کد خبر: ۵۶۴۸۵۱
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۲۴

چرا فضانوردان در زمان سفر مداری، جوان‌تر، سرحال‌تر و قد بلندتر می‌شوند؟

اگر به عکس‌های فضانوردان قبل از آغاز سفر و در جریان اقامت آنها در فضا نگاهی بیندازید می‌بینید که آنها طی چند روز، حتی چند ساعت اول سفر به فضا، هم سر حال‌تر و چاق‌تر شده‌اند و هم جوان‌تر. ضمنا قدشان هم طی همان چند روز اول سفر 5-6 سانتی‌متر بلندتر شده است. دلیل این تغییرات چیست؟
آفتاب‌‌نیوز :
زمانیکه انسان بر روی زمین اقامت دارد فشار مایعات بدن بر اثر وجود جاذبه حالتی طبیعی دارند اما بعد از قرار گرفتن در مدار زمین تغییراتی در وضعیت دستگاه‌های بدن انسان رخ می‌دهد از جمله فشار مایعات از جمله خون در بالا تنه بیشتر می‌شود و جاذبه‌ای وجود ندارد به قلب کمک کند تا پراکندگی و نظم طبیعی مایعات در بدن حفظ شود. با افزایش فشار مایعات در نیمه بالایی بدن، صورت کمی پف می‌کند و این وضعیت باعث می‌شود چین و چروک‌های صورت برطرف گردد و انسان جوان‌تر دیده شود.

از طرف دیگر بالا رفتن مایعات به طرف نیم تنه بالایی و قفسه سینه، از حجم شکم می‌شود. به این ترتیب دور کمر هم کم و فضانورد "خوش تیپ" به نظر می‌آید به ویژه که قدش هم بلندتر می‌شود. اما دلیل این بلندتر شدن قد ظرف چند روز، آن است که فشار جاذبه از روی ستون فقرات برداشته شده و از بهم فشردگی آن کاسته می‌شود.

البته تصور نکنید که این تغییرات و جوان‌تر و خوش تیپ‌تر شدن دائمی است... خیر! با بازگشت فضانورد به زمین وضعیت بدنی او به همان حالت سابق بر می‌گردد و چین و چروک‌های صورت کم کم خود را نشان می‌دهند و قد فضانورد هم کوتاه می‌شود!

البته در نخستین ساعات بازگشت فضانوردان، حالت‌های ناخوشایند مانند احساس سنگینی، افزایش ضربان قلب، عرق کردن، ضعف، احساس تنگی نفس و ... نیز آنان را رنج می‌دهد. به همین دلیل به ویژه آنهایی که پروازهای طولانی چند ماهه داشته‌اند باید یک دوره بازیابی بدنی و روانی داشته باشند تا بتوانند بتدریج با شرایط "زمینی" مجددا خو بگیرند و به حالت قبل از پرواز فضای‌ شان بازگردند.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین