کد خبر: ۵۶۵۲۵۹
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۲۹

زنگ خطر فاجعه دانشگاه آزاد برای تهرانی‎ها

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است حادثه‌ای که در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد زنگ خطری برای ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران است، چون بخش بزرگی از اتوبوس‌های تهران نیز فرسوده و از رده خارج است و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای رقم بزند.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران معتقد است حادثه‌ای که در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد زنگ خطری برای ساماندهی سیستم حمل و نقل عمومی شهر تهران است، چون بخش بزرگی از اتوبوس‌های تهران نیز فرسوده و از رده خارج است و هر لحظه ممکن است فاجعه‌ای را رقم بزند.

محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران در مورد حادثه‌ واژگونی اتوبوس در واحد علوم تحقیقات گفت: این حادثه در داخل دانشگاه رخ داده و مدیریت و مسئولیت آن با خود مسئولان دانشگاه است.

وی ادامه داد: با توجه به وسعت دانشگاه و عدم اجازه ورود خودروی از سوی کارکنان و دانشجویان، قاعدتا باید از وسیله حمل و نقل مناسبی استفاده شود که متاسفانه اتوبوس فرسوده استفاده شده است.

*استفاده از اتوبوس فرسوده در دانشگاه آزاد جای سوال دارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران با بیان اینکه یکی از عوامل این حادثه فرسودگی اتوبوس است افزود: براساس شواهد و قرائن، اتوبوس حادثه‌ساز احتمالا ترمز بریده و مشکل فنی داشته است اما برای من جای سوال است که چطور از چنین اتوبوسی استفاده شده است.

وی متذکر شد: تا جایی که اطلاع دارم در زمان مدیریت آقای جاسبی، خودروهای برقی مخصوص انتقال دانشجویان تهیه شد که در زمان آقای میرزاده به فروش می رسند و بعد در زمان مدیریت میرزاده که آقای هاشمی معاون عمرانی دانشگاه آزاد بودند بحث تله‌کابین مطرح می شود و مقدمات آن نیز فراهم می‌شود اما متاسفانه در زمان مدیریت گروه بعدی در دانشگاه آزاد، تله‌کابین هم جمع‌آوری می‌شود و کار به چنین خودروهای خارج از رده و ناایمنی می‌رسد که چنین حوادث تلخی را رقم می‌زنند.

*بسیاری از اتوبوسهای تهران عمر مفیدشان به پایان رسیده است

علیخانی با بیان اینکه اعتقاد دارم کسی که مانع اجرای کار صحیح شده حتما باید پاسخگو باشد افزود: از طرف دیگر می‌خواهم به این نکته اشاره کنم که در حال حاضر در شهر تهران اتوبوس‌هایی در حال تردد و سرویس دادن به شهروندان است که وضعیتی بهتر از اتوبوسی که در واحد علوم و تحقیقات حادثه ساز شد، ندارند.

به گفته وی بسیاری از اتوبوس‌های موجود در شهر تهران، عمر مفیدشان تمام شده، بالای 8 سال سن دارند و در سن فرسودگی هستند.

وی با بیان اینکه با وجود این اتوبوس‌های فرسوده احتمال رخ داد حادثه‌ای مشابه آنچه در دانشگاه علوم و تحقیقات رخ داد در شهر تهران دور از ذهن نیست گفت: جالب اینجاست که عده‌ای به جای آنکه دنبال این باشند که اتوبوس‌های نو را جایگزین این اتوبوس های فرسوده و خارج از رده کنند دنبال بزک کردن اتوبوس‌ها و نصب فیلتر دوده روی اتوبوس‌ها و اقداماتی مانند آن هستند.

*هزینه کردن برای اتوبوس فرسوده توجیه ندارد

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل متذکر شد: حرف من این است که هزینه کردن و نگه داشتن چنین اتوبوس‌هایی که جزو ضایعات است و باید اسقاط شود از هیچ نظر صحیح نیست.

وی با بیان اینکه به تازگی پیشنهاد خرید فیلتر دوده برای اتوبوس‌های کهنه از سوی معاونت حمل و نقل و ترافیک ارائه شد ولی من با آن مخالفت کردم گفت: بعد از طرح این موضوع حالا سازمان محیط زیست نسبت به مخالفت شورا موضع گیری کرده است. انگار محیط زیست حواسش به شرایط نیست.

به گفته علیخانی، اگر سازمان محیط زیست می‌خواهد کاری انجام دهد به دنبال تحقق تعهدات دولت باشد که اجرا شود تا اتوبوس‌های نو خریداری شود، چرا دنبال خرید فیلتر دوده است؟

وی افزود: کدام دلالی است که این قدر قدرت دارد که در شهرداری و دستگاه‌های مختلف به‌دنبال فروش فیلتری باشد که هنوز هیچ نهاد، دانشگاه یا مرکز علمی کارآیی آن را تایید نکرده است. از هرجایی در مورد کارایی فیلتر دوده سوال کردیم گفتند در دست تحقیق و بررسی است.

«سوال من این است، کدام عقل سلیم می‌گوید ابزاری که هنوز در دست تحقیق و بررسی است را با هزینه بالا خریداری کنیم در حالی که می‌شود با آن پول، اتوبوس نو خرید. حالا گیریم فیلتر دوده هم نصب شد، اگر فردا به‌علت فرسودگی اتوبوس حادثه‌ای برای شهروندان به وجود آمد چه کسی می‌خواهد جوابگو باشد.»

*با بزک کردن اتوبوس ها مسئله ایمنی حل نمی شود

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه فیلتر دوده را باید کارخانه تولید کننده خودرو تایید کند و اگر کارآمد است باید از ابتدای تولید، توسط سازنده خودرو طراحی و روی آن نصب شود، متذکر شد: ما اصل را که ایمنی و کیفیت خودرو است رها کردیم و به مسائل فرعی چسبیده‌ایم در حالی که با بزک دوزک کردن اتوبوس‌ها، فرسودگی آنها برطرف نمی‌شود.

*تهران به سه هزار اتوبوس و مترو نیاز دارد

به گفته علیخانی، تهران به سه هزار اتوبوس و به همین تعداد واگن مترو نیاز دارد. قیمت تمام شده هر واگن مترو قبل از نوسانات ارزی 5 میلیارد تومان بود بنابراین با وجود 3 هزار واگنی که ما در تهران نیاز داریم تنها رقمی در حدود 15 هزار میلیارد تومان بودجه برای خرید مترو نیاز داریم. این در حالیست که کل بودجه شهرداری 17 هزار میلیارد است که 10 هزار میلیارد برای مخارج جاری و حقوق و امثال آن خرج می شود. 7 هزار میلیارد هم برای سایر امور و پروژه‌های عمرانی و ... هزینه می شود. حالا شما قضاوت کنید از کجا باید چنین رقمی تهیه شود.

*دولت سهم خود از حمل و نقل عمومی را نمی دهد

علیخانی با بیان اینکه متاسفانه هیچ‌کس به فکر نیست و دولت نیز سهم خود از حمل و نقل عمومی را به شهرداری پرداخت نمی‌کند تاکید کرد: تا زمانی که دستگاه‌های مسئول به وظایفشان عمل نکنند هیچ اصلاحی در امور اتفاق نمی‌افتد و متاسفانه تا حادثه ناگواری مانند فاجعه علوم و تحقیقات رخ ندهد، کسی به سراغ مسئولی که در انجام کارش کوتاهی کرده نمی‌روند.

منبع: خبرگزاری ایرنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
انتشار یافته: ۱
همشهری
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۸
0
0
تهران به یک زلزله نیاز دارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین