کد خبر: ۵۶۷۱۸۳
تعداد نظرات: ۹ نظر
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۲
"امروز جان بولتون بر مبنای بولتن‌های منافقین تصمیم گیری می‌کند"

شمخانی: در سفرم به افغانستان، دو نماینده آمریکا به من گفتند می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم|ما مذاکره نخواهیم کرد| مردم ما با اقتدار ایستاده‎اند| آمریکا مجبور خواهد شد از خلیج فارس خارج شود

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در سفرم به افغانستان دو نماینده آمریکا با مراجعه به من از آمادگی واشنگتن برای گفت‌وگو با ایران سخن گفتند، ولی ما با آنها مذاکره نخواهیم کرد.
آفتاب‌‌نیوز :
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی صبح امروز (دوشنبه) 17 دی ماه طی سخنانی در همایش بین‌المللی دفاع و امنیت در غرب آسیا در دانشگاه دفاع ملی به تشریح  سه سیاست ثابت جمهوری اسلامی در منطقه پرداخت و افزود: جمهوری اسلامی ایران سه سیاست ثابت در جهت ثبات سازی در منطقه داشته است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ وی پیش از بیان این سه سیاست، به برخی مفاهیم و استعاره‌هایی که برداشت ما و دشمنان با یکدیگر از آنها متفاوت است اشاره و اضافه کرد: دشمنان اقدامات خود را توسعه حوزه نفوذ می‌گویند، وقتی ملت‌های منطقه اقدامی در جهت همبستگی انجام می‌دهند به آن جاه طلبی منطقه‌ای می‌گویند.

شمخانی: در سفرم به افغانستان، دو نماینده آمریکا به من گفتند می‌خواهیم با ایران مذاکره کنیم|ما مذاکره نخواهیم کرد| مردم ما با اقتدار ایستاده‎اند| آمریکا مجبور خواهد شد از خلیج فارس خارج شود

شمخانی افزود: آنها می‌گویند اشاعه ارزش‌های لیبرال دموکراسی، وقتی به ما می‌رسند می‌گویند صدور انقلاب، آنها می‌گویند کمک‌های بشردوستانه و انساندوستانه وقتی به ما می‌رسد می‌گویند هدر دادن سرمایه‌های ملی؛ هفت تریلیون دلار هزینه می‌کنند و می‌گویند کمک‌های بشردوستانه؛ کسر ناچیزی از این میزان را ملت‌های منطقه در جهت دفاع از یک حکومت مشروع هزینه می‌کنند، می‌گویند هدر دادن منابع ملی. 

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: می‌گویند مسئولیت پذیری و پاسخگویی در اداره وضعیت داخلی، وقتی به دیگران می‌رسند می‌گویند نقض آزادی‌های مدنی. وقتی در مسائل داخلی خودشان دخالت می‌کنند می‌گویند توانمندسازی جامعه مدنی، وقتی می‌خواهند دیگران را تحلیل کنند می‌گویند دخالت در امور داخلی.

وی با تأکید بر اینکه دست اندرکاران، تحلیلگران و استراتژیست‌ها باید به دقت این استعاره‌سازی‌ها را مخصوصا در فضای مجازی مطمح نظر داشته باشند، عنوان کرد: امروز اقداماتی که دیگران سال‌هاست به آن دست می‌یازند، اگر ملت آزاده‌ای عین همان اقدامات را انجام دهد، با واژگانی مواجه می‌شود که بار منفی دارد.

*سه سیاست ثابت جمهوری اسلامی در منطقه

شمخانی ادامه داد: سه سیاست ثابت جمهوری اسلامی همیشه این بوده است، امنیت دسته جمعی توسط دولت‌های منطقه، راه‌حل اساسی و پایدار تولید امنیت در منطقه است.

وی مخالفت با تغییر مرزها و تجزیه کشورها را رکن دوم این سیاست برشمرد و گفت: مخالفت جدی با حضور نیروهای فرامنطقه‌ای در منطقه رکن سوم این سیاست را تشکیل می‌دهد.

شمخانی اضافه کرد: اینکه بگویم چگونه می‌توان امروز در این مقطع امنیت منطقه‌ای را تقویت کرد، به اضافه این سیاست می‌توانم بگویم مبارزه جدی با هر نوع تروریسم، تبادل نظر و اشتراک دسته جمعی با کشورها، تبادل و ارتقای توان فرهنگی و اقتصادی منطقه به منظور خشکاندن ریشه‌های تروریسم در منطقه است.

*راهبرد به بن بست رسیده، چاره‌ای غیر از خروج را به آمریکا دیکته نمی‌کند

دبیر شورای عالی امنیت ملی در بخش دیگری از سخنانش به بدعهدی‌ها و همچنین خروج آمریکا از پیمان‌های مختلف از جمله نفتا، برجام و ... اشاره کرد و گفت: آمریکا امروز با دو نوع خروج مواجه است. یک خروج اختیاری و یک خروج الزامی و اجباری. خروج اختیاری ناشی از عدم پذیرش خواست‌هایی است که پیش از این به راحتی توسط متحدان، همسایگان و مجامع بین‌المللی از یک طرف پذیرفته می‌شد و از سوی دیگر خروج از سوریه، افغانستان و عراق است.

شمخانی توضیح داد: خروج در تاریکی مطلق با عدم اعلام قبلی که انعکاسی از افق راهبردی تاریک برای آمریکا در منطقه ما دارد.

وی ادامه داد: در منطقه ما روندی علیه بی ثبات سازان شروع شده و این روند دارای قدرت و اقتدار و سامان متشکل از ملت‌های منطقه است که بخش دوم خروج اجباری را دیکته می‌کند. 

 



 

شمخانی با طرح این پرسش که چرا آمریکا اعلام می‌کند از افغانستان خارج می‌شود؟ پاسخ داد: چون احساس کرده است 17 سال است با راهبرد نظامی در افغانستان حضور یافته، ولی هیچ یک از مولفه‌های امنیت در افغانستان را نتوانسته تامین کند. مواد مخدر 50 برابر شده‌، کشتن مردم عادی افغانستان یک میلیون نفر، ناامنی، حضور داعش؛ آمریکا چاره‌ای غیر از این ندارد که راهبرد نظامی خودش را عوض کند.

وی اضافه کرد: سوریه نیز همینگونه است. آمریکا می‌گوید در سوریه چه کند؟ در شرق فرات با یک تناقض مواجه است. اول اینکه نقشی در براندازی تروریسم نداشته و جاپاهایی که گذاشته امروز مقرهای آمریکا نزدیک داعش است و این از یک طرف اثرات زیانبار حیثیتی دارد و از سوی دیگر با توجه به اینکه در راهبردش شکست خورده و نظام بشار اسد و نظام منتخب مردم باقی مانده است، در شرق فرات با تناقض عرب، ترک و کرد روبروست که با این تناقض چه کند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ترکیه از یک سو متحد آمریکا است، اگر در کنار ترکیه قرار بگیرد کردها را چه کند؟ اگر در کنار کردها قرار بگیرد، عرب‌هایی که شبیخون می‌زنند را چه کار کند؟ و این راهبرد به بن بست رسیده و چاره‌ای غیر از خروج را به آمریکا دیکته نمی‌کند. 

 



 

شمخانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها قادر به ادامه روند بی ثباتی نیستند، اظهار داشت: باید سوریه و افغانستان را ترک کنند، چرا که هزینه‌های بیشتری در انتظار آنهاست. 

وی با اشاره به شرایط عراق بیان کرد: داعش در عراق حضور فیزیکی خود را کامل از دست داد و یک دولت یکپارچه و حاکم بر کلیت عراق شکل گرفت. عراق خطر تجزیه را از خودش دور کرد و امروز ارتش و حشد الشعبی را برای دفاع از خود به شکل مستقل داراست. امروز بین ملت عراق اعم از کرد، شیعه و سنی در اعلی‌ترین نقطه هماهنگی، این هماهنگی دیده می‌شود و به همین خاطر باید (آمریکایی‌ها) استقبال مسئولان عراقی را نداشته باشند.

دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: وقتی آمریکایی‌ها در 2003 به عراق حمله کرده و بعد از آن یک ژنرال را حاکم بر عراق کردند، مردم عراق را تحقیر کردند. وقتی مجبور شدند به دلیل مقاومت عراق را ترک کنند، جنگ شیعه و سنی را راه انداختند، وقتی دیدند ناکام شدند، داعش را راه‌اندازی کردند.اینها در سابقه پرونده ذهنی مردم عراق، سوریه و افغانستان حک شده است و قابل پاک شدن نیست و به همین خاطر دلیلی برای بقای آمریکا در این کشورها وجود ندارد.

*آمریکا یا بی ثبات سازان واقعیت تلخی را در افغانستان، عراق، سوریه و یمن تجربه می‌کنند

شمخانی در ادامه با طرح این سؤال که آیا آمریکا دست از ایران هراسی می‌کشد؟ پاسخ داد: خیر؛ آیا آمریکا دست از حمایت از عربستان در یمن می‌کشد؟ خیر.

به گفته دبیر شورای عالی امنیت ملی نسل کشی و دفاع از آدمکشی با اره برای جذب منابع مالی یکی از سیاست‌های ثابت آمریکا در منطقه ما به منظور بی ثبات سازی است.

وی گفت: ولی آمریکا یا بی ثبات سازان واقعیت تلخی را در افغانستان، عراق، سوریه و یمن تجربه می‌کنند، به همین خاطر ملت ایران در چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اقتدارشان را که به کمک ملت‌های منطقه رفتند و دخالت‌گران و بی ثبات سازان را با ناکامی مواجه کردند، باید جشن مفصلی بگیرند و ما موظفیم این را برای ملت‌های منطقه تببین کنیم.

*40 سال است که می‌گویند داریم می‌آییم

دبیر شورای عالی امنیت ملی اضافه کرد: از روز اول سقوط شاه گفتند فردا داریم می‌آییم، 40 سال است دارند می‌آیند. نه تنها نیامدند، بلکه آن چه می‌گویند توسعه نفوذ، در حال حاضر ایران از یک میلیون و 648 هزار کیلومتر به ایران منطقه‌ای تبدیل شده است. 

وی با بیان اینکه ملت ایران رسالت تاریخی خود را به درستی ایفا کرد، اظهار داشت: اینکه نمی‌توانند با این شادکامی در منطقه مواجه شوند و با آن برخورد فیزیکی کنند، هیچ نوع اقدام سختی را علیه ایران نمی‌توانند انجام دهند، هم استعاره سازی کرده و هم بدون دلیل تحریم اقتصادی می‌کنند.

شمخانی اضافه کرد: باید کمی تعقل می‌کردند. یک بار سخت‌ترین نوع تحریم‌ها را در دوران دولت دموکرات علیه ایران اعمال کردند، چه شد؟ 

وی با طرح این پرسش که چرا اوباما درباره بحث هسته‌ای با ایران مذاکره کرد؟ گفت: همه میل آنها این بود که همه پیچ و مهره‌های توانمندی هسته‌ای ایران را باز کنند. چه کسی پیشنهاد مذاکره قبل از برجام را مطرح کرد و به چه دلیل؟ بدین خاطر که تحریم علیه ایران موثر نبود. تعداد سانتریفیوژ و سطح غنی سازی ایران بالا رفت و پس تحریم تاثیر نداشت.

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: دیدند تحریم تاثیر نداشت، گفتند حمله کنیم. بعد گفتند اگر حمله کنند ایرانی‌ها ثابت کردند تا صدام را دفن نکنند، ول نمی‌کنند. جنگ هم فایده ندارد و چاره‌ای جز مذاکره نیست و ایرانی‌ها اهل مذاکره با آدم‌های بی منطق نیستند. با ایران در افغانستان مذاکره کردند و بعد گفتند ایران محور شرارت است.

شمخانی با بیان اینکه آمریکایی‌ها گفتند ما که به دنبال باز کردن پیچ و مهره هسته‌ای شما بودیم، آماده هستیم حق غنی سازی شما را به رسمیت بشناسیم، اظهار داشت: حق غنی سازی ایران به دلیل تولید قدرت در توانایی هسته‌ای و مقاومت ملت ایران بود.

*سه خاکریزی که ترامپ از آنها عبور کرد

وی گفت: کاری که ترامپ کرد تعهد دولت آمریکا قبل از مذاکره را خدشه دار کرد و آنچه را در برجام متعهد بودند از آن  نیز عبور و از قطعنامه 2231 نیز عبور کرد. از سه خاکریز عبور کرد و کنار زد. آیا این دولت که با آن مذاکره کنیم، قابل اعتماد است؟

* مراجعه دو نماینده آمریکا در افغانستان برای اعلام آمادگی مذاکره واشنگتن با تهران

شمخانی با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها الان هم برای مذاکره با ایران پیام می‌دهند، عنوان کرد: اینکه ترامپ می‌گوید ایرانی‌ها پیام می‌دهند دروغ می‌گوید. در افغانستان دو نماینده به من مراجعه کرد که آمریکا آماده مذاکره است. چه کسی به آن چیزی که شما (آمریکا) امضا می‌کنید، متعهد است؟

*آنها که به همکاری با ایران در برجام متعهد بودند باید پاسخ دهند/زمان تمام شد

دبیر شورای عالی امنیت ملی افزود: ملت مقتدر ما تسلیم بشو نیست، ما حتما از این گردنه عبور خواهیم کرد و کسانی که به همکاری با ایران در برجام متعهد بودند باید پاسخ دهند. زمان تمام شد. 

*ملات راهبرد امنیت ملی آمریکا درباره ایران از کجا تهیه می‌شود؟

وی در ادامه سخنانش با بیان اینکه جان بولتون تحلیل‌های وضع داخلی ایران را از بولتن‌های منافقین می‌گیرد و ملات راهبرد امنیت ملی آمریکا در ارتباط با ایران می‌کند، گفت: خیلی مفتضح است. حتی واژه‌های بولتنی آنها را به کار می‌گیرد. آتش شومینه درون منزل را به کل ایران گسترش می‌دهد. این حرف منافقین است. برای یک حکومت زشت است، بولتن داخلی برای جلوگیری از ریزش نیروی بریده در پادگان اشرف دیروز و تیرانای امروز تبدیل به ملات تنظیم راهبرد دولتی می‌شود که ادعای عظما بودن دارد. 

شمخانی اضافه کرد: در مورد رژیم صهیونیستی هم وضع به همین صورت است و بولتون برای رهایی نتانیاهو از مشکلات داخلی، موضوع ایران هسته‌ای را مرتب مبنای تهدید امنیت ملی آمریکا قرار داده است.

شمخانی به جان بولتون توصیه کرد که لااقل واژه‌های بولتن منافقین را عوض کنید و عین همان بولتن را در ملات سند امنیت ملی خود وارد نکنید.

وی گفت: بعد از دی ماه فراخوان تجمع زدند، ولی مردم به میزانی که فهمیدند آمریکا در این قضیه دخیل است، اعتراض خود را کاهش دادند. مردم معترض هستند و حق هم دارند، ولی کاهش اعتراض ناشی از این است که فهمیدند این ابزاری در اختیار آمریکاست و مردم از آمریکا به معنای ترامپ به شدت متنفر هستند.  

*آمریکایی‌ها و بی ثبات سازان چاره‌ای غیر از خروج از خلیج فارس ندارند

شمخانی همچنین عنوان کرد:‌ملت ایران در سال ۲۰۱۸ در سایه سیاست راهبردی ثبات سازی به همت رهبر معظم انقلاب در چهار گوشه منطقه پر از تنش خود ثبات، اتکا به نفس و زنجیره مقاومت را شکل داده و شامات، بحر احمر و مدیترانه محل مانور ملت‌های آزاده منطقه شده و محل خروج اجباری بی ثبات سازان شده است و در 2019 این وضعیت تثبیت خواهد شد، ولی در پایان 2019 کلید خروج اجباری آمریکا روند دیگری پیدا خواهد کرد و آن آغاز خروج از منطقه است، البته در افغانستان 17 سال طول کشید و مسیر دوم زمان خواهد برد.

وی تصریح کرد: ولی آمریکایی‌ها و بی ثبات سازان چاره‌ای غیر از این ندارند که از این منطقه نه در سوریه، عراق و لبنان که خارج شدند، بلکه خروج خود از خلیج فارس را آغاز کنند و ما سربازان این راهبرد خواهیم بود.

*حتما به مذاکره با داعش نخواهد انجامید/طالبان آمادگی کنار گذاشتن سلاح را داشت

دبیر شواری عالی امنیت ملی همچنین در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه شما گفتید فرصت اروپا به اتمام رسیده، آیا منظورتان در مورد SPV (کانال ویژه مالی) است، که وی گفت: منظورم درباره تعهداتی است که آنها نسبت به برجام داشته‌اند و SPV  نیز یکی از آنها است.

شمخانی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه آیا راهبرد مذاکره با طالبان امکان دارد با دیگر گروه‌های شبیه طالبان انجام شود، گفت: حتما به مذاکره با داعش نخواهد انجامید. دولت سوریه الان با مخالفان غیروابسته‌ و حتی با مخالفان مسلح مذاکره می‌کند و ما تشویق می‌کنیم.

وی با بیان اینکه دو نوع گروه‌های مسلح داریم، اظهار داشت: یک گروه این آمادگی را داشتند که سلاح خود را کنار بگذارند، طالبان این آمادگی را داشت و در جهت تقویت دولت مرکزی حرکت کنند و معارضه سوریه چنین آمادگی را داشت و به همین خاطر مذاکرات آستانه شکل گرفت و اقدام موفق ایران،‌ روسیه و سوریه هم در مقابله با تروریسم در تشکیل یک ائتلاف در مقایسه با ائتلافی که آمریکا شکل داد، رکود جهانی موفقی را از آن خود کسب کرد و هم در پروسه سیاسی نزدیک کردن و قرابت دادن به معارضه با دولت سوریه.

به گفته شمخانی در دو نوع مذاکره این دولت‌ها هستند که محورند، هم دولت افغانستان و هم سوریه.

*قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ما هنوز پاسخگوی تهدیدات است

 شمخانی در پاسخ به سؤال دیگری گفت: دشمنان ما مسیر تنزل و کاهش قدرت و از دست دادن موقعیت قطب نما در تشخیص اولویت و تلخ‌کامی از جنگ‌هایی که پیش از این داشتند، آن قدر زیاد است که کسی گزینه جنگ را علیه ایران نمی‌تواند داشته باشد، آنها می‌دانند که اقدام ولو کوچک نظامی علیه ایران، کوچک نخواهد بود و قدرت بازدارندگی نیروهای مسلح ما هنوز پاسخگوی تهدیدات است.

منبع: فارس
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۹
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
2
چرا پیام های سفارت روسیه در کابل را شفاف نمی گویید .
که معنی سیاسی تفکر و رفتار شان , نگرانی از اقتدار تهران است .
شواهد :
با ترفند تحریک امریکا برای خروج از برجام .
مسکو به نشانه مخالفت در عکس یادگاری برجام شرکت نکرد .
ناشناس
|
United States of America
|
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
4
خسته نباشی برای یمن با آمریکا می شینید مذاکره می کنید و امتیاز می دید ولی برای رفاه مردم خیانت محسوب میشه و مبادا ارزش دلارهاتون پایین بیاد
رحیم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
3
مردم مایل به مذاکره هستند.شما براساس کدام رفراندوم وکدام نظرسنجی این گونه اظهارنظرمی کنید؟اصلا خود شما موردتایید مردم هستید؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
0
کاش ......
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
4
...گرفتاری وعیالواری مردم را کی جواب میده؟
...من دختردار تا کی باید تاوان لجاجت شما ...را بدم؟

خدایا تو ببین
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
1
0
اقای شمعخان شمادررابطه سیاست منطقه ای دردولت اصلاحات زحمات زیادی کشیدید وبسیارموفق بودید ولی رقبای حزبی تمامیت خواه باعملکردغلط همه ان زحمات راهدردادند امان ازدوست نادان که مسبب تمام بدبختی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۱۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
2
باید دید نظر مردم چیه؟ اگر نظر مردم مذاکره با امریکانیست اون موقع شما حق مذاکره ندارید.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
2
مذاکره کنید
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۷
0
0
این دو نفر امریکائی چه کسی بودند چون من هم در سفری به ترکیه داشتم دو نفر امریکائی بمن گفتند ما ایران را دوست داریم .
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین