کد خبر: ۵۶۵۱۸۶
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

ادامه تعطیلی دولت آمریکا تا سال نو میلادی

اکثریت نمایندگان عضو حزب دموکرات و بخشی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در دو مجلس کنگره ایالات متحده همچنان با درخواست دونالد ترامپ برای تامین هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک مخالفت می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
با بی‌نتیجه ماندن مذاکره بر سر بودجه در دو مجلس کنگره بخشی از دولت فدرال آمریکا دست‌کم تا دوم ژانویه تعطیل می‌ماند. اختلاف اصلی بر سر پنج میلیارد دلار بودجه درخواستی ترامپ برای ساخت دیوار مرزی با مکزیک است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ اکثریت نمایندگان عضو حزب دموکرات و بخشی از نمایندگان حزب جمهوری‌خواه در دو مجلس کنگره ایالات متحده همچنان با درخواست دونالد ترامپ برای تامین هزینه ساخت دیوار مرزی با مکزیک مخالفت می‌کنند.

پس از بی‌نتیجه ماندن گفت‌وگوها در مجلس سنا در نشست روز پنج‌شنبه ششم دی‌ماه (۲۷ دسامبر)، قرار است رایزنی‌ها در جلسه چهارشنبه آینده (دوم ژانویه ۲۰۱۹) ادامه یابد.

به این ترتیب بلاتکلیفی بودجه دولت فدرال که به تعطیلی بخش‌هایی از دولت از شش روز پیش منجر شده همچنان ادامه خواهد یافت. دونالد ترامپ به تازگی گفته است که دولت برای یک تعطیلی بلندمدت آمادگی دارد.

ادامه تعطیلی دولت آمریکا تا سال نو میلادی

کشیدن دیوار در مرز آمریکا و مکزیک یکی از وعده‌های اصلی ترامپ در کارزار انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ بود. او همچنین گفته بود که هزینه ساخت این دیوار را باید مکزیک بر عهده بگیرد که مکزیک با آن مخالفت کرد.

اکنون کاخ سفید خواستار تصویب یک بودجه پنج میلیارد دلاری برای ساخت این دیوار شده که اکثریت اعضای کنگره با آن مخالفت می‌کنند. ترامپ به‌تازگی در پاسخ به پرسش خبرنگاران درباره زمان خاتمه یافتن تعطیلی بخشی از دولت گفته است: «می‌توانم به شما بگویم تا زمانی که ما یک دیوار، حصار یا به هر اسمی که دوست دارند آن را بخوانند، نداشته باشیم، تعطیلی دولت تمام نخواهد شد.»

۸۰۰ هزار کارمند بدون حقوق

به نوشته "اشپیگل آنلاین" با ادامه این وضعیت پرداخت حقوق حدود ۸۰۰ هزار نفر از دو میلیون و ۱۰۰ هزار کارمند دولت فدرال متوقف شده و ۳۸۰ هزار نفر آنها به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند. افزون بر این صدها هزار کارمندی که ادامه کارشان ضروری است مجبورند بدون دریافت حقوق به کار ادامه دهند.

هفته گذشته اکثریت جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان آمریکا بر سر یک راه حل میانه که خواسته‌های ترامپ در آن گنجانده شده بود به توافق رسیدند اما این طرح به دلیل مخالفت نمایندگان حزب دموکرات و شماری از سناتورهای حزب جمهوری‌خواه در سنا مطرح نشد.

دولت فدرال آمریکا شامل ۱۵ وزارت‌خانه و اداره است. از شش روز پیش کار تعدادی از اداره‌ها و ۹ وزارت‌خانه از جمله امور خارجه، کشور، دادگستری، دارایی و بازرگانی مختل شده است.

مرخصی اجباری ۹۶ درصد کارکنان ناسا

به گزارش "اشپیگل آنلاین" در حال حاضر ۹۶ درصد کل کارکنان اداره کل ملی هوانوردی و فضا (ناسا) به مرخصی اجباری فرستاده شده‌اند و این وضعیت شامل ۵۲ هزار کارمند اداره مالیات نیز شده است.

فعالیت‌ها در حوزه‌های دفاعی، آموزشی، سلامت و وزارت کار متاثر از بلاتکلیفی بودجه نیست زیرا برای این بخش‌ها در ماه سپتامبر بودجه بلند مدتی به تصویب رسیده است.

دونالد ترامپ معتقد است مبارزه با مهاجرت غیرقانونی و قاچاق مواد مخدر و ورود غیرقانونی انسان‌ها فقط با ساختن حصار مرزی ممکن است. منتقدان می‌گویند ساخت دیوار در مرز مکزیک پرهزینه است و این دیوار کارایی مورد نظر ترامپ را نخواهد داشت.

تعطیلی بخشی از دولت فدرال تنها معضل و دلمشغولی این روزهای دونالد ترامپ نیست. اعتراض‌ها و انتقادها به تصمیم اخیر او برای خروج نیروهای آمریکایی از سوریه و افغانستان که به کناره‌گیری وزیر دفاع، جیمز متیس منجر شد همچنان ادامه دارد.

تعطیلی بخشی از دولت می‌تواند زیان‌های هنگفتی به اقتصاد آمریکا وارد کند. کارشناسان می‌گویند مورد مشابهی که در دوران ریاست جمهوری باراک اوباما در سال ۲۰۱۳ رخ داد بیش از دو میلیارد دلار به اقتصاد ایالات متحده زیان وارد کرد.

منبع:  دویچه وله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین