کد خبر: ۵۶۷۵۱۲
تاریخ انتشار : ۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۵۸

بیماری کشنده و ناشناخته «سپسیس» را بشناسید

فوق تخصص بیماری‌های مراقبت‌های ویژه گفت: آنقدر که برای مردم بیماری‌هایی مانند ام اس یا سکته مغزی شناخته شده است، بیماری سپسیس (عفونت خونی) که می‌تواند یک عامل کشنده برای بیمار باشد شناخته شده نیست.
آفتاب‌‌نیوز :
سید محمدرضا هاشمیان درباره بیماری سپسیس افزود: اهمیت این بیماری تا جایی است که در جهان روز «۱۳ سپتامبر» را روز سپسیس نامگذاری کرده اند که جا دارد با توجه به این اهمیت در ایران نیز روز سپسیس در تقویم پزشکی جایی داشته باشد.

وی با اشاره به برگزاری سمینار یک روزه سپسیس گفت: این بیماری خطرناک در ایالات متحده از هر سه بیمار یک نفر را به کام مرگ می‌کشاند بنابراین باید تشخیص و درمان زودهنگام آن آغاز شود.

هاشمیان افزود: تشخیص و درمان سریع در این بیماری اهمیت زیادی دارد و سرمایه گذاری‌های زیادی نیز در آزمایشگاه‌ها برای این امر در نظر گرفته شده است.

وی گفت: ​امروز سه نفر از متخصصان بنام آمریکایی و اروپایی در این سمینار شرکت کرده اند که آخرین مطالب روز دنیا درباره این بیماری برای متخصصان و فوق تخصصان مراقبت‌های ویژه در ایران بازگو می‌شود.

هاشمیان درباره آمار مرگ و میر با سپسیس در ایران افزود: ما آمار دقیقی نداریم و با توجه به اینکه این بیماری، کشنده است باید زودتر تشخیص داده شود چرا که نوع واکنش به این عفونت از نوزاد تا سالمند متفاوت است.

وی گفت: بدن واکنش‌های مختلفی در برابر سپسیس نشان می‌دهد که از گرفتاری در ریه تا گرفتاری مغز و کلیه را می‌تواند شامل شود شاید فردی، دیابت یا مرض قند نداشته باشد، اما بعد از درگیری با سپسیس دچار این بیماری می‌شود.

هاشمیان افزود: افت فشار خون، کاهش سطح هوشیاری و افزایش تنفس از علایم این بیماری است که باید سریعا به آی سی یو منتقل شوند و سریعا تزریق آنتی بیوتیک‌های با دامنه گسترده آغاز شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی پیشنهاد کرد: علاوه بر مشخص کردن یک روز به نام روز سپسیس در تقویم پزشکی کشور بهتر است وزارت بهداشت با تهیه بروشور و فیلم‌های آموزشی مردم و پرستاران و پزشکان را برای شناخت بهتر این بیماری آشنا کنند.

وی گفت: از سال ۲۰۰۴ هر چهارسال یکبار گروهی راهنما‌های بالینی این بیماری را به روز می‌کنند که از سال ۲۰۱۲ در ایران نیز این راهنما‌های بالینی به فارسی ترجمه شده است.

سید حسین اردهالی فوق تخصص مراقبت‌های ویژه درباره بیماری سپسیس (عفونت خونی) گفت: این بیماری سندرومی است که بر اثر یک عامل بیماری زا و ورود میکروب بیماری زا یا سموم ناشی از میکروب به خون ایجاد می‌شود.

وی افزود: بخشی از علائم بعلت عامل عفونی و برخی به علت واکنش‌های ایمنی و التهابی بر اثر ورود این عامل ایجاد می‌شود.

اردهالی با اشاره به اهمیت سمینار سپسیس گفت: مباحث مولکولی سپسیس، درمان سپسیس، علائم بروز این بیماری در نوزادان و سالمندان و مراقبت‌های پرستاری در این بیماری از اهداف برگزاری آن است که امیدواریم متخصصان و فوق تخصصان مراقبت‌های ویژه که در این سمینار حضور دارند با استفاده از سخنرانی‌های متخصصان اروپایی و آمریکایی که آخرین اطلاعات به روز تشخیصی درمانی سپسیس را ارائه می‌دهند، خدمات بهتری به بیماران عرضه کنند.

خبرانلاین 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین