورد سوابق استاد چطور تحقیق کنیم نیز در ادامه مطرح می شود.

اساتید کم تجربه: اساتیدی هستند که تا کنون کمتر از 5 شاگرد خصوصی در یک درس مشخص داشته اند. قابل ذکر است منظور کل شاگردان یک استاد نیست، چون اینکه یک استاد در درس ریاضی ابتدایی در گذشته شاگرد داشته است دلیل نمی شود بتواند ریاضی کنکور را نیزخوب تدریس کند. بنابراین باید دقت کنید شاگردان قبلی یک استاد دقیقا مربوط به چه درس و مقطعی بوده اند.

همچنین توجه کنید این اعداد حدودی است، یعنی ممکن است یک استاد در گذشته چندین شاگرد خصوصی داشته باشد اما هیچ کدام از آنها موفقیتی کسب نکرده باشند و حتی از استاد ناراضی بوده باشند. بنابراین بسیار مهم است که بدانیم شاگردان قبلی استاد چقدر موفق بوده اند و در نظرسنجی ها از استاد اعلام رضایت کرده باشند.

اساتید با تجربه متوسط: منظور اساتیدی هستند که تا کنون در حدود 5 تا 100 شاگرد خصوصی داشته اند، بازهم تاکید می کنیم منظور تعداد شاگردان دقیقا در درس و مقطع مورد نظر است. بعضی از معلمان مدارس نیز در این گروه قرار می گیرند. البته توجه کنید صرفا معلم مدرسه بودن نشان دهنده توانایی بالای تدریس استاد نیست، درواقع بسیاری از معلمان مدارس هستند که متاسفانه کیفیت تدریس بالایی ندارند.

اساتید با تجربه و حرفه‌ای: منظور اساتیدی هستند که تا کنون بیشتر از 100 شاگرد خصوصی در درس مورد نظر داشته اند و علاوه بر آن، شاگردان آنها از استاد راضی بوده اند و توانسته اند نمرات خوبی را در امتحانات کسب کنند. این اساتید گاهی در مدارس برتر تدریس می کنند و در اینصورت هزینه های بالاتری نسبت به سایر اساتید باتجربه دریافت می کنند.

قیمت تدریس خصوصی ابتدایی و متوسطه اول

1. اساتید کم تجربه: دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان که تجربه تدریس محدودی دارند: 30 تا 50 هزار تومان.
2. اساتید با تجربه متوسط: دانشجویان و فارغ التحصیلان باتجربه یا معلمان مدارس: 50 تا 150 هزار تومان
3. اساتید با تجربه و حرفه ای: اساتید باتجربه که در گذشته دانش آموزان موفق زیادی داشته اند یا در مدارس برتر (مانند علامه حلی و انرژی اتمی) تدریس داشته اند: 150 تا 250 هزار تومان

قابل ذکر است این هزینه برای دروس مختلف در مقطع ابتدایی و متوسطه اول، مانند ریاضی، فارسی، علوم و عربی تقریبا برابر است.

هزینه تدریس خصوصی در مقطع متوسطه دوم

1. اساتید کم تجربه: دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان که تجربه تدریس محدودی دارند: 30 تا 60 هزار تومان.
2. اساتید با تجربه متوسط: دانشجویان و فارغ التحصیلان باتجربه یا معلمان مدارس: 60 تا 200 هزار تومان
3. اساتید با تجربه و حرفه ای: اساتید باتجربه که در گذشته دانش آموزان موفق زیادی داشته اند یا در مدارس برتر (مانند علامه حلی و انرژی اتمی) تدریس داشته اند: 200 تا 400 هزار تومان

قابل ذکر است این هزینه برای دروس مختلف در مقطع متوسطه دوم، مانند ریاضی، فیزیک و شیمی باهم برابر است اما برای درس هایی مانند فارسی، عربی و زبان انگلیسی در حد 10 درصد کمتر است و برای درس زیست، هزینه ها بین 10 تا 30 درصد بیشتر است.

نرخ تدریس خصوصی در مقطع کنکور

1. اساتید کم تجربه: دانشجویان و فارغ التحصیلان جوان که تجربه تدریس محدودی دارند: 40 تا 80 هزار تومان.
2. اساتید با تجربه متوسط: دانشجویان و فارغ التحصیلان باتجربه یا معلمان مدارس: 80 تا 250 هزار تومان
3. اساتید با تجربه و حرفه ای: اساتید باتجربه که در گذشته دانش آموزان موفق زیادی داشته اند یا در مدارس برتر (مانند علامه حلی و انرژی اتمی) تدریس داشته اند: 250 تا 600 هزار تومان

برای پیدا کردن معلم خصوصی مناسب با قیمت منصفانه روش‌های زیر وجود دارد، که مزایا و معایب هرکدام نیز ذکر می شود.

1. پرسش از دوستان و آشنایان: دوستان و آشنایان معمولا معتبرترین و قابل اعتماد ترین گروه هستند. اگر کسی از دوستانمان از استاد مشخصی استفاده کرده بود و نتیجه خوبی گرفته بود، شما هم می توانید با آن استاد کلاس بگیرید.

2. استفاده از وب سایت های اینترنتی مانند استادبانک: باتوجه به اینکه امروزه کسب و کارهای زیادی در فضای اینترنت شکل گرفته اند که در بسیاری از مواقع، خدمات بسیار خوبی نیز ارائه می دهند، بعضی از وب سایت های اینترنتی نیز می توانند منبع خوبی برای پیدا کردن معلم خصوصی باشند. سایت های زیادی برای انتخاب معلم خصوصی وجود دارد اما یکی از این وب سایت ها، استادبانک است که توسط فارغ التحصیلان دانشگاه صنعتی شریف تاسیس شده است و دفتر مرکزی آن در مرکز رشد دانشگاه صنعتی شریف واقع شده است. مهمترین مزیت مجموعه استادبانک این است که فقط بخش محدودی از اساتید را می پذیرد، آن هم بعد از چند مرحله مصاحبه ی تخصصی و دریافت مدارک دانشگاهی. بنابراین فرآیند تعیین قیمت تدریس خصوصی توسط داوران استادبانک انجام شده است و شما به راحتی می توانید استاد مورد نظر خود را انتخاب کنید.

3. استفاده از معلم مدرسه دانش آموز: اگر معلم مدرسه دانش آموز خوب باشد می توان از این مورد استفاده کرد، اما ریسکی که دارد این است که معلم مدرسه سوالات امتحان را با دانش آموز کار کند. در اینصورت بدون اینکه درس دانش آموز خوب شود، فقط نمرات او افزایش می یابد و بدین ترتیب در مقاطع بعدی، دانش آموز با مشکلات جدی روبرو خواهد شد.

4. استفاده از آموزشگاه ها: بعضی از آموزشگاه ها نیز هستند که خدمات خوبی ارائه می دهند. اگر دوستان و آشنایانتان از آموزشگاهی قبلا استفاده کرده اند و راضی بوده اند، شما نیز می توانید از تجربه آنها استفاده کنید.

در نهایت امیدواریم مقاله حاضر به شفاف شدن فضای تدریس خصوصی و هزینه های مرتبط با آن کمک کرده باشد.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین