کد خبر: ۵۶۵۶۵۱
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۳
مردم منطقه توجه بیشتری به محیط زیست و اکوسیستم در حال مرگ نسبت به گذشته دارند

خبرگزاری فرانسه: روند احیای دریاچه ارومیه امیدوارکننده است| روحانی به وعده خود پایبند است

فاجعه زیست محیطی ایجاد شده برای دریاچه ارومیه پیامدهای دیگری برای زیست گونه‌هایی چون گوزن‌ها، فلامینگوها و زیستگاه میگوها را به همراه داشت. طوفان‌های نمک نیز شهرهای نزدیک و مزارع را تهدید می‌کردند. این موضوع در نهایت سبب شد تا هماهنگی برای نجات دریاچه اورمیه در سال 2013 میلادی با برنامه مشترک بین ایران و برنامه توسعه سازمان ملل متحد با حمایت دولت ژاپن به نتیجه رسد و اجرایی شود. این پروژه یکی از اولویت‌های دولت حسن روحانی بوده است.
آفتاب‌‌نیوز :
سرویس اجتماعی- خبرگزاری "فرانسه" در گزارش تازه خود با اشاره به وضعیت فعلی دریاچه ارومیه می‌نویسد روند احیای آن امیدوارکننده است. این خبرگزاری می‌نویسد: وضعیت دریاچه ارومیه در شمال غرب ایران یکی از بدترین فجایع زیست‌محیطی در جهان به شمار می‌رود اما به نظر می‌رسد وضعیت این دریاچه مهم در حال ثبات است و بنا به گفته مقامات ایرانی، امید به بهبود آن بیشتر شده است. 

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ دریاچه ارومیه که از سال ۱۹۷۱ در کنوانسیون تالاب‌های رامسر ثبت شده از سال ۱۹۹۵ شروع به خشک شدن کرد. با این حال در سالهای گذشته، به لطف بارش‌های نسبتاً خوب و برنامه‌‌های حمایتی، این دریاچه به وضعیتی باثبات رسیده است. 

خبرگزاری فرانسه: روند احیای دریاچه ارومیه امیدوارکننده است| روحانی به وعده خود پایبند است

این خبرگزاری در ادامه می‌افزاید: "فاجعه زیست محیطی ایجاد شده برای دریاچه ارومیه پیامدهای دیگری برای زیست گونه‌هایی چون گوزن‌ها، فلامینگوها و زیستگاه میگوها را به همراه داشت. طوفان‌های نمک نیز شهرهای نزدیک و مزارع را تهدید می‌کردند. این موضوع در نهایت سبب شد تا هماهنگی برای نجات دریاچه اورمیه در سال 2013 میلادی با برنامه مشترک بین ایران و برنامه توسعه سازمان ملل متحد با حمایت دولت ژاپن به نتیجه رسد و اجرایی شود. این پروژه یکی از اولویت‌های دولت حسن روحانی بوده است. او در سفر اخیر به منطقه گفت که یکی از وعده هایش احیای دریاچه ارومیه بوده و هنوز به این وعده متعهد است. طبق ارقام برنامه توسعه سازمان ملل نتایج مثبتی از اجرای برنامه خاصل شده و سطح دریاچه در سال گذشته به 2.300 کیلومتر مربع رسیده است. به نظر می‌رسد این آغاز روند احیای دریاچه است. 

این خبرگزاری می‌نویسد کارشناسان معتقدند که افزایش دما و کاهش بارندگی عامل مهمی در کاهش سطح دریاچه‌های ایران بوده‌اند. این خبرگزاری اشاره می‌کند که مشکلات اساسی برای دریاچه ارومیه هنوز پابرجا هستند. رشد جمعیت در اطراف دریاچه و زیاد شدن مصرف آب برای کشاورزی حیات آن را به خطر انداخته و ایران برای حفظ این دریاچه بزرگ آب شور خود باید همه جوانب را جدی بگیرد.

خبرگزاری فرانسه می‌نویسد: باید از استفاده از آب دریاچه برای کشاورزی جلوگیری کرده و روش‌های مختلف برای کشاورزی پایدار را در ایران توسعه بخشید. تقریبا 85 درصد از این آب برای کشاورزی استفاده شده است. دولت در تلاش است تا به کشاورزان برای استفاده از روش‌های ارزان‌تر و موثرتر کمک کند؛ یکی از این راه‌ها استفاده از کودهای طبیعی به جای کودهای شیمیایی است. 

در این میان میزان آلودگی ایجاد شد ناشی از نمک و گرد و غبار بلند شده از سطح خشک شده دریاچه ارومیه کاهش یافته‌اند. همچنین، گروهی در حال آگاهی‌بخشی میان کسانی هستند که در نزدیکی دریاچه زندگی می‌کنند. آنان درباره خطرات زباله‌های آبی به آنان می‌گویند و در حال تقویت صنایع دستی برای افزایش اشتغال پایدار در آن منطقه هستند. 

"کبری اصغری" 39 ساله از سازمان دهندگان این کارزار امیدوار است که صنایعی مانند فرش‌بافی و عروسک‌سازی به تدریج بتوانند جای کشاورزی سنتی را بگیرند که باعث کاهش آب دریاچه شده است. آنان همچنین زنان را تشویق می‌کنند که محصولاتی را مثل زعفران و زیتون بکارند که برای رشد به آب کمتری نیاز دارند. او می‌گوید به تدریج این کارزار در تلاش است تا مردان را نیز تشویق به اقدام مشابهی کند. او می‌گوید مردم منطقه توجه بیشتری به محیط زیست و اکوسیستم در حال مرگ نسبت به گذشته دارند.
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۰۹
0
0
صادر کنندگان خشکبار و میوه یا صاحبان هشتاد چاه غیر مجاز حاشیه دریاچه دست از طمع ارز اوری مخرب محیط زیست بردارند.
دوم نماینده اورومیه اعتراف کند که چاها را. , او با دعوای سیاسی حمایت از کشاورزان گرفته .
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین