کد خبر: ۵۶۵۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۵

7 هزار اردبیلی تغییر نام داده‌اند

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل از ثبت ۷ هزار تغییر نام در اردبیل خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسد حسن‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، به ترویج فرهنگ نامگذاری مناسب در بین خانواده‌ها اشاره و اظهار کرد: انتخاب نام، اولین هدیه پدر و مادر به فرزندشان است که به هیچ وجه تا ۱۵ سالگی امکان تغییر نام وجود ندارد و بعد از آن این امکان تنها برای یک بار به غیر از مواردی که تغییر نام ممنوع شده امکانپذیر است.

حسن‌زاده با یادآوری اینکه ۷۰ درصد اسامی افراد در استان اردبیل مطابق با فرهنگ دینی، ارزشی، اسلامی، بومی و منطقه‌ای است، تصریح کرد: از سال ۹۲ تاکنون بیش از ۷ هزار تغییر نام در این استان اتفاق افتاده و در این ۸ ماهه ۵۸۲ مورد تغییر نام را شاهد بودیم.

وی گفت: از بدو تاسیس ثبت احوال این استان ۵۴ هزار نفر نام علی، ۴۰ هزار نفر نام محمد، ۳۰ هزار نفر نام حسین، ۲۸ هزار نفر نام مهدی و ۲۱ هزار نفر نیز نام رضا را برای خود انتخاب کردند.

مدیر‌کل ثبت احوال استان اردبیل ادامه داد: در بین خانم‌ها نیز ۶۰ هزار نفر نام فاطمه، ۵۵ هزار نفر نام زهرا، ۳۱ هزار نفر نام رقیه، ۲۷ هزار نفر نام مریم و ۱۷ هزار نفر نیز نام لیلا را برای خود برگزیدند.

حسن‌زاده بیان کرد: امسال بیشترین فراوانی نام‌ها در بین آقایان امیرعلی به تعداد ۳۱۶ مورد، آیهان ۲۸۸ مورد، ابوالفضل ۲۴۶ مورد، امیرعباس ۲۰۶ مورد و علی ۱۸۵ مورد بوده است.

وی در مورد فراوانی نام دختران نیز افزود: در ۸ ماهه امسال در استان اردبیل ۲۳۹ نوزاد دختر نام زهرا، ۱۷۱ نوزاد نازنین زهرا، ۱۶۸ نوزاد اسم رها، ۱۶۷ نوزاد اسم یاسین و ۱۵۵ نوزاد نیز اسم هلما را برگزیدند.

مدیر‌کل ثبت احوال استان اردبیل به تاثیر پخش سریال‌ها به ویژه سریال‌های ماهواره‌ای در انتخاب اسامی کودکان اشاره و اظهار کرد:‌ انتظار داریم خانواده‌ها در انتخاب اسم دقت داشته باشند تا بیشتر اسم ایرانی – بومی و منطقه‌ای انتخاب کنند و از انتخاب اسامی خارجی به نوعی پرهیز کنند.

حسن‌زاده در مورد حذف پسوندها و پیشوندها از اسامی افراد تصریح کرد: به راحتی این کار انجام می‌شود و ما به غیر از تغییر اسامی خاص ائمه هیچگونه محدودیتی در این خصوص نداریم، به طوری که در تغییر نام رقیه، خدیجه و سکینه بیشتر بر فراوانی اسامی جایگزین توجه می‌کنیم.

وی در مورد انتخاب نام یلدا برای دختران گفت: در ۸ ماهه امسال تنها سه مورد انتخاب نام یلدا را در اردبیل شاهد بودیم.

مدیر کل ثبت احوال استان اردبیل به اسامی ممنوعه خانم‌ها که به هیچ وجه قابل تغییر با اسامی جدید نیست، اشاره و اظهار کرد: فاطمه، زهرا، مریم، معصومه، زینب، فاطمه‌الزهرا، سارا و خدیجه از جمله این اسامی است که به هیچ وجه تغییر آنها ممکن نیست ولی امکان تغییر سایر نام‌ها به اسامی یاد شده وجود دارد.

حسن‌زاده به اسامی غیرقابل تغییر در بین پسران اشاره و خاطرنشان کرد: ما به هیچ وجه نمی‌توانیم اسامی محمدعلی، محمد، علی، حسین، مهدی، رضا، حسن، محمدرضا، علیرضا، عباس، ابوالفضل، مصطفی و محمدمهدی را تغییر دهیم ولی اگر کسی نامش غیر از اینها باشد به راحتی قابل تغییر به این عناوین است.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین