کد خبر: ۵۶۵۹۵۲
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۰۰

ابعاد جدید دستورالعمل بانک مرکزی برای صادرکنندگان/دستور جهانگیری به بانک مرکزی برای حل مشکل تعهد ارزی

مدیرکل صادرات بانک مرکزی اعلام کرد که پیمان‌سپاری مدنظر بانک مرکزی مانند گذشته عمل نمی‌کند و صادرکنندگان می‌توانند ارز حاصل از صادرات خود را به واردات اختصاص دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
 صمد کریمی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: براساس آنچه در دستورالعمل ارزی بانک مرکزی در آبان‌ماه سال جاری نهایی شده، پیمان‌سپاری ارزی صادرکنندگان مانند گذشته عمل نمی‌کند و آنها امکان آن را دارند که با ارز حاصل از صادرات خود واردات انجام دهند و تنها این تبادل را در سامانه ارزی ثبت کنند.

به گفته وی، بخش قابل توجهی از صادرکنندگان بزرگ به شکل ریالی به کشورهایی مانند عراق و افغانستان صادرات دارند که در حال حاضر تقاضای آنها برای پذیرش صادرات ریالی مانند آنچه پیش از مردادماه امسال اجرایی می‌شده، در اختیار بانک مرکزی قرار گرفته و این درخواست در حال بررسی است.

مدیرکل صادرات بانک مرکزی با بیان اینکه بانک مرکزی تاکید دارد که ارز وارد چرخه تجاری کشور شود، توضیح داد: صادرکنندگان می‌توانند با استفاده از دستورالعمل‌های فعلی نسبت به واردات کالاهای مدنظر خود اقدام کنند و تنها این موضوع را برای مشخص شدن ابعاد معاملات در سامانه به ثبت برسانند. در هشت‌ماهه ابتدایی امسال حدود ۶.۸ میلیارد یورو ارز از سوی صادرکنندگان وارد سامانه نیما شده و این در حالی است که ۷.۳ میلیارد یورو ارز ۴۲۰۰ تومانی از بانک مرکزی دریافت شده است.

در ادامه این نشست، محمدرضا انصاری نایب رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه باید شرایط برای حمایت کامل از صادرکنندگان فراهم شود، اظهار کرد: تا زمانی که نگاه کلان اقتصادی تغییر نکند بسیاری از صادرکنندگان ما همچنان مشکلات خود را خواهند داشت. هرچند بانک مرکزی از تلاش برای بهبود شرایط سخن گفته اما هنوز بسیاری از صادرکنندگان در رابطه با اجرای دستورالعمل اخیر بانک مرکزی مشکلاتی جدی دارند.

وی ادامه داد: اینکه ما صادرات تا سقف یک میلیون دلار را از ورود به سامانه نیما معاف کنیم برای صادرکننده‌ای که ۲۰۰ میلیون دلار صادرات دارد هیچ تفاوت مثبتی ایجاد نمی‌کند. این در شرایطی است که تعداد زیادی از صادرکنندگان ما رقم‌هایی بالاتر از معافیت‌های در نظر گرفته شده بانک مرکزی صادرات دارند و قطعا این مساله برایشان مشکل‌ساز خواهد شد.

نایب رئیس اتاق ایران با بیان اینکه امروز کشور برای صادرات فرصتی قابل توجه و طلایی در اختیار دارد، توضیح داد: با توجه به بالا رفتن قیمت ارز امروز هزینه خدمات و تولیدات ایران برای خارجی‌ها پایین آمده و این مساله می‌تواند به ما کمک کند که دروازه‌های جدیدی برای صادرات باز کنیم. باید دید که کشورهایی مانند مالزی یا ترکیه چگونه توانسته‌اند فضای صادرات خود را افزایش دهند و قطعا تا زمانی که نگاه کلان موجود در این حوزه تغییر نکند، شرایط به همین منوال ادامه خواهد داشت.

انصاری این فرض را که صادرکننده نمی‌خواهد ارز حاصل از صادرات خود را به کشور بازگرداند، غلط دانست و گفت: وقتی صادرکننده ما در داخل ایران سرمایه‌گذاری کرده و صدها میلیون تومان اعتبارات خود را صرف به وجود آوردن مقدمات لازم برای تولید کرده است، نمی‌توان این فرض را داشت که قصد دارد ارز خود را به داخل بازنگرداند.

وی خاطرنشان کرد: در طول ماه‌های گذشته ۳۸ بخشنامه صادر شده که بسیاری از آنها سیاست‌های متناقضی را نسبت به یکدیگر دنبال می‌کنند. ما باید این تناقض‌ها را در سطح کلان برطرف کنیم و با بهبود نگاه‌ها شرایط را برای توسعه صادرات و استفاده از فرصت به وجود آمده فراهم کنیم.

دستور معاون اول رئیس‌جمهور به بانک مرکزی برای حل مشکل تعهد ارزی

رئیس اتاق بازرگانی ایران نیز اعلام کرد که با توجه به مشکلات به وجود آمده در ماه‌های گذشته، در درخواستی رسمی از معاون اول رئیس‌جمهوری خواسته که تغییراتی در دستورالعمل‌های فعلی به‌وجود آورد و جهانگیری نیز این موضوع را به رئیس کل بانک مرکزی ارجاع داده است.

غلامحسین شافعی در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: ما در طول ماه‌های گذشته با شرایطی روبه‌رو بوده‌ایم که متاسفانه بسیاری از صادرکنندگان واقعی و بزرگ با توجه به مشکلات موجود نتوانستند کار خود را انجام دهند. این در حالی است که از فضای به وجود آمده برخی افرادی که در این حوزه هیچ فعالیتی نداشتند در بازار حاضر شده و برای خود سودآوری کرده‌اند.

وی ادامه داد: گمرک می‌تواند بررسی کند که برخی افراد که در سال‌های گذشته حتی یک کیلو صادرات نداشته‌اند نیز چگونه از ابتدای سال جاری با رقم‌هایی بسیار بالا صادرات به ثبت رسانده‌اند و این در حالی است که صادرکنندگان واقعی امکان ادامه فعالیت پیدا نکرده‌اند.

رئیس اتاق بازرگانی ایران با اشاره به لزوم تغییر پایه قیمت‌های صادراتی توضیح داد: افزایش قیمت ارز باعث شده که صادرکننده اگر با رقم سابق صادرات خود را ادامه دهد، مجبور باشد برای انجام تعهد ارزی خود از جیب مایع بگذارد. این در حالی است که می‌توان با از بین بردن تعجیل در تصمیم‌گیری و لحاظ کردن نظرات بخش خصوصی بسیاری از این مشکلات را حل کرد.

شافعی با اشاره به درخواستش از جهانگیری برای ایجاد اصلاحات لازم در بخشنامه تعهد ارز اعلام کرد: خوشبختانه معاون اول رئیس‌جمهوری در دستوری به رئیس کل بانک مرکزی از وی خواسته تا با لحاظ کردن نظر بخش خصوصی اصلاحاتی را انجام دهد. دکتر همتی نیز اعلام کرده‌اند که آماده هستند با برگزاری جلسه مشترک با بخش خصوصی بخشی از مشکلات فعلی را حل کنند.

به گزارش ایسنا، در این نشست که با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، بخش خصوصی درخواست خود را در چهار محور مختلف برای ایجاد تغییر در بخشنامه ارزی بانک مرکزی ارائه داد.

عدم تفکیک محصولات پتروشیمی و دریافت‌کننده ارز دولتی از سایر محصولات صادراتی، در نظر نگرفتن موانع جدی انتقال ارز به کشور در دوره تحریم، تنبیه شدن صادرکنندگان بزرگ و با سابقه و عطف به ما سبق شدن بند 4 بخشنامه آبان‌ماه بانک مرکزی، خواسته‌های اصلی بخش خصوصی از نمایندگان دولت بودند.

در پایان این نشست وزیر اقتصاد اعلام کرد که با تشکیل کارگروهی با حضور نمایندگانی از طرف بخش خصوصی، وزارت اقتصاد، وزارت صمت و کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی درخواست‌ها بررسی شده و تا پایان دی‌ماه جواب نخستین بررسی‌ها اعلام خواهد شد.

صادرات عصای دست دولت در تحریم‌هاست / بخش خصوصی به میدان بیاید

وزیر امور اقتصادی و دارایی نیز معتقد است در شرایط فعلی کشور و شکل‌گیری از دور جدیدی از تحریم‌ها، صادرات عصای دست دولت برای عبور از فشارها خواهد بود.

فرهاد دژپسند در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: اصلی‌ترین هدف تحریم‌ها و ابزار دشمن این است که ایران را با بستن منابع ارزی و مالی به زانو درآورد. در این شرایط این صادرات است که می‌تواند برای کشور منابع ارزی آورده و شرایط را برای سرمایه‌گذاری و رشد مهیا کند. ما برای آنکه بتوانیم به آمارهایمان روند باثبات بدهیم باید برخی مبانی را تغییر داده و برای مشکلات راه‌حل‌های مناسب تعریف کنیم.

وی با بیان اینکه بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و سایر نهادهای دولت باید تعاملی قوی با بخش خصوصی داشته باشند، توضیح داد: اینکه بخشنامه اخیر بانک مرکزی به طور کامل کنار رود، قطعا در شرایط فعلی ممکن نیست. اما ما تلاش می‌کنیم با استفاده از نظرات بخش خصوصی روبنای آن را در صورت نیاز تغییر دهیم تا شرایط برای فعالیت سرمایه‌گذاران فراهم شود.

وزیر امور اقتصادی و دارایی اضافه کرد: در دوره فعلی یک اتفاق مثبت شکل گرفته که می‌تواند با در کنار هم قرار گرفتن خواسته دولت و بخش خصوصی بسیاری از دغدغه‌ها را کنار بگذارد. بخش خصوصی به دنبال افزایش سود خود است و در کنار آن می‌تواند به کشور با وارد کردن ارز مساعدت برساند. ما در دولت تلاش می‌کنیم که با برطرف کردن نیازهای فعلی شرایط را برای این مهم فراهم کنیم.

دژپسند خاطرنشان کرد: ما رسماً اعلام می‌کنیم که اگر بخش خصوصی ریشه‌دار به میانه میدان بیاید و خود اجرای بسیاری از سیاست‌های کلان را تسهیل کند دولت دیگر نیازی به ورود به بسیاری از عرصه‌ها نخواهد داشت و می‌توان با همکاری و همیاری نیاز به تامین ارز لازم را پیگیری کرد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین