کد خبر: ۵۶۳۸۳۶
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۷:۲۳

کم شدن فشار دست های مافیای کنکور بر گلوی جامعه

حتما بارها برای شما پیش آمده که پای تلویزیون نشسته اید تا ساعتی را با دیدن برنامه ای سرگرم باشید اما بمباران بی وقفه تبلیغات کنکوری که آشوب را بر دل بزرگ ترها می نشاند چه رسد به دانش آموز؛ اعصابتان را خط خطی کرده باشد.
آفتاب‌‌نیوز :
غول هفت سر کنکور که در جامعه ما حتی بزرگ ترها هم با گذشت سال های طولانی از آن دوران، شاید هنوز کابوس آن را می بینند، از آستین مافیای موسسات و ناشران کتاب های آموزشی کنکور بیرون آمده و با ایجاد رقابتی نفس گیر اما بی فایده برای دانش آموزان، گلوی جامعه را می فشارد.
اکنون این موسسات همچون هشت پایی مهیب، شهر، مطبوعات، اینترنت، تلویزیون، رادیو را با تبلیغات گسترده به سیطره خود در آورده اند.
اما عمق فاجعه را زمانی متوجه می شوید که گاهی شبکه های تلویزیونی را بالا پایین می کنید تا کمی بین برنامه ها جستجو کنید و ببینید که در تلویزیون چه خبر است، همه شبکه ها تفاوتی ندارد که چه برنامه ای پخش کنند، با هزینه های هنگفت موسسات آموزشی، با تبلیغات متعدد از کودکان دبستانی تا داوطلبان کنکور، پنجه بر گلوی مردم انداخته اند. 
موسساتی که حیات آنها در ایجاد دل آشوبه و اضطراب در دانش آموزان می گذرد. گاهی تبلیغ یک موسسه و ناشر آموزشی کنکور در تلویزیون بین برنامه ها به قدری تکرار می شود که تحمل آن برای ببیننده دشوار می شود.
بر همین اساس چندی قبل، وزیر آموزش و پرورش نامه‌ای به رئیس سازمان صدا و سیما نوشت و از او خواست تبلیغات غیرقانونی مؤسسات کنکور و کمک آموزشی را از این رسانه متوقف کند. سید محمد بطحایی به عبدالعلی علی عسگری نوشت که طبق قانون، تبلیغات مؤسسات غیردولتی که محصولات آموزشی ارائه می کنند باید بعد از تأیید کارشناسان وزارت آموزش و پرورش صورت گیرد.
وزیر آموزش و پرورش در توییتی نیز نوشته بود که «برخی از موسسات از راه اضطراب آفرینی و فشار بر دانش آموزان ارتزاق می کنند و می‌خواهند سیاست‌های وزارت آموزش و پرورش را مطابق با خواسته‌هایشان تغییر دهند، پول و قدرت زیادی هم دارند. تا زمانی که من مسئولیت خدمتگزاری در این وزارتخانه را دارم اجازه نمی دهم چنین اتفاقی بیفتد.»

**نصف شدن تبلیغات کنکوری در تلویزیون 
اما دیشب چه اتفاقی رخ داد؟ شب گذشته صداوسیما در بخش‌نامه‌ای مهم به شبکه‌های مختلف تلویزیونی دستور داد، تبلیغات مؤسسات کنکوری در شبکه‌های مختلف تلویزیون به نصف کاهش یابد.
سیدمرتضی میرباقری معاون سیما با توجه به برخی انتقادات نسبت به آثار سوء حجم بالای برنامه‌های تبلیغات موسسات کنکوری دستور داد شبکه‌های مختلف تلویزیون مدت زمان این برنامه‌ها را به نصف کاهش دهند. همچنین آگهی‌های بازرگانی با موضوع برنامه‌های کنکوری‌ مهم تا هفتاد درصد کاهش خواهند یافت.
ماجرا از کجا آغاز شد؟ طی سال‌های اخیر، بسیاری از کارشناسان موافق با حذف کنکور نسبت به حجم بالا و عجیب تبلیغات موسسات کنکوری در صداوسیما انتقاد داشتند. 
مؤسسات تست و کنکور و کمک آموزشی با بمباران تبلیغاتی در صدا و سیما، هزینه های میلیاردی پرداخت کرده و سودهای نجومی برده اند. 
ایجاد نیاز کاذب به کتاب‌های به اصطلاح کمک آموزشی و سپس تجارت با نیاز ایجاد شده، کار ویژه بسیاری از این موسسات است. مافیای کنکور با اقدامات خود به افزایش استرس، هزینه های خانواده ها و ایجاد فضای پرتنش در جامعه کمک می کند و به دلیل گردش مالی که در جریان کنکور وجود دارد اقدام به تبلیغات ناسالمی در فضای رسانه ها به ویژه صدا و سیما می کنند.
برخی از آنها حتی توانسته اند در مدارس به ویژه غیردولتی نفوذ کنند به طوری که امروز بسیاری از مدارس، خانواده‌ها را ملزم به خرید کتاب های مؤسسات خاص یا شرکت در آزمون های آنان می‌کنند.
اما بر اساس برخی محاسبات و طبق تعرفه‌های مشخص‌شده صدا و سیما برای برنامه‌های تبلیغاتی کنکور، جمع کل 13 برنامه در یک‌ساعت، دو میلیارد و 289 میلیون و 600 هزار تومان و جمع کل 13 برنامه در یک‌ماه، 576 میلیارد و 972 میلیون و 200 هزار تومان برای این نهاد درآمد داشت.

**درآمدزایی عجیب و غریب 
نکته اینجاست که صدا و سیما، شبکه آموزش را با شعار «عدالت آموزشی» راه انداخت؛ اما این شبکه مدت ها است تبدیل به فرصتی برای موسسات کنکور و تبلیغات آنها شده بود تا درآمدزایی عجیب و غریبی را برای صدا و سیما رقم بزند به طوری که سایر شبکه‌ها هم درگیر این تبلیغات شدند.
چندی پیش نمایندگان مجلس نیز نسبت به پخش بیش از حد آگهی‌ها و تبلیغات موسسات کنکور در شبکه های مختلف هشدار دادند. تا جایی که میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس با اشاره به اقدامات موسسات کنکور در صداوسیما گفت: اینکه این موسسات به هر دری می زنند که به حیات شان ادامه دهند به این دلیل است که می دانند راهشان غلط است، آنها می دانند به غلط و ناحق صداوسیما را اشغال کرده اند.
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: مسئولان صداوسیما می دانند که این روش اشتباه و برخلاف سند تحول بنیادین و اهداف تعلیم و تربیت است اما بازهم به این روش ادامه می‌دهند چراکه اینها تبدیل به بنگاه اقتصادی شده اند .

**مافیای کنکور، مانع اجرای سند تحول بنیادین 
پس از نمایندگان مجلس، برخی مسئولان وزارت آموزش و پرورش هم به جمع منتقدان این رویکرد پیوستند. مرتضی نظری رییس مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش در واکنش به اصرار صدا و سیما بر تبلیغ کتاب‌های کمک‌درسی در شبکه‌های مختلف، گفت: تبلیغات محصولات مؤسسات کنکور و کمک‌درسی در صداوسیما و همچنین برگزاری آزمون‌های متعدد در مدارس، نظام آموزشی کشور را دچار کژ کارکردی و مسمومیت تربیتی کرده است.
وی افزود: باوجود تلاش‌های مجدانه وزارت آموزش ‌و پرورش در خصوص اجرای سند تحول بنیادین، متاسفانه شاهد بمباران تبلیغاتی کتاب‌های کمک‌درسی به‌صورت مستمر از شبکه‌های صداوسیما هستیم که این نوع تبلیغات مانع تحقق اهداف تربیتی سند و اعوجاج و انحراف در مأموریت‌های تحولی وزارت آموزش‌وپرورش شده است.
نظری با یادآوری ارسال نامه وزیر آموزش‌وپرورش به صداوسیما در مورد توقف تبلیغات بدون مجوز هرگونه محصولات آموزشی در شبکه‌های مختلف اظهار داشت: در این خصوص جلسه‌ای با مدیران صداوسیما داشتیم و آنها درآمد حاصله از این تبلیغات را بسیار ناچیز عنوان می‌کردند که با توجه به حساسیت موضوع تربیتی و مهارت‌آموزی دانش آموزان انتظار می‌رود بخش بازرگانی صداوسیما، از این درآمد ناچیز در ثانیه‌های طلایی تبلیغات بگذرد و با برخوردی مسئولانه‌تر به دغدغه‌های تربیتی خانواده‌ها پاسخی شایسته بدهد.
حال باید دید این موسسات و ناشران کتاب های آموزشی کنکور به چه ترفندی دستاویز می شوند تا مانع ضررهای میلیاردی خود از کاهش 50 درصدی تبلیغات در تلویزیون شوند؟ 

منبع: ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین