کد خبر: ۵۶۶۲۳۲
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹

معاون شهرداری تهران: بار سنگین آسیب‌های اجتماعی را بهزیستی و شهرداری به دوش می‌کشند

معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تهران گفت:‌ بار سنگین آسیب‌های اجتماعی را بهزیستی و شهرداری به دوش می‌کشند.
آفتاب‌‌نیوز :
ولی‌الله شجاع پوریان با اشاره به وضعیت آسیب‌های اجتماعی در شهر گفت: متاسفانه آسیب‌های اجتماعی آنقدر برهنه و عریان شده است که دیگر امکان کتمان کردن آنها وجود ندارد.

وی با بیان اینکه کم کاری نهادهای مختلف مسئول در این زمینه سبب شده است که مقام معظم رهبری شخصا به موضوع آسیب‌های اجتماعی ورود کنند، گفت: در بحث آسیب‌های اجتماعی قوانین بالادستی خوبی چه در حوزه مجلس و چه شورا وجود دارد و به گونه‌ای روشن تقسیم کار ملی انجام شده است؛ ساماندهی‌ آسیب‌دیدگان معلول و کودکان کار به بهزیستی سپرده شده، تامین خانه و حمایت‌های مالی بر عهده کمیته امداد و جمع‌آوری و ایجاد زیرساخت‌های لازم همچون گرمخانه‌ها نیز بر عهده شهرداری ها است.

وی با بیان اینکه متاسفانه در این سال‌ها به صورت علمی و کارشناسی با آسیب‌های اجتماعی مواجهه نداشتیم. گفت: ازسویی آسیب‌های اجتماعی دائما در حال بازتولید هستند به این معنا که اگر 500 نفر از آسیب دیدگان اجتماعی درمان شده و به چرخه زندگی بازگردند به همان میزان و یا حتی بیشتر آسیب دیده جدید وارد جامعه می‌شود و این به دلایل شرایط اقتصادی، اجتماعی و ... است.

وی با بیان اینکه متاسفانه دستگاه‌های مختلف نیز در زمان حرف، ادعا و شعار همه پای کار هستند اما در زمان عمل هیچ کس به وظیفه خود عمل نمی کند ، گفت: مثلا شهرداری تهران مرکز فوریت‌های اجتماعی را با همه امکانات تجهیز کرده و آن را در اختیار فرمانداری قرار داده است و قرار بود نماینده همه دستگاه‌ها در این مرکز حضور داشته باشند تا نسبت به جذب و غربالگری آسیب دیدگان اجتماعی اقدام کنند. به گونه‌ای که روال کار اینگونه بود که آسیب دیدگان اجتماعی اعم از معتادان متجاهر، کودکان کار و ... توسط شهرداری از سطح شهر جمع‌آوری و به مرکز فوریت‌های اجتماعی ارجاع داده شوند و بعد از آن این افراد توسط مددکاران پایش و غربالگری شوند، یعنی کودکان کار به بهزیستی سپرده شده، نیازمندان به کمیته امداد، مهاجران غیرقانونی به وزارت کشور و ... سپرده می‌شد اما با اینکه قرار بود آسیب دیدگان اجتماعی تنها 24 ساعت در این مرکز بمانند اما می‌بینیم که عمده این افراد در مراکز شهرداری رسوب کرده و کسی آنها را قبول نمی‌کند و ما حتی 400 الی 500 نفر را در مرکز اسلامشهر داریم که مدت‌هاست در این مرکز مانده‌اند و هیچ مجموعه دولتی سراغی از آنها نمی‌گیرد.

وی با بیان اینکه لازم است که یک دستگاه حاکمیتی نظارت بر فرآیند حل آسیب‌های اجتماعی را به عنوان نماینده نظام انجام دهد گفت: بودجه آسیب های اجتماعی در اختیار وزارت کشور است و آنها باید ببینند که هر دستگاهی که کار خود را به درستی انجام داد این سرانه را دریافت کنند نه اینکه اعتبارات را به دستگاه‌ها بدهند و دستگاه‌ها نیز از انجام وظایف خود در حوزه آسیب‌های اجتماعی شانه خالی کنند.

شجاع‌پوریان با بیان اینکه در حال حاضر بهزیستی و شهرداری بار سنگین آسیب‌های اجتماعی را به دوش می‌کشند گفت: معاون اجتماعی وزیر کشور اعلام کرده‌اند که بزودی با حضور دستگاه‌های اصلی در حوزه ساماندهی آسیب‌های اجتماعی همچون بهزیستی، شهرداری، وزارت بهداشت، کمیته امداد، دادستانی و پلیس جلسه‌ای را با محوریت وزارت کشور تشکیل خواهد داد تا نسبت به رصد وضعیت و اقدامات این دستگاه‌ها در حوزه آسیب‌های اجتماعی بررسی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه متاسفانه در گذشته شهرداری در حوزه زیرساخت‌ها اقدامات خوبی انجام داد و باید صفر تا 100 امور را در دست می‌گرفت، گفت: مثلا شهرداری معتادان را جمع‌آوری می‌کرد و به گرمخانه می‌برد و بعد همه بار روی دوش شهرداری می ماند اما حالا در نظر داریم به جای تصدی‌گری و مداخله گری، تسهیل گری کنیم و به همین دلیل NGOهای مختلف را دعوت کردیم تا در آسیب های اجتماعی به ما کمک کنند و همچنین در نظر داریم در حوزه حل آسیب‌های اجتماعی نام دستگاه‌هایی را که کمک نمی‌کنند با صدای بلند اعلام کنیم تا شاید آنها به خودشان بیایند.

وی با بیان اینکه متاسفانه از میان دستگاه‌های اصلی در حل آسیب اجتماعی وزارت بهداشت از انجام ماموریت‌های خود امتناع می‌کند، گفت: وزارت بهداشت وظیفه درمان آسیب دیدگان اجتماعی را بر عهده دارد اما آنها را بستری نمی‌کند و در انجام وظایف خود کوتاهی می‌کند و این مسئله موجبات گلایه سایر دستگاه‌ها را نیز فراهم کرده است.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین