کد خبر: ۵۶۶۳۰۰
تاریخ انتشار : ۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۱
اختصاص 3 هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت

توضیح نوبخت درباره بودجه وزارت بهداشت: اعتبار رمان‌هایی که روزهای پنجشنبه پاره می‌شود از کجا تامین می‌شود؟ آیا گندمکاران حق ندارند مانند بازنشستگان مطالبات خود را دریافت کنند؟+فیلم

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان توضیحاتی به برخی حواشی ایجاد شده درباره‌ی تخصیص بودجه به وزارت بهداشت پاسخ داد. رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این‌که «بدهی‌های وزارت بهداشت به دلیل عدم عمل به تعهدات از سوی سازمان برنامه و بودجه نیست» گفت: تردیدی در دلسوزی مدیران و مسئولان وزارت بهداشت برای خدمت به مردم وجود ندارد اما سوال من این است که اعتبار رمان‌هایی که روزهای پنجشنبه در قالب افتتاح بیمارستان، درمانگاه و ... پاره می‌شود از کجا تامین می‌شود؟ آیا اگر سازمان برنامه و بودجه به موقع پشتیبانی نکند این اتفاقات می‌افتد؟
آفتاب‌‌نیوز :
محمد باقر نوبخت در حاشیه جلسه هیات وزیران در جمع خبرنگاران با اشاره به برخی حواشی ایجاد پیرامون موضوع تخصیص بودجه به وزارت توضیح نوبخت درباره بودجه وزارت بهداشت: اعتبار رمان‌هایی که روزهای پنجشنبه پاره می‌شود از کجا تامین می‌شود؟ آیا گندمکاران حق ندارند مانند بازنشستگان مطالبات خود را دریافت کنند؟+فیلمبهداشت اظهار کرد:‌ بر اساس اسناد خزانه تاکنون سه هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی‌های وزارت بهداشت به این وزارت‌خانه تخصیص یافته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی با اشاره به اقدام انجام شده از سوی سازمان برنامه و بودجه برای پرداخت پاداش بازنشستگان برخی دستگاه‌ها اظهار کرد:‌ در سازمان برنامه و بودجه مقرر شد که برخی از بدهی‌های دستگاههای مختلف با هماهنگی از سرجمع اعتبارات آن دستگاه پرداخت شود . در این زمینه درباره‌ی پاداش بازنشستگی فرهنگیان و دانشگاهیان اعتبار پرداخت شده از سر جمع بودجه دو وزارت خانه علوم و آموزش و پرورش پرداخت شد؛ چرا که در حال حاضر در ردیف‌هایی که برای پاداش بازنشستگی دستگاه‌ها تعریف شده است، پولی وجود ندارد.

رئیس سازمان برنامه  و بودجه ادامه داد : در این شرایط یا باید مجددا صبر کنیم تا اعتبار کافی در این ردیف‌ها قرار بگیرد یا اینکه از سر جمع اعتبارات این دستگاه‌ها برداشت کنیم و به بازنشستگان بدهیم. که برای دو وزارت خانه آموزش و پرورش و وزارت علوم این اقدامات انجام شد.

نوبخت با اشاره به تخصیص 110 درصدی اعتبارات به برخی از دستگاه‌ها گفت: سازمان برنامه و بودجه اجازه دارد در ماه‌های پایانی سال از محل کاهش سایر ردیف‌ها، 10 درصد به صد در صد تخصیصی دستگاه‌ها اضافه کند . به همین جهت معمولا آموزش و پرورش 110 درصد بودجه و اعتبار از سازمان برنامه و بودجه می‌گیرد.

وی گفت: اقدامی که برای آموزش و پرورش و وزارت علوم انجام شد ، قابل انجام در دانشگاه‌های علوم پزشکی و مجموه وزارت بهداشت نیست؛ چرا که وزارت بهداشت برای انجام طرح تحول سلامت از الان در برخی از ردیف‌های خود به صورت 110 درصدی اعتبار می‌گیرد و این امکان فراهم نیست تا از سرجمع اعتبارات این وزارت‌خانه برداشت کنیم.از آنجایی که وزارت بهداشت به حد کافی مشکل دارد و بدهکار است نمی‌توانیم مانند دستگاه‌های دیگر از دو ردیفی که برداشت انجام شده ، برداشت کنیم.

وی با تاکید بر این که در حال حاضر اولویت وزارت بهداشت پرداخت بدهی‌هایش است اظهار کرد:‌بر اساس مستندات تاکنون سه هزار میلیارد تومان بر اساس تبصره 5 اسناد خزانه در اختیار وزارت بهداشت قرار گرفته تا این وزارت خانه بدهی‌های خود را پرداخت کند.حال این که پرداخت بدهی بازنشستگان در دستور کار باشد یا بدهی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها، وزارت بهداشت پرداخت بدهی شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها را اولویت خود قرار داد.

وی ادامه داد:‌وزارت بهداشت کماکان با وجود ردیف‌های اعتباری که پرداخت شده آنقدر بدهکار است که ما مجبور شدیم از مقام معظم رهبری درخواست کنیم تا 500 میلیون یورو از صندوق توسعه ملی برداشت نماییم تا این وزارت خانه بتواند بدهی خود به شرکت‌های دارویی را پرداخت کند.

وی خاطر نشان کرد: وزارت بهداشت مضاف بر ردیف‌های اصلی که در قانون وجود دارد، 3 هزار میلیارد تومان نیز به صورت علی الحساب برای پرداخت به شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گرفته که چنین مجوزی برای این کار وجود نداشته است.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: وزارت بهداشت مضاف بر ردیف‌های اصلی که در قانون وجود دارد ، ۳ هزار میلیارد تومان نیز به صورت علی الحساب برای پرداخت به شرکت‌های دارویی و داروخانه‌ها گرفته در حالی‌که در آن زمان مجوزی برای این کار وجود نداشت.

نوبخت گفت: در حال حاضر این سوال مطرح است که علت اینکه وزارت بهداشت همچنان بدهی به بار می‌آورد، آن است که سازمان برنامه و بودجه تخصیص‌های سال قبل را انجام نداده؟ این در حالیست که برای آنکه وزارت بهداشت طرح تحول سلامت را که طرحی بسیار مهم برای دولت است انجام می‌دهد، به دلیل آنکه برای وزیر محترم استرسی حاصل نشود کار ویژه‌ای انجام شده که برای هیچ دستگاه دیگری انجام نشده است و آن این است که در آغاز هر سال با وزیر محترم در جلسه‌ای می‌نشینیم و به ایشان می‌گوییم که در سال پیش رو چه میزان اعتبار دارد و متعهد به پرداخت این اعتبار می‌شویم تا ایشان در حد این مقدار اعتبارات برنامه ریزی کنند.

وی با بیان این‌که «کشور ما با وجود اینکه ثروتمند است اما همواره دچار مشکلات مالی است» اظهار کرد: با وجود همه این مشکلات برای آن‌که بعدا به وزارت بهداشت نگوییم که منابع پیش بینی شده برای شما حاصل نشد و ما نیز نمی‌توانیم آن را پرداخت کنیم، هر ساله توافقی با این وزارتخانه انجام می‌دهیم و تعهداتی برای خود تعیین می‌کنیم؛ همه این تعهدات حتی اگر در پایان سال به دلیل مضایق خزانه امکان پرداخت نداشته باشد، سال بعد از محل تنخواه این رقم جبران می‌شود. کما اینکه در ابتدای سال ۹۷ به دلیل آنکه نتوانستیم برخی از تعهدات سال ۹۶ را انجام دهیم، از محل منابع مختلف به عنوان مسئول سازمان برنامه و بودجه این اعتبار تامین و در اختیار دستگاه قرار گرفت.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با تاکید بر این‌که «بدهی‌های وزارت بهداشت به دلیل عدم عمل به تعهدات از سوی سازمان برنامه و بودجه نیست» گفت: تردیدی در دلسوزی مدیران و مسئولان وزارت بهداشت برای خدمت به مردم وجود ندارد اما سوال من این است که اعتبار رمان‌هایی که روزهای پنجشنبه در قالب افتتاح بیمارستان، درمانگاه و ... پاره می‌شود از کجا تامین می‌شود؟ آیا اگر سازمان برنامه و بودجه به موقع پشتیبانی نکند این اتفاقات می‌افتد؟

نوبخت با بیان این‌که «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ۳۰۰۰ میلیارد تومان را که به صورت علی الحساب از سازمان برنامه و بودجه گرفته به این سازمان بازگرداند» تاکید کرد: من به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه باید اعتبار مربوط به طرح‌های عمرانی را پرداخت کنم و همه بدانند که من تحت هیچ شرایطی از این موضوع گذشت نخواهم کرد.

وی با تاکید بر این‌که «می‌شود با همین اعتبارات موجود نیز به گونه‌ای عمل کرد که بدهی بالا نیاورد»، گفت: گرچه قرار است از طرح تحول سلامت استفاده کنیم اما قرارمان این نیست که هر کس هر جور که کسالت دارد، بدون داشتن هیچ راهنمایی مسئله را حل کنیم یا اینکه بدون پیگیری نظام ارجاع و پرونده‌های الکترونیکی عمل کنیم بلکه همه این موارد را باید اصلاح ساختار کنیم. بسیاری از دلسوزان نیز در ابتدا نگران آن بودند که اینگونه که ما پیش می‌رویم در میانه راه کم می‌آوریم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان این‌که «سازمان برنامه و بودجه باید به همه دستگاه‌ها جواب دهد»، ادامه داد: عده‌ای از نظر سیاسی به دنبال آن نروند که بگویند علت ناراحتی وزیری آن است که مقداری که پول می‌خواهد را به او نداده‌ایم. چرا که ما آنقدر پول نداریم که به او بدهیم؛ همین الان سازمان برنامه و بودجه باید دفاع را پشتیبانی کند، پرداخت‌های مختلف را بپردازد و آیا گندمکاران حق ندارند که مانند بازنشستگان دریافتی خود را دریافت کنند.

نوبخت ادامه داد: در حال حاضر پرونده‌های بسیاری برای تخصیص روی میز خزانه وزارت اقتصاد قرار دارد اما اینکه گفته شود به من پول دهید تا کاری را انجام دهم اینگونه نیست؛ ما به شما می‌گوییم که به مقدار معینی پول دارید که باید آن را مدیریت کنید. اینکه ما مشکلاتی را که باید از طریق اصلاح برطرف کنیم به گردن دیگری بیندازیم کار صحیحی نیست. من هم می‌توانم در جمع بازنشستگان حاضر شوم و بگویم که به شما پولی داده نشده و اگر هم الان بدهند این میزان نمی‌تواند به اندازه گذشته باشد و دستمالی هم از جیبم در بیاورم و اشک گوشه چشمم را پاک کنم. چگونه است که مشکلات بازنشستگان دستگاه دیگری حل شده اما مشکلات بازنشستگان یک دستگاه حل نشده؟ آیا می‌خواهید بگویید که ما نسبت به آنچه که در وزارت بهداشت انجام می‌شود مضایقه داریم و نسبت به دستگاه‌های دیگر پرداخت‌ها را انجام می‌دهیم اصلا اینگونه نیست.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به پرسشی درباره طرح برخی انتقادات نسبت به وضعیت بودجه دفاعی در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس گفت: هم مقداری افزایش در این بودجه لحاظ شده و هم منابعی که هر سال در بودجه بنیه دفاعی منظور می‌شود افزایش داشته است. برای سال جاری در تبصره 4 قانون بودجه از سوی مقام معظم رهبری اجازه داده شد تا ۲.۵ میلیارد دلار برای بنیه دفاعی و نیروهای مسلح کشور استفاده شود. تا کنون این رقم را هنوز وارد بودجه نکرده‌ایم؛ البته در ماده واحده بندی قرار داده شد مبنی بر اینکه اگر منابع از محل افزایش فروش نفت، اصلاح ساختار یا استفاده مجاز از صندوق حاصل شد، 20 هزار میلیارد تومان را به ردیف‌ها اضافه کنیم.



منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین