کد خبر: ۵۶۴۹۳۸
تاریخ انتشار : ۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۷

اظهارات جواد لاریجانی درباره پرونده بورسیه‎های غیرقانونی

دبیر ستاد حقوق بشر و معاون بین الملل قوه قضائیه گفت: مسأله بورسیه‌ها حادثه تلخی برای بچه‌های ما بود که این موضوع به مسائل سیاسی آمیخته شد.
آفتاب‌‌نیوز :
محمدجواد لاریجانی با حضور در برنامه "بدون توقف" که سه شنبه شب از شبکه سه سیما پخش شد، در پاسخ به سوال مهمان برنامه که چرا مسئولین ما بیشتر تئوریسین هستند، اظهار داشت: این موضوع نکته دقیقی است به خصوص در شرایط اقتصادی امروز، ما به افلاطون‌ها و سقراط‌ها که فقط بالا بنشینند و صحبت کنند، نیاز نداریم بلکه به مدیرانی نیاز داریم که در میدان بتوانند مسائل را مدیریت کنند.

وی در ادامه با ذکر مثالی در این رابطه، افزود: دولت تصمیم گرفت که بنگاه‌های متوسط کوچک را تقویت کند، ۱۸ هزار میلیارد تومان هم از صندوق توسعه با اجازه رهبری برای این امر گذاشتیم؛ اگر از تهران می خواست مدیریت شود کار به درستی پیش نمی رفت بنابراین در هر شهر و استانی باید فرمانداران و استانداران را جمع می کنند که آنها عهده دار شوند و این یک ژانر از مدیریت است و مدیریت در میدان و تک به تک حل کردن مسائل است، این امر جایش خالی است، این کار جوانان است.

لاریجانی در پاسخ به یکی دیگر از مهمانان این برنامه که گفت این کار پس از ۴۰ سال خیلی دیر است، خاطرنشان کرد: ما در این ۴۰ سال که همیشه بحران اقتصادی نداشتیم. ما در زمان جنگ به خوبی آن را اداره کردیم و در زمان‌ها و حوزه‌های مختلف کشورمان مدیریت‌های مختلفی داشتیم؛ مثلا در بخش آبادانی کشورمان که در جاهای دور انجام شده میزانش قابل مقایسه با کشورهای اطراف ما نیست، کمترین روستا هست که امکانات به آنجا نرسیده باشد، این کارها را چه کسانی انجام دادند؟ بچه‌های جهادی آنها را انجام دادند.

دبیر ستاد حقوق بشر قوه قضاییه در خصوص اینکه چرا مدیران حاضر نیستند جای خود را به جوانان بدهند و اینکه هنوز نتوانسته‌اند مدیری را به خوبی شما تربیت کنند که جای شما بیاید، گفت: از من بسیار بهتر هستند؛ درباره دو مؤسسه زیر نظر خود می گویم، اول؛ پژوهشکده دانشگاه دانش‌های بنیادین که تمام جوانانی فعال هستند و آنقدر بهتر از ما هستند که با خیال راحت این را می‌گویم که هیچ نگرانی از اجرای قانون بازنشستگی نداریم. بسیار قانون خوبی است. در ستاد حقوق بشر نیز مجموعه افرادی که رِنج سنی آنها حوالی ۳۰ الی ۳۵ است. کارهای کارشناسی، گزارشگری و کارهای اصلی ما چه مانیتورینگ و چه پایش و مدافعات، همه توسط جوانانی انجام می‌شود که بسیار هم وارد هستند؛ امید من به آینده این جوانان هستند. همانطور که شما اینجا را اداره می‌کنید و من کِیف می‌کنم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مهمان برنامه که گفت با توجه به اینکه شما طرفدار جوان‌گرایی هستید، در بحث بورسیه‌ها زندگی ۳۷۰۰ نفر از جوانان نخبه، مؤمن، انقلابی و تحصیلکرده مختل شده و زندگی شخصی خودشان را نمی‌توانند اداره کنند اما دولت هیچ توجهی نمی‌کند، در این زمینه چه باید کرد، گفت: مسأله بورسیه‌ها حادثه تلخی برای بچه‌های ما بود، این موضوع به مسائل سیاسی آمیخته شد. خوشبختانه در حال حاضر بچه های بورسیه عمدتأ تحصیلاتشان تمام شده، بعد باید در دانشگاه‌هایی که قبول شدند عضو هیأت علمی شوند؛ این قسمت هم یک بداخلاقی دیگری اتفاق افتاد که به لطف الهی با نهیب رهبری و فشارهای ایشان، وزارت علوم عملأ این کار را تا حد بسیار خوبی پیش برد یعنی تعدادی که الان ماندند بسیار نسبت به قبل کمتر هستند، الان زیر ۳۰۰  نفر هستند. این موضوعات اشکالات رفتاری است که به دلیل جریانات سیاسی اتفاق افتاده است.

معاون بین الملل قوه قضائیه تصریح کرد: این امر نشان می دهد که اگر در این نظام مشکلی پیدا شد، رهبری هست، قوه قضائیه هست، شما جوانان هستید و به هر صورت کار به سمت نهایی شدن پیش می رود. ان‌شاءالله در آینده خیلی نزدیک این موضوع حل می شود. در این رابطه دو جور اقدام هست؛ یکی اینکه ما مرتب این را محکوم کنیم، یکی دیگر اینکه دانه دانه مسائل آنها را حل کنیم. آقای غلامی وزیر محترم در این زمینه انصافأ نظرات مقام معظم رهبری را تلاش می‌کند که عمل کند. همه داریم کمک می کنیم، قوه قضائیه با زور، نهادهای دیگر با عمل و در نهایت ان‌شاءالله به نتیجه خوبی می‌رسد.

به گزارش ایسنا، وی در پاسخ به اینکه چرا مدیران نظام اشرافی گری را به در میان مردم بودن ترجیح داده‌اند؟ تأکید کرد: در نظام ما مدیران زحمت کش بسیار خوبی وجود دارد. اشراف هم نیستند. ما یک جریانیم در یک رودخانه؛ یک تجربه‌ای ملت ما شروع کرده، اینها مرض است طبیعتأ نهالی که می‌خواهد رشد کند امراض مختلفی می‌گیرد ولی نظام می‌تواند هضم کند. خود این مسأله  بورسیه‌ها که اتفاق افتاد درست است که بچه‌ها آسیب دیدند، ولی عمده رکوردهای آنان بسیار خوب بود.


بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین