کد خبر: ۵۶۳۸۱۱
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸

دولت آمریکا در آستانه مرگ

دوره ترامپ از دو سال پیش تاکنون، از بحرانی به بحرانی دیگر، دستخوش هرج و مرج شده است.
آفتاب‌‌نیوز :
خبرگزاری رویترز درگزارشی به قلم استیو هولاند تحت عنوان «سوریه، ماتیس، افغانستان، تعطیلی دولت: ترامپ 2018 را با هرج و مرج به پایان می برد» نوشت: دوره ریاست جمهوری دونالد ترامپ از زمان به قدرت رسیدن وی از کمتر از دو سال پیش تاکنون، از بحرانی به بحرانی دیگر، دستخوش هرج و مرج شده است ولی روز پنجشنبه نقطه اوج هرج و مرج هایی بود که گریبانگیر دولت ترامپ شده است که ظاهرا کاسه صبر و تحمل حتی برخی از بلندپایه ترین حامیان جمهوریخواه ترامپ را در واشنگتن لبریز کرد. 
جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا که از چهره های بسیار مورد احترام و با نفوذ و عامل برقراری ثبات در صفوف درونی دولت ترامپ به شمار می رود، شب گذشته پس از بحث و جدل با رئیس جمهور آمریکا بر سر سیاست خارجی وی در نشستی در کاخ سفید استعفانامه خود را تسلیم ترامپ کرد. 
ماتیس پس از آن استعفا نامه ای را منتشر کرد که از بروز اختلافات سیاسی بنیادین میان وی و رئیس جمهور آمریکا و انتقاد تلویحی از بی اعتنایی دونالد ترامپ به متحدان آمریکا در خارج حکایت دارد.
دولت آمریکا  در آستانه شات داون  
همچنین در جلسه روز پنجشنبه، ترامپ در برابر فشارها برای بازگشت از تصمیم خود مبنی بر خروج نظامیان آمریکایی ازسوریه مقاومت کرد و در عوض از طرح هایی برای بیرون کشیدن نیروهای آمریکایی از افغانستان خبر داد. افزون بر آن ترامپ با پافشاری بر طرح تامین هزینه مالی احداث دیوار مرزی، دولت آمریکا را تا مرز تعطیلی یا «شات داون» پیش برده است. 
در این میان ارزش سهام در بازارهای بورس آمریکا به علت نگرانی سرمایه گذاران از دورنمای احتمالی تعطیلی دولت، کاهش رشد اقتصادی و پیش بینی های بانک مرکزی آمریکا برای افزایش بیشتر نرخ بهره در سال آینده، دستخوش نوسان و کاهش شده است. 
حتی برخی از دوستان نزدیک ترامپ درباره اینکه دولت وی در نیمه راه دوره ریاست جمهوری به کدام سمت می رود عمیقا ابراز نگرانی کرده اند. 
سناتور لیندسی گراهام از متحدان نزدیک و شریک بازی گلف ترامپ روز پنجشنبه ضمن تجلیل از عملکرد جیمز ماتیس، آشکارا از ترامپ خواست در تصمیم خود مبنی بر خارج کردن نظامیان آمریکایی از سوریه تجدید نظر کند و هشدار داد عقب نشینی نیروها از افغانستان ممکن است در نهایت به یک حمله دیگر به خاک آمریکا مشابه حملات یازده سپتامبر سال 2001 بینجامد. 
گراهام در توئیتی درباره سوریه خطاب به ترامپ اعلام کرد: به اعتقاد من شما در مسیر ارتکاب همان اشتباهی قرار دارید که باراک اوباما در خصوص عراق مرتکب شد ..... با این کار نتیجه ای بهتر از نتیجه ای که عاید اوباما شد، عاید شما نخواهد شد. 
گراهام اعلام کرد شرایط افغانستان به گونه ای است که خروج نظامیان آمریکایی را به یک استراتژی با درجه خطر بالا تبدیل کرده است. 
وی گفت: اگر همچنان به رویه کنونی در افغانستان ادامه دهیم، خود را در مسیر ازدست دادن همه دستاوردهایمان در منطقه قرار می دهیم و زمینه را برای وقوع حملات یازده سپتامبر دوم آماده می سازیم. 
سناتور میچ مک کانل رهبر اکثریت سنا نیز با صدور بیانیه ای، نگرانی شدید خود را از علل استعفای جیمز ماتیس اعلام کرد. 
وی گفت: من به ویژه نگران این هستم که ماتیس به خاطر بروز اختلافات شدید با رئیس جمهور در خصوص جنبه های کلیدی نقش رهبری آمریکا در جهان، از سمت خود استعفا کرده است. 
این اوضاع یادآور ماه های نخست ریاست جمهوری ترامپ در کاخ سفید و هنگامی است که وی مایکل فلین نخستین مشاور امنیت ملی خود را تنها چند روز پس از تصدی سمت، برکنار کرد، یا جیمز کومی رئیس وقت اف بی آی را برکنار کرد و فرمانی را در باب ممنوعیت سفر اتباع برخی کشورهای اسلامی به آمریکا صادر کرد که دادگاه ها آن را مسدود کردند. 

حرکت به سوی سالی دشوار 
ترامپ از هم اکنون با سال 2019 دشواری روبروست. سالی که احتمالا تحت تاثیر تحقیقات دادستان ویژه در خصوص دخالت روسیه در همدستی با کمپین تبلیغاتی وی در انتخابات سال 2016 و نیز تحقیقات کنگره در خصوص وضعیت تجارت، اعضای خانواده و برخی اعضای کابینه وی قرار خواهد داشت. 
دموکراتها در ماه ژانویه کنترل مجلس نمایندگان آمریکا را به دست خواهند گرفت و قصد دارند از قدرت خود برای شخم زدن عمیق گذشته ترامپ و دولت وی نهایت استفاده را ببرند. 
آن دسته از دموکراتهایی نیز که مشتاقند دورنمای تلاش های ترامپ را برای انتخاب مجدد در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 مخدوش سازند، نهایت تلاش خود را به کار گرفته اند تا از صحنه پرهرج و مرج اتفاقات روز پنجشنبه به نفع خود بهره برداری کنند. 
چاک شومر ازاعضای ارشد دموکرات در سنای آمریکا دیروز اعلام کرد: این شرم آور است که این رئیس جمهور که در حال غرق کردن کشور در ورطه هرج و مرج است، یک بداخلاقی دیگر نشان داده و قصد دارد به تعداد زیادی از افراد بیگناه ضربه بزند. این بداخلاقی ترامپ دولت را به تعطیلی می کشاند، ولی موجب نمی شود وی دیواری را که می خواهد بسازد. 
درحالیکه ترامپ تلاش می کند تا ظاهر را حفظ کند و با سپری کردن آخر هفته با دوستان قدیمی در اقامتگاه خود وانمود کند اوقات خوشی دارد، ولی در پشت پرده تیم وی درکاخ سفید به شدت تلاش می کنند تا وضعیت را حفظ کنند. میک مولوینی رئیس جدید کارکنان کاخ سفید به شدت درگیر به نظر می رسد و از یک جلسه به جلسه دیگر درحال رسیدگی اوضاع است. 
به همین ترتیب جان بولتون مشاور امنیت ملی ترامپ و از دشمنان سرسخت ایران که پیشتر تاکید داشت نظامیان آمریکایی باید به عنوان وزنه ای برای مقابله با تهران درسوریه حفظ شوند. 
ترامپ از زمان برگزاری انتخابات میان دوره ای کنگره تاکنون، جف سشنز دادستان کل و جان کلی رئیس کارکنان کاخ سفید را اخراج کرده است. وی همچنین ریان زینکی وزیر کشور آمریکا را که تحت اتهامات اخلاقی قرار داشت از سمت خود برکنار کرد.
ولی دیگران که پیشتر تصور می رفت آنها نیز در مسیر ترک دولت قرار دارند احتمالا تا مدتی بیشتر بر مسند باقی خواهند ماند. 
دستیاران ترامپ می گویند رئیس جمهور اخیرا از سیاست های کریستین نیلسن وزیر امنیت داخلی در زمینه تشدید نظارت های مرزی ابراز خرسندی کرده است. همچنین بعید است ویلبر راس وزیر بازرگانی آمریکا مجبور به استعفا شود مگر آنکه خودش بخواهد ترکیب دولت را ترک کند. 
با این همه استعفای جیمز ماتیس بسیار پرسروصدا و جنجال برانگیز بود وتبعات زیادی به دنبال خواهد داشت. 
سارا سندرز سخنگوی کاخ سفید به خبرنگاران گفت فکر نمی کند ترامپ از ماتیس خواسته باشد از سمت خود استعفا دهد. 
وی گفت: رئیس جمهور از روابط خوبی با ماتیس برخوردار بود ولی گاهی اوقات آنها با هم اختلاف نظر داشتند. رئیس جمهور همیشه به نقطه نظرات اعضای تیم امنیت ملی خود گوش می دهد ولی در نهایت این رئیس جمهور است که تصمیم اصلی را اتخاذ می کند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین