کد خبر: ۵۶۶۵۳۸
تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۵

ریزش قیمت نفت متوقف شد

قیمت نفت بدنبال کاهش تولید اوپک و مذاکرات تجاری آمریکا و چین برای پایان دادن به جنگ تجاری، در معاملات روز جمعه اندکی افزایش پیدا کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
 بهای معاملات آتی نفت برنت ۱۷ سنت یا ۰.۳ درصد نسبت به معاملات روز پنج شنبه، افزایش یافت و به ۵۶.۱۲ دلار در هر بشکه رسید. برنت روز گذشته در ۵۵.۹۳ دلار در هر بشکه بسته شده بود.

بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۶ سنت یا ۰.۱ درصد نسبت به قیمت نهایی روز پنج شنبه بالاتر بود و به ۴۷.۱۵ دلار در هر بشکه رسید.

قیمت نفت پیشتر پس از این که در آمریکا مانند اکثر اقتصادهای بزرگ دیگر افت فعالیت بخش تولید گزارش شد، کاهش پیدا کرده بود. هر دو قیمت پایه پیش از این تحت تاثیر نگرانیها نسبت به جنگ تجاری آمریکا و چین که به کندی رشد اقتصاد جهانی منجر خواهد شد، روند کاهشی را در پیش گرفته بودند.

اما به گفته معامله گران، پس از این که وزارت بازرگانی چین اعلام کرد در هفتم و هشتم ژانویه مذاکراتی در سطح معاون وزیر با مقامات آمریکایی در پکن خواهد داشت، قیمتها بهبود پیدا کردند. دو اقتصاد بزرگ جهان در تلاش برای پایان دادن به اختلافاتی هستند که به اقتصادهای هر دو طرف ضربه زده و بازارهای مالی جهان را متلاطم کرده است.

آمریکا و چین در طول سال میلادی گذشته درگیر جنگ تجاری بودند که جریان تجارت کالاها به ارزش صدها میلیارد دلار را مختل کرد و نگرانیها نسبت به کندی اقتصاد جهانی را برانگیخت.

آمار دسامبر موسسه ISM بزرگترین کندی رشد آمریکا در بیش از یک دهه گذشته را نشان داد که نتیجه جنگ تجاری با چین، افت بازارهای سهام و ابهام فزاینده ای بوده که به بزرگترین اقتصاد جهان لطمه زده است. اقتصادهای بزرگ در آسیا و اروپا نیز کاهش فعالیت بخش تولید خود را گزارش کرده اند.

با وجود آشفتگی بازار جهانی، معامله گران اظهار کردند قیمتهای نفت با کاهش تولیدی که از سوی اوپک در اواخر سال گذشته اعلام و هفته جاری رسما آغاز شد، بهبود پیدا خواهد کرد.

طبق نظرسنجی رویترز، اوپک در دسامبر ۳۲.۶۸ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۴۶۰ هزار بشکه در روز نسبت به نوامبر کاهش داشت زیرا عربستان سعودی که بزرگترین صادرکننده نفت این گروه است، زودتر از موعد اجرای توافق کاهش تولید، به محدود کردن عرضه خود اقدام کرد.

ائتلافی از تولیدکنندگان جهانی معروف به اوپک پلاس که شامل تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک از جمله روسیه است، در هفتم دسامبر موافقت کردند تولیدشان را در نیمه اول سال ۲۰۱۹ به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از سطح تولید اکتبر سال ۲۰۱۸ کاهش دهند. سهم اوپک از این کاهش تولید ۸۰۰ هزار بشکه در روز است.

بر اساس گزارش رویترز، شرکت FGE با توجه به کاهش برنامه ریزی شده تولید از سوی اوپک و ادامه رشد تولید آمریکا که اواخر سال ۲۰۱۸ به ۱۱.۷ میلیون بشکه در روز صعود کرد، انتظار دارد قیمت نفت برنت در ماههای نخست سال میلادی جاری بین ۵۵ تا ۶۰ دلار در هر بشکه باشد.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین