کد خبر: ۵۶۸۲۹۷
تعداد نظرات: ۱۴ نظر
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶
چگونه شرکت‌های خودروساز علی‌رغم گرانی‎های چندباره، می‎گویند که دچار ضرر و زیان شده‌اند؟

گرانی‌خودرو و زدوبند در پیش‌فروش محصولات|قیمت‌ توسط چه‌کسانی تعیین می‎شود؟ دولت یا مافیا؟

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی گفت: زد و بند بسیاری در پیش فروش خودروها وجود دارد چراکه خودروسازان خودرو پیش فروش می‌کنند اما در موعد مقرر خودرو را تحویل نمی دهند.
آفتاب‌‌نیوز :
شرکت‎های ایران‎خودرو و سایپا به تازگی قیمت جدید انواع محصولا خود را اعلام کردند. قیمت‎ تمامی محصولات این شرکت‎ها افزایشی شدید داشته که باعث نارضایتی مشتریان شده است. با این حال، تنها گرانی شدید خودرو نیست که انتقاد مردم را از شرکت‎های خودروسازی در پی داشته بلکه عدم اجرای تعهدات شرکت‎های خودروسازی به مشتریان نیز از دیگر مشکلاتی است که باعث تجمعات اعتراضی مردم نیز شده است.

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ در همین‎خصوص، اکبر رنجبرزاده عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با اشاره به مشکلات صنعت خودرو، گفت: عرضه خودرو به بازار، ساخت این کالا، تحویل قطعات موردنیاز و قطعه‌سازی در این حوزه به ساماندهی نیاز دارد. اخبار و اطلاعات ضدونقیضی درباره صنعت خودروسازی به گوش می‌رسد در برخی گزارش‌ها مطرح می ‌شود ایران خودرو در سال جاری حدود 2 هزار و 500 میلیارد تومان ضرر کرده است از سوی دیگر قطعه‌سازان از عدم افزایش قیمت‌ها برای خرید قطعه گلایه‌مند هستند، قیمت خودروهای عرضه شده به بازار نیز در برخی موارد افزایش 1.5 برابری داشته‌ است.

انتقاد از زد و بند در پیش‌فروش خودروها| قیمت‌ خودرو توسط چه‌کسانی تعیین می‎شود؟ دولت یا مافیا و دلالان؟

به گزارش آفتاب‎نیوز؛ نماینده اسدآباد در مجلس شورای اسلامی ادامه داد :سئوالی که مطرح است این است که چگونه شرکت‌های خودروساز علی‌رغم افزایش قیمت خودرو و عدم افزایش قیمت قطعات موردنیاز دچار ضرر و زیان شده‌اند؟

وی با بیان اینکه براساس ادعای برخی حدود 90 درصد مواد اولیه‌ی موردنیاز برای تولید خودرو از داخل تامین می‌شود، افزود: نمایندگان پیگیر حل مشکلات حوزه صنعت هستند و بایستی وزیر صنعت، معدن و تجارت به موضوع ورود کند چراکه در حال حاضر شرکت‌های ایران خودرو، سایپا و... ادعای زیان می‌کنند و قطعه‌سازان نیز از قیمت قطعه‌ها و مردم از قیمت خودرو ناراضی هستند.

وی بیان کرد: باید با ارزیابی درست و نظارت دقیق از یک سو زمینه‌های رونق صنعت خودروسازی فراهم شود و به سوددهی برسد و از سوی دیگر نیز قطعه‌سازان به منابع درآمدی موردنیاز خود دست پیدا کنند و مصرف کنندگان نیز بیش از این تحت فشار افزایش قیمت‌ها قرار نگیرند.

زد و بند بسیار در پیش فروش خودروها

این نماینده مجلس اظهار کرد: زد و بند بسیاری در پیش فروش خودروها وجود دارد چراکه خودروسازان، خودرو پیش فروش می‌کنند اما به وعده خود عمل نکرده و در موعد مقرر خودرو را تحویل نمی دهند.

خودروسازان به تعهدات خود عمل کنند

وی با بیان اینکه در سایپا دیزل، سایپا و ایران خودرو مردم در پیش فروش ثبت نام کردند اما در موعد مقرر خودرو خود را تحویل نگرفتند، تاکید کرد: مردم نباید در این زمینه سرگردان شوند پس از 40 سال از پیروزی انقلاب چنین اقدامی نباید از سوی شرکت های خودروسازی انجام شود. زمانی که پای قراردادی امضا می‌شود  باید به هر شکل ممکن زمینه‌های اجرا و عمل به تعهدات فراهم شود.

عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در برخی مواد خریدار خودرو تمام هزینه‌ها را پرداخت کرده اما برای شماره گذاری از او مجددا 15 میلیون طلب می شود چنین موضوعاتی برای نمایندگان رنج آور است چراکه قراردادی امضا شده اما نه تنها به تعهدات عمل نمی‌شود بلکه به دنبال دریافت مبلغ اضافی نیز هستند.

گرانی خودرو و زد و بند در پیش‌فروش محصولات| قیمت‌ خودرو توسط چه‌کسانی تعیین می‎شود؟ دولت یا مافیا و دلالان؟

اقدام عجیب خودروسازان

پیش از این نیز، امیر خجسته نماینده مجلس با بیان اینکه عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات خود به معضل و مصیبتی برای کشور تبدیل شده است، گفت: این شرکت‌ها به هیچ یک از تعهدات خود عمل نکرده و از تمام مسئولیت‌های خود شانه خالی می‌کنند. اگرچه خودروسازان مشکلاتی دارند اما نباید با غارت مردم منابع مالی خود را تامین کنند.

نماینده همدان و فامنین درمجلس‌شورای اسلامی با اشاره به جلسه‌ای که با حضور وزیر صنعت و مدیران عامل دو شرکت  بزرگ خودروسازی کشور برگزار شد، افزود: در این جلسه تمام مسائل و مشکلات این شرکت‌ها بررسی شد این شرکت‌ها ادعا کردند به تمام تعهدات خود تا خرداد ماه عمل کرده و محصولات ثبت نام شده را بدون مشکلی به دست خریدارن خواهند رسانند.

وی بیان کرد: علیرغم تمام ادعاهای شرکت‌های خودروسازان مبنی بر عمل به تعهدات، براساس گزارش‌های رسیده این دو شرکت نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده‌اند بلکه به خریدارانی که خرید قطعی کرده‌اند فرمی ارائه می‌دهند با این مضمون که اگر از سود مشارکتی که به دلیل دیرکرد باید پرداخت شود انصراف دهند می‌توانند خودروی خود را دریافت کنند درغیر این صورت خودرویی برای تحویل وجود ندارد.

خودرو سازیاگر خودروسازان نبود قطعه را دلیل تاخیر در تحویل خودرو بیان می‌کنند چگونه مشروط بر اینکه خریداران فرم صرف نظر از سود مشارکت را تکمیل کنند خودرو به آنها تحویل داده می‌شود

دلیل خودروسازان برای عدم تحویل خودرو چیست؟

وی اظهار کرد: اگر خودروسازان نبود قطعه را دلیل تاخیر در تحویل خودرو بیان می‌کنند چگونه مشروط بر اینکه خریداران فرم صرف نظر از سود مشارکت را تکمیل کنند خودرو به آنها تحویل داده می‌شود. اگر خودرو موجود است باید بدون اما و اگر نه تنها به خرید قطعی‌ها بلکه به افرادی که در پیش فروش شرکت کرده‌اند نیز خودرو را بدون تاخیر تحویل دهند.

تعهد شرکت‌های خودروساز تا پایان سال جاری تحویل 270 هزار خودرو است

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس با تاکید بر اینکه وزیر صنعت باید به موضوع تعهدات شرکت‌های خودروساز ورود کند، خاطرنشان کرد: تعهد شرکت‌های خودروساز تا پایان سال جاری تحویل 270 هزار خودرو است.

قیمت‌ خودرو در بازار توسط دلالان و سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود

وی تاکید کرد: فروش خودرو در کارخانه 5 درصد زیرقیمت بازار آزاد منطقی نیست چراکه قیمت‌ها در بازار توسط دلالان و سرمایه‌گذاران تعیین می‌شود و با تشکیل باند و شبکه‌های اقتصادی قیمت‌های موردنظر خود را بر بازار حاکم می کنند.

وی ادامه داد: تحقیق و تفحص از خودروسازن نیز با هدف رسیدگی به مسائلی مانند قیمت خودرو و... مطرح شده است. دستگاه‌های نظارتی باید هرچه سریعتر به این موضوعات ورود کرده و با متخلفان برخورد کنند.

عضوهیأت رئیسه کمیسیون اصل نود مجلس درباره ادعاهای خودروسازان مبنی بر اینکه به دلیل تحریم با کمبود قطعه روبه رو هستند، عنوان کرد: تحریم‌ها از آبان ماه اعمال شد و اکثر پیش فروش‌ها پیش از این زمان بود شرکت‌های خودروسازی زمانی که ارز 3 هزار و 800 تومان بود از مردم پول دریافت کردند بنابراین باید به تعهدات خود پایبند باشند.

پیش‌ پرداخت‌ مردم به خودروسازان به نرخ روز محاسبه نمی‌شود

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس نیز معتقد است پیش پرداختی که خریداران خودرو هنگام ثبت نام پرداخت کردند باید زمان تحویل به نرخ روز محاسبه شود.

بهرام پارسایی درباره نحوه محاسبه پیش پرداخت خریداران خودرو در زمان تحویل، گفت: اگرچه ممکن است به دلایلی مانند نوسانات ارزی قیمت خودرو در زمان پیش فروش و تحویل با یکدیگر متفاوت باشد اما باید مبلغی که خریداران خودرو هنگام ثبت نام پرداخت کردند در مان تحویل براساس این تغییرات افزایش یافته و به نرخ روز محاسبه شود؛ به این معنا که اگر قیمت خودرو هنگام ثبت نام 100 میلون تومان است و خریداران 50 میلیون تومان یعنی نیمی از قیمت را پرداخت کردند در زمان تحویل باید 50 درصد خودور به قیمت زمان پیش فروش و 50 درصد باقی به قیمت روز محاسبه شود.

نحوه ثبت نام شرکت های خودروسازی شکایت مردمی را در پی داشت

سخنگوی کمیسیون اصل نودم قانون اساسی مجلس شورای اسلامی در مورد نحوه قیمت گذاری خودرو اظهار کرد: قیمت‌گذاری خودرو تا کنون روند خاصی نداشته و به صورت خوداظهاری بود اما با توجه به افزایش قیمت و نحوه ثبت‌نام شرکت‌های خودروسازی که در پی آن شکایت بسیاری به کمیسیون اصل 90 ارجاع شده مقرر شد این کمیته درباره این موضوع نیز تصمیم‌گیری کند تا چارچوب و الگوی مشخصی برای آن ایجاد شود.

تعطیلی خودروسازی‌ها به نفع کشور است

بهرام پارسایی همچنین اظهار داشت: در حال حاضر شاهد صنعت خودروسازی کشور بعد از ۵ دهه حمایت انحصاری و ایجاد بازار غیررقابتی هستیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ قانون اساسی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه خودروهای تولیدی که توسط خودروسازان تولید می‌شود محصول داخلی نیست و قطعات آن وارداتی است، ادامه داد: اگر خودروسازان برای تولید از ارز با نرخ آزاد استفاده می‌کردند این امکان وجود داشت تا اعلام کنند هزینه تمام شده آنها بالاتر از قیمت فعلی محصولات است، محصولات خودروسازان کشور در مقایسه با هر خودروساز با کیفیت، خدمات و امکانات بالاتر گران‌تر به فروش می‌رسند.

ردپای دلالان در زنجیره تولید و عرصه قطعه

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه در گذشته گزارش‌های در خصوص وجود مافیا خرید قطعه از قطعه‌سازان و فروش چندین برابری آن به خودروسازان دریافت کرده‌ایم، عنوان کرد: اگر محصولات تولیدی خودرو در کشور گران تولید می‌شود دلیلی جز مافیا، دلالی و رانت در بین قطعه سازان واقعی و خودروسازان ندارد.

تعطیلی خودروسازی‌ها با وجود شرایط کنونی به نفع کشور است
 
وی با بیان اینکه اگر واقعا خودرویی با این کیفیت، خدمات و امکانات از نظر آلایندگی، مصرف سوخت و سایر موارد با این قیمت تمام شده تولید می‌شود نشان از سوء مدیریت در خودروسازان داخلی دارد و بهتر است این صنعت را تعطیل کنیم، تصریح کرد: با وجود این حجم از حمایت‌های مادی، معنوی و رانت گونه‌ای که از صنعت خودرو انجام و فضای غیر رقابتی که در اختیار آنها قرار گرفته می‌شود اگر مجددا اعلام می‌کنند قیمت تمام شده آنها بالاتر از قیمت‌های فروش است باید این خودروسازی‌ها را تعطیل کنیم تا بیش از این با جان و مال مردم بازی نشود.

"زد و بند"، دلیل بی‌کیفیتی برخی خودروها

پیشتر نیز یک کارشناس صنعت خودرو نیز درباره تولید خودروهایی با سطح کیفی تک ستاره از سوی شرکتهای داخلی اظهار کرد که یکی از دلایل پایین بودن کیفیت برخی خودروهای داخلی رانت و زد و بند بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان است.

ابوالفضل خلخالی در گفت‌وگو با ایسنا در پاسخ به اینکه بررسی گزارش‌های ارزیابی کیفی خودروهای داخلی نشان می‌دهد که ایران خودرو، سایپا، مدیران خودرو و کرمان خودرو ماه‌ها و بلکه سالها است که برخی محصولاتشان را در پایین‌ترین سطح کیفی تولید می‌کنند و ارتقایی در کیفیت این محصولات صورت نگرفته است، اظهار کرد: متاسفانه به دلیل بی‌کیفیت بودن برخی خودروهای داخلی شاهد اتفاقات و سوانح دلخراش در تصادفات هستیم.

وی با بیان اینکه یکی از دلایل بی‌کیفیت بودن برخی خودروهای داخلی رانت‌ها و زد و بندهای پشت پرده است، خاطرنشان کرد: در برخی موارد شاهد هستیم که برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی از مواد اولیه ضایعاتی و بی‌کیفیت برای تولید قطعات خودرو استفاده می‌کنند که نمونه آن تولید مجموعه فرمان برخی خودروهای پر تیراژ داخلی با استفاده از مواد اولیه ضایعاتی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ادامه داد:‌ در این زمینه در یک مورد خاص دیده شده که در تصادفات شدید یک خودروی پرتیراژ داخلی، قربیلک فرمان خودرو از جا کنده شده و باعث بروز سوانح دلخراش شده است.برخلاف برخی گفته‌ها مبنی بر مشکل کمبود سرمایه در صنعت قطعه‌سازی، دلیل تولید قطعات بی‌کیفیت از سوی برخی قطعه‌سازان بزرگ داخلی کمبود منابع مالی نیست، به‌گونه‌ای که شاهدیم برخی قطعه‌سازان بزرگ حتی نسبت به خرید شرکتهای بزرگ خودروسازی نیز اقدام کرده‌اند و از نظر منابع مالی مشکلی ندارند، بلکه مشکل در زد و بند و رانت بین برخی خودروسازان و قطعه‌سازان است.

خلخالی تصریح کرد: انحصاری بودن بازار خودرو و تعیین قیمت دستوری این محصولات باعث شده که خودروسازان انگیزه‌ای برای افزایش کیفیت محصولات خود نداشته باشند.

گرانی خودرو و زد و بند در پیش‌فروش محصولات| قیمت‌ خودرو توسط چه‌کسانی تعیین می‎شود؟ دولت یا مافیا و دلالان؟
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
خبرهای مرتبط
انتشار یافته: ۱۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
2
نمایندگان مجلس هم یک سری حرفهای کلی میزنند اما هیچکس به داد مردم نمیرسد.خودروسازی که در تیرماه خودرو پیش فروش کرده که در شهریور و مهرماه تحویل دهد مگر از تحریم و قیمت قطعات خبر نداشته که اکنون میخواهد قیمت را بر اساس نرخ جدید به خریدار تحویل دهد؟خدایا خودت به داد این مردم مظلوم برس.
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
2
با تشکر از استقبال پر شور شما قشر کارگر و بیکار و ماشین اولی ها و هموطنان عزیز به زودی با ماشین های بی کیفیت تر با قیمتی باور نکردنی باز خواهیم گشت منتظر پس انداز پنجاه ساله شما خریداران جدید هستیم با تشکر شرکت سایپا
یک ایرانی متنفر از خودرو ساز بی رحم داخلی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۳۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
2
تنها و تنها و تنها راه تنبیه خودرو ساز ...داخلی ...، نخریدن است و بس . مردم، نخرید تا مجبور بشند ، شاید، رو به انسانیت بیارند. . تنها راه چاره دست خود. مردم است. نماینده ها کلی گویی میکنند و اصلا به فکر مردم هم نیستند. مردم خودشون باید. با نخریدن به داد خودشون برسند.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
1
مديريت خودرو سازي ها ....هستند و خودرو سازي گرفتار سوء مديريت به همراه انتصابهاي سفارشي شده اند و درون يك همچنين فضايي چيزي بهتر از اين بيرون نمي ايد.تحريم ها مستمسكي بيش نيست كه در اين شرايط بداد مديريت خودرو سازي رسيد.
مصرف كننده
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
1
خودرو سازان براي اين حرفها تره هم خرد نميكنند، هدف از اين ثبت نامهاي اخير خودرو فقط نقدينگي را جمع كردند و سود آن را در جيب ميگذارند. اگر ميخواستند به تعهداتشان عمل كنند ثبت نام جديد انجام نمي دادند حالا هم قيمت محصولاتشان را جند برابر افزايش داده اند تا مردم پشيمان شوند و اگر سراغ وديعه هاي خود نيز روند چكهاي بدون موحودي چند ماه ديگر را خواهند داد. نمونه بارز يك كلاهبرداري ديگر وزارت صتعت اين است كه چگونه ثبت نام كنندگان تا پايان مرداد 97قيمت روز زمان موعد تحويل را شامل ميشوند اما بقيه ثبت نام كنندگان بايد افزايش قيمتها را مشمول شوند اين با چه استدلالي اعلام شده است؟
ناشناس
|
Germany
|
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
3
بهتره ممنوعیت واردات خودرو را لغو کنید تا معلوم شود مردم کدام را انتخاب میکنند
جابر
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
5
مافیا همان دولت است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۲
0
4
خدایا ملت ایران را از دست این خودرو سازان نجات بده
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
2
یکی ازعوامل مشکلات در به اصطلاح صنعت خودرو سازی (تماماًمونتاژ) درایران فرارسرمایه های حاصل ازسود تولید خودرو است که به وسیله ایادی هزینه ساز ،رانت خوار وخارج نشین به خارج ازکشورفرارمی کند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
1
ایران با مونتاژ بیش ازیکصد نوع خودرو آن هم ازنوع جنس درجه 3 چینی بی کیفیت وخطر آفرین درصد سازندگان خودرو درجهان است ودرهیچ کشوری صنعت خودرو مونتاژ اینقد سود ندارد چون مشتری آن آماده است.
محمود
|
-
|
۰۸:۴۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
1
به نظر بنده تنها راه شکستن این انحصار وارد نمودن خودروهای با کیفیت وقرار داد با شرکت های بزرگ وباکیفیت است تاهم جان مردم وهم مال مردم در امان باشد واز دست گرگ های ایران خودرو وسایپا ودیگران محفوظ باشند .البته اگر مسولین محترم ونمایندگان عزیز دست وپایشان در گل این خودرو سازان فرو نرفته باشد وواقعا به فکر جان ومال مردم باشند .
دوم اینکه چون می بینند مردم بیچاره .چاره ای جز خرید همین ضایعات ندارند .
حال که می دانید ضایعات است اگر اقدام نکنید خیانت می کنید به ملت شریف ایران
ناشناس
|
Netherlands
|
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
2
نخریدن بهترین راهکار در این شرایط است که خودروسازان در حد یک و خائن دارند عمل میکنند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۲۳
0
2
مقصر اصلی مردم هستند ------ نخرید آن وقت خودروسازان به التماس بیفتند .
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۳۰
0
1
برای هزینه های مخرب ومضر خود نیاز به خالی کردن جیب مردم رادارد
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین