کد خبر: ۵۶۵۷۸۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

پیام "آشتی‌جویانه" کیم به ترامپ با چاشنی هسته‌ای

روزنامه چوسون ایلبوی کره‌جنوبی امروز دوشنبه گزارش داد، در بحبوحه مذاکرات هسته‌ای متوقف‌شده رهبر کره‌شمالی "پیامی آشتی‌جویانه" برای رئیس‌جمهوری آمریکا فرستاد.
آفتاب‌‌نیوز :
روزنامه چوسون ایلبو به نقل از یک منبع دیپلماتیک گزارش داد، پیام "شبه‌نامه" کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی به دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری آمریکا روز جمعه از طریق یک کانال نامشخص ارسال شد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، در این مطلب جزئیاتی از پیام مذکور نیامده اما تاکید شده است که به مذاکرات آمریکا-کره‌شمالی مرتبط بوده و لحنی "سازش‌طلبانه" دارد.

دفتر مون جائه-این، رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی یکشنبه اعلام کرد کیم جونگ اون نامه‌ای به همتایش در سئول ارسال کرده و خواسته است تا نشست‌های بین کره‌ای بیشتری در سال آتی برای دستیابی به خلع سلاح هسته‌ای در شبه جزیره کره برگزار شود.

وزارت خارجه آمریکا و سفارتخانه آمریکا در سئول درباره پیام کیم به ترامپ اظهارنظر نکرده‌اند. دفتر رئیس‌جمهوری کره‌جنوبی هم گزارش چوسون ایلبو را تایید نمی‌کند.

سخنگوی مون جائه-این امروز در کنفرانس خبری گفت: یک کانال مذاکره میان کره‌شمالی و ایالات متحده وجود دارد که از طریق آن آنها ارتباط فعالی دارند اما من اطلاعی ندارم که آیا پیام رهبر کره‌شمالی شکل نامه‌ داشته یا چیز دیگر.

کیم جونگ اون ماه ژوئن در نشستی با دونالد ترامپ متعهد شد تا به سوی خلع سلاح هسته‌ای کامل حرکت کند. با این حال طرفین در مسیر پیشرفت به مانع برخورد کردند. همچنین هنوز تاریخ جدیدی برای دیدار مایک پامپئو، وزیر امور خارجه آمریکا و کیم یونگ چول، مقام ارشد کره‌شمالی که دیدارشان در ماه نوامبر به صورت ناگهانی لغو شد، تعیین نشده است.

رسانه دولتی پیونگ‌یانگ از تمایل ترامپ برای تداوم گفت‌وگوها استقبال کرده است اما وزارت خارجه آمریکا را بابت شدت بخشیدن به تحریم‌ها هدف انتقاد قرار داد. مذاکرات متوقف‌شده روی مناسبات بین کره تاثیر داشته است؛ کیم از سفر به سئول در سال ۲۰۱۸ که طبق توافق ماه سپتامبر در نشست دو کره در پیونگ‌یانگ باید انجام می‌شد، ناکام ماند.

روزنامه چوسون ایلبو گزارش داد، کیم جونگ اون در نامه‌ای به رهبری سئول اشاره کرده است که در آینده نزدیک به کره‌جنوبی می‌رود.

به گفته سخنگوی مون، کیم جونگ اون در آن نامه از انجام نشدن سفر برنامه‌ریزی شده پیشین به سئول عذرخواهی کرده و از صمیم قلب خواسته است تا چنین اتفاقی رخ دهد.

ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین