کد خبر: ۵۶۷۳۲۵
تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۲۲:۱۷
با هدف کاهش هزینه‌ها و حمایت از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی

جهانگیری خبر داد: تأکید رهبر انقلاب بر تدوین برنامه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه کشور

معاون اول رئیس‌جمهور از تأکید رهبر معظم انقلاب برای تدوین برنامه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه کشور با هدف کاهش هزینه‌ها و حمایت از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی خبر داد.
آفتاب‌‌نیوز :
اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس‌جمهور امروز در جلسه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی با اشاره به تأکید رهبر معظم انقلاب مبنی بر تدوین برنامه‌ای برای اصلاح ساختار بودجه کشور با هدف کاهش هزینه‌ها و حمایت از برنامه‌های اقتصاد مقاومتی، گفت: اصلاح ساختار بودجه در شرایط کنونی، کاری پرفایده، سودمند و در جهت منافع کشور است.

وی لازمه اصلاحات ساختاری در بودجه کشور را اجماع و وفاق همگانی دانست و افزود: یکی از ظرفیت‌های اقتصاد مقاومتی قدرت اجماع‌سازی آن است و در حال حاضر شاهد شکل‌گیری وفاق ملی و فرصتی مناسب هستیم که اجماع همه ارکان نظام برای اصلاحات ساختاری در بودجه کشور را فراهم کرده و زمینه‌های لازم برای مشارکت در این کار به‌خوبی ایجاد شده است.

معاون اول رئیس‌جمهور همچنین با اشاره به آمادگی مجلس شورای اسلامی برای کمک به اصلاح ساختاری بودجه، خاطرنشان کرد: لازم است سازمان برنامه و بودجه کشور موضوع اصلاح ساختار بودجه را در قالب نقشه راهی جامع و منسجم به‌همراه برنامه زمان‌بندی برای اجرا تدوین کند تا با مشارکت قوای سه‌گانه و سایر نهادها و دستگاه‌ها بتوانیم این کار بزرگ و ضروری را به انجام برسانیم.

جهانگیری در ادامه با اشاره به اینکه ویژگی مشکلات کشور امروز پیچیده و دشوار می‌باشد، اضافه کرد: البته حل این چالش‌ها غیرممکن نیست و می‌توان با اصلاحات مناسب در ساختار بودجه، برنامه‌ها و راه‌کارهای مناسب برای حل‌وفصل این مسائل تدوین کرد.

وی مسائل صندوق‌های بازنشستگی، چالش محیط زیست، مسئله کم‌آبی و موضوع بیکاری را از جمله چالش‌های اصلی کشور برشمرد و تصریح کرد: باید در برنامه‌ها و هدفگذاری‌های خود به‌دنبال رشد اقتصادی پایدار مستمر اشتغال‌زا باشیم چرا که یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کشور بیکاری است و در این مقطع، رشد اقتصادی که منجر به ایجاد فرصت‌های شغلی شود، امری ضروری است.

رییس ستاد فرماندهی اقصاد مقاومتی بر لزوم برنامه‌ریزی برای بازدهی مناسب دارایی‌های شرکت‌های دولتی تأکید کرد و اظهار داشت: با وجود اینکه مجموع دارایی این شرکت‌ها رقم بسیار بزرگی است اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که مجموع بازدهی و سودآوری این شرکت‌ها پایین‌تر از سطح انتظارات است که باید در این زمینه چاره‌اندیشی شود.

در این جلسه پزشکیان نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به اهمیت اصلاح ساختاری بودجه و آثار مثبت آن در اقصاد کشور، گفت: اجرای این کار نیازمند هماهنگی میان همه قوا و نهادها است و مجلس شورای اسلامی آمادگی دارد در این برنامه مهم مشارکت و همراهی لازم را با دولت انجام دهد.

در این جلسه که نایب‌رییس اول مجلس شورای اسلامی، وزرای کشور، تعاون، کار و رفاه اجتماعی، نیرو، راه و شهرسازی، رییس سازمان برنامه و بودجه کشور، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده، رییس هیئت عامل صندوق توسعه ملی، رییس اتاق بازرگانی ایران، فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نیز حضور داشتند، نماینده سازمان برنامه و بودجه گزارشی از پیش‌نویس برنامه اصلاح ساختاری بودجه بر اساس سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی ارائه کرد.

وی گزارشی از وضعیت موجود بودجه و ضرورت اصلاحات ساختاری آن ارائه کرد و گفت: هزینه‌های ناشی از چالش‌های مختلف نظیر مسائل محیط زیست، مسائل نظام بانکی، مشکلات صندوق‌های بازنشستگی و بدهی دولت، منجر به ناترازی مستمر بودجه با ساختار فعلی شده است که تاکنون برای رفع این ناترازی یا از منابع بانک مرکزی استفاده شده که منجر به تورم می‌شود و یا از پس‌اندازها و ثروت ملی استفاده شده که به افزایش بدهی دولت منجر می‌شود.

در این گزارش همچنین چارچوب اصلاحات بودجه‌ای شامل ثبات اقتصاد کلان، درآمدزایی پایدار، هزینه‌کرد کارا و تقویت نهادی بودجه تشریح شد و اعلام گردید که اصلاحات ساختار بودجه بر اساس این چهار مؤلفه که هر کدام شامل زیرمجموعه‌هایی است، می‌تواند پشتیبان رشد پایدار اقتصاد کشور باشد.

در ادامه این نشست پس از بحث و تبادل نظر پیرامون این گزارش و برنامه اصلاح ساختاری بودجه، مقرر شد سازمان برنامه و بودجه کشور با مشارکت سایر قوا و نهادهای مرتبط هرچه سریعتر این برنامه را در قالب نقشه راهی منسجم و با تنظیم برنامه زمان‌بندی اجرا، تدوین کند و آن را به دولت ارائه دهد.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین