کد خبر: ۵۶۳۸۹۷
تاریخ انتشار : ۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۵۵
رییس دانشگاه فرهنگیان مطرح کرد

بازنشستگی ۳۲۰ هزار معلم تا ۳ سال آینده

رئیس دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور گفت: ۳۲۰ هزار نفر از ۹۱۰ هزار معلم کشور در ۳ سال آینده بازنشست می‌شوند، همچنین تا سال ۱۴۰۴ نیز ۳۳۰ هزار معلم دیگر بازنشست خواهند شد.
آفتاب‌‌نیوز :
حسین خنیفر در سومین جشنواره نوآوری‌های علمی دانشجویی پویش و هفتمین مراسم ملی پژوهش‌وفناوری در تقدیر از پژوهشگران و دانشجویان برتر در سالن همایش‌های موسسه علمی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر ضرورت اهتمام ویژه به پژوهش عنوان کرد:دانش و علم و پیشرفت بدون پژوهش معنایی ندارد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور با اشاره به صدسالگی تربیت معلم در ایران افزود: اولین مرکز دارالمعلم در سال ۱۲۹۷ تاسیس شد و امروز صد سال از تربیت معلم می‌گذرد؛ البته تربیت معلم در ایران ۲۰۷ سال قبل در زمانی که عباس میرزا عده‌ای را برای تحصیل به غرب فرستاد، شروع شد.

خنیفر بیان کرد: ۱۶۷ سال قبل امیرکبیر دارالفنون را تاسیس می‌کند و برای اولین بار یک اندیشمند یهود درباره نظام آموزشی ایران کتابی می‌نویسد که توسط شورای انقلاب فرهنگی در جهت ترجمه آن اقدام شد.

وی خاطرنشان کرد: بعد از انقلاب اسلامی تاسیس مراکز تربیت معلم در کشور جدی شد و ۴۰۰ مرکز با ۱۰۰ هزار دانشجو با وجود جمعیت ۳۸ میلیون نفری در ایران تاسیس شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان سراسر کشور گفت: در ابتدای انقلاب فرهنگی که دانشگاه‌ها تعطیل شد کل نیروی انسانی دستگاه‌ها و نهادها و تشکیلات جدید جمهوری اسلامی از تربیت معلم تامین می‌شد.

وی افزود: آموزش و پرورش برای همه دستگاه‌ها نیرو تربیت می‌کند، امسال در جهت جذب ۲۵ هزار دانشجو اقدام کردیم تا برای نیاز آینده کشور تربیت شوند.

خنیفر در ادامه پیرامون جایگاه پژوهش بیان کرد: هیچ روشی بهتر از پژوهیدن و محققانه عمل کردن نیست و سرآغاز تحول به شمار می‌رود، بر سردر دانشگاهی در آمریکا نوشته شده بدون پژوهش توقف در زندگی است.

وی تصریح کرد: غربی‌ها از قرن ۵ تا ۱۵ خوابیدند و اولین شعارشان پس از دوران کیهان‌شناسی و هستی‌شناسی و افسانه پردازی، پژوهیدن و تحقیق بود.

رئیس دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: انسان‌ها و ملت‌ها مانند هم فکر نمی‌کنند، از این رو با روش‌شناسی می‌توان علم را تولید کرد.

وی بیان کرد: خواب غرب توام با بیداری مسلمانان شد؛ مسلمانان در طب و جغرافیا و علم تفسیر و ریاضی و معماری و شیمی و فیزیک تا قرن هفدهم و دوره شکوفایی در جهان اسلام پیش رفتند و بعد از آن غربی‌ها بیدار شدند.

خنیفر عنوان کرد: در تاریخ ایران برخی از سردمداران بی عرضه موجب شدند تا نتوانیم به پیشرفت برسیم، کشورهای پیشرفته بر این باور بودند تسخیر جهان به جز پژوهش امکان ندارد، غربی‌ها با دانش غنی خود از طریق کتاب‌های ما با میراث علمی مسلمانان آشنا شدند.

وی گفت: بعد از قرن ۱۹ ملت‌های پیشرو دانش یکدیگر را مطالعه می‌کنند و از هم الگو می‌گیرند، باید بدانیم حکمت و دانش گمشده مومن است؛ دانش، وحشی و بی وطن است و مهم آن است که ما آن را به تسخیر خود درآوریم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان عنوان کرد: ملت‌ها در پژوهش با مطالعه یکدیگر را رصد می‌کنند و کشورهای پیشرفته با پژوهش دنیا را به تسخیر درآوردند، آمریکایی‌ها در ۱۰ سال نظام آموزشی خود را تغییر دادند و با رصد ملت‌ها به پیشرفت رسیدند.

وی افزود: بخش مهمی از داشته‌ها در دنیای پژوهش توسط جاسوسان علمی به دست می‌آید، دوره برده‌داری در امریکا و اروپا تمام شد؛ امروز نیز شکار مغزها همان برده‌داری نوین شکل گرفته است، ملت‌های پیشرفته در پژوهش الگوبرداری و بومی‌سازی می‌کنند و جهانی می‌اندشیند.

خنیفر اظهار کرد: کشورهای پیشرفته حتی به برخی از کشورها اجازه حضور نمی‌دهند، مثلا در فیزیک هسته‌ای اجازه ورود دانشمندان ایرانی را نمی‌دهند تا مبادا از آن‌ها یاد بگیریم.

وی گفت: ملت‌های پیشرو در پژوهش الگوی ملی و مدل واره‌های خود را عرضه و آینده‌پژوهی می‌کنند، یکی ازغفلت‌های بزرگ در کشور ما این است که آینده پژوهی نمی‌کنیم.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: مطالعات آینده پژوهشی را انجام داده‌ایم، در سال ۱۳۹۹ تعداد دانش آموزان از ۱۳ میلیون به بیش از ۱۴ و نیم میلیون می‌رسد و در ۱۴۰۴ به ۱۷ و نیم میلیون می‌رسد و ۱۲ سال بعد از آن ۱۹ میلیون خواهد شد.

وی عنوان کرد: ۳۲۰ هزار نفر از ۹۱۰ هزار معلم کشور در ۳ سال آینده بازنشست می‌شوند، همچنین تا سال ۱۴۰۴ نیز ۳۳۰ هزار معلم دیگر بازنشست خواهند شد.

خنیفر یادآور شد: باید پژوهش و برنامه‌ریزی کرد و برنامه‌ای برای آینده داشت تا خود را آماده چنین شرایطی کرد. ما شایستگی آن را داریم که جزو ۴ نظام آموزشی اول جهان باشیم.

وی تصریح کرد: کشورهای پیشرو در پژوهش هزینه می‌کنند، در ژاپن هزینه پژوهش ۱۲۵ برابر هزینه پژوهش کشور ایران است و تولید علمی امریکا در مقالات ۳۰ درصد کل جهان است، آن هم از طریق نخبگانی که از کشورهای جهان سوم برده که همان برده‌داری جدید علمی است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان خاطرنشان کرد: ما سه‌و نیم در هزارم تولید علمی در سال ۷۰ را داشتیم و امروز به یک و نیم درصد رسیده، این و از ترکیه پیشی گرفته‌ایم و برآنیم به سمت تولیدات پژوهش علمی مفید برویم.

وی ادامه داد: کشورهای پیشرفته در پژوهش از کپی‌برداری و راه‌های رفته، پرهیز و در پژوهش میان رشته‌ای عمل می‌کنند و به کارگاه پژوهش توجه مضاعف دارند و از روش‌های نو در پژوهش استقبال می‌کنند.

خنیفر بیان کرد: کشورهای پیشرفته در حوزه پژوهش به دانش روز دست یافته‌اند و مفاهیم جدیدی را پیگیری می‌کنند، اگر با مضامین این مفاهیم آشنا نشویم و آن را بومی‌سازی نکنیم، نمی‌توانیم در عرصه پژوهش جهانی و هدفمند قدم برداریم.

وی گفت: گاهی کارهای اجرایی اجازه پژوهش را نمی‌دهد، ولی در هر حوزه‌ای نباید از پژوهش و تحقیق و کسب دانش نوین غافل شد.

رئیس دانشگاه فرهنگیان متذکر شد: امروز جهان در روش‌های یافتاری و یا تحلیل شبکه‌های اجتماعی به پیشرفت رسیده و ما هنوز به روش‌های سنتی اکتفاء می‌کنیم، در حالی که باید روش‌های جدید را فرا بگیریم و با دریای دانش نوین آشنا شویم.

وی غنی‌سازی پژوهش را مورد تاکید قرار داد و افزود: در حوزه پژوهش به تحولات خوبی در دانشگاه فرهنگیان دست یافته‌ایم، البته یکی از رویکردهای مهم در توسعه زیرساخت‌های پژوهشی برگزاری کارگاه‌های آموزشی در تعامل با مراکز علمی و دانشگاهی است.

وی خاطرنشان کرد: استقبال از ایده‌های برتر پژوهشی و چاپ آثار برجسته و تقویت مجلات علمی و پژوهشی و به روز رسانی ساختارهای آموزشی و پژوهشی از مهم‌ترین اقدامات در جهت حمایت از پژوهشگران است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین