کد خبر: ۵۶۷۸۷۴
تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۹

فرار هزاران شهروند نیجریه از وحشت "بوکو حرام"

در هفته‌های گذشته دهها هزار شهروند نیجریه از بیم تروریست‌های "بوکو حرام" از مسکن و مأوای خود فراری شده‌اند. سازمان ملل از یک "تراژدی انسانی" سخن گفته است.
آفتاب‌‌نیوز :
از ۲۰ دسامبر تا کنون بیش از ۳۰ هزار شهروند نیجریه آواره شده‌اند. آنها از زادوبوم خود می‌گریزند تا در میدان درگیری های خشونت‌آمیز میان ارتشیان نیجریه و جهادگران "بوکو حرام" گرفتار نشوند.

ادوارد کالون، نماینده سازمان ملل برای امدادرسانی به نیجریه، پس از دیدار از اردوگاه‌های مالامال از آوارگان از یک "تراژدی انسانی" سخن گفت.

بسیاری از آوارگان از شهر باگا در پیرامون منطقه دریاچه چاد هستند که در پی حملات "بوکو حرام" بی‌خانمان شده‌اند. به تازگی جهادگران مسلح این گروه افراطی چند روزی شهر باگا را در کنترل خود داشتند.

به گفته کالون شمار فراریان و پناهجویان هنوز روشن نیست، اما هم‌اکنون دهها هزار نفر به سرپناه، غذا، آب و سرویس بهداشتی نیازمند هستند.

بوکو حرام، از سال ۲۰۰۹ در شمال شرقی نیجریه وحشت و ناامنی می‌پراکند. این سازمان افراطی که بر پایه باورهایی کهن و عقب‌مانده شکل گرفته با نهادهای مدرن مخالف است و خواهان پایه‌گذاری یک حکومت شرعی در منطقه‌ای ست که بیشتر ساکنان آن مسلمان هستند اما بسیاری از آنها از گرایش‌های تند "بوکو حرام" دوری می‌کنند.

با این که نیروهای نظامی نیجریه بارها از شکست بوکوحرام سخن گفته‌اند، اما این نیروی تروریستی همچنان با تجاوز و خشونت و کشتار موجب وحشت و فرار هزاران نفر می‌شود.

بنا به منابع سازمان ملل متحد در سال‌های گذشته با حملات بیرحمانه افراد مسلح "بوکو حرام" در نیجریه بیش از ۲۷ هزار نفر کشته و نزدیک دو میلیون انسان آواره شده‌اند.

منبع: دویچه وله
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین