کد خبر: ۵۶۸۳۳۲
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۴

‌سالمندترین استان ایران

سبک زندگی افراد متأثر از دو عامل رژیم غذایی مناسب و میزان فعالیت‌های فیزیکی بدن است و میزان نمک و غذاهای چرب نقش تعیین‌کننده‌‌ای در سلامت اشخاص دارند.
آفتاب‌‌نیوز :
رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: استان گیلان نیز به عنوان سالمندترین استان کشور به شمار می‌رود که متوسط طول عمر خانم‌ها ۸۰ سال و آقایان ۷۵ سال است.

شاهرخ یوسف‌زاده چابک صبح امروز در نخستین همایش زن و فرهنگ سلامت در رشت اظهار داشت: برگزاری همایش زن و فرهنگ سلامت در حقیقت ایجاد فرصتی جهت بررسی دیدگاه‌ها و حضور مؤثر زنان در حوزه سلامت و خانواده است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان به تغییر و تحولات زیاد در حوزه سلامت اشاره کرد و گفت: در سالیان پیش، بیماری‌های واگیر از مهم‌ترین عوامل تهدید به مرگ در انسان‌ها به شمار می‌رفت که در قرون وسطی حدود 20 میلیون نفر بر اثر بیماری‌های واگیر جان خود را از دست دادند.

یوسف‌زاده چابک خاطرنشان کرد: خوشبختانه امروز با توجه به پیشرفت‌های بسیاری که کشور در حوزه بهداشت و سلامت درمانی به‌دست آورد، شاهد کاهش عوامل تأثیرگذار بیماری‌های واگیر هستیم و طول عمر مردم نیز افزایش یافت در حالی که در دوره قاجار عمر متوسط مردم 28 سال بود.

وی با بیان اینکه عمر متوسط مردم در دهه 30 به 32 سال رسیده بود تصریح کرد: در ابتدای انقلاب نیز عمر متوسط مردم به 54 سال و امروز به 75 سال رسید و استان گیلان نیز به عنوان سالمندترین استان کشور به شمار می‌رود که متوسط طول عمر خانم‌ها 80 سال و آقایان 75 سال است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان گفت: امروز شاهد بسیاری از مشکلات و بیماری‌هایی ناشی از فشارخون، دیابت، سرطان و بیماری‌های قلبی و عروقی در اقشار مختلف جامعه هستیم که در زمان‌های قبل کمتر بود بنابراین امروز 73 درصد از علل‌های مرگ ناشی از بیماری‌های غیر واگیر است.

یوسف‌زاده چابک با بیان اینکه امروز عمده قربانیان بیماری تروما جوانان هستند ابراز داشت: امروز یکی از چالش‌های بزرگ حوزه سلامت کشور، بیماری‌های مزمن و غیر واگیر است که در طول سالیان عمر یک انسان، آرام آرام بر بدن وی اثرات منفی گذاشته و در سن سالمندی شاهد بروز این اثرات هستیم.

وی افزود: اگر بشر موفق به غلبه‌ کردن بر چالش بزرگ اثرات بیماری‌های مزمن و غیر واگیر شود، طول عمر انسان‌ها از مرز 100 سال عبور می‌کند بنابراین اقشار مختلف جامعه برای اینکه در آینده دوران سالمندی خوبی داشته باشند باید به مساله سلامت خود در سنین پایین‌تر بیشتر توجه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان تصریح کرد: گاهی اوقات برخی افراد در در میانسالی به مساله سلامت خود بسیار دقت می‌کنند اما باز در سنین سالمندی با تهدید‌ بیماری‌های مختلف روبه‌رو می‌شوند بنابراین بیماری‌های غیر واگیر فقط با افزایش تعداد بیمارستان‌ها و امکانات درمانی مهار نمی‌شوند.

یوسف‌زاده چابک مسئله مهم توجه به ذائقه و سبک زندگی افراد در سنین پایین را مورد تأکید قرار داد و گفت: سبک زندگی افراد متأثر از دو عامل رژیم غذایی مناسب و میزان فعالیت‌های فیزیکی بدن است و میزان نمک و غذاهای چرب نقش تعیین‌کننده‌‌ای در سلامت اشخاص دارند.

وی با بیان اینکه تغییر ذائقه مردم به سمت غذاهای پرچرب و فست‌فود یک تهدید بزرگ در راستای تغییر سبک زندگی مردم به شمار می‌رود افزود: مساله تغییر ذائقه از همان دوران کودکی و شیرخوارگی اهمیت دارد و کودکان نباید به غذاهای شیرین و فست‌فود عادت کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان خاطرنشان کرد: میزان افزایش فعالیت فیزیکی بدن فقط به معنای پیاده‌روی در میانسالی نیست بنابراین نقش زنان خانواده در سبک زندگی فرزندان و تغییر ذائقه کودک بسیار اهمیت دارد.

یوسف‌زاده چابک به برنامه‌های متعدد دانشگاه علوم پزشکی گیلان در راستای مساله تغییر ذائقه افراد اشاره کرد و افزود: طی برنامه‌ها و بررسی‌های انجام شده، قرار شد که برخی از تولیدکنندگان موادغذایی در استان گیلان به میزان افزودنی‌هایی نظیر میزان نمک و اسید چرب در تولیدلت خود بیشتر دقت کنند.

وی خاطرنشان کرد: تولیدکنندگان موادغذایی در استان گیلان فقط کارخانجات صنعتی نیستند بلکه برخی از واحد‌های تولید و پخت شیرینی و قنادی‌ها و دیگر مکان‌ها نیز در تغییر ذائقه مردم تأثیرگذار هستند که به عنوان گام‌های بعدی باید پیگیری‌های مرتبط نسبت به این مکان‌ها لحاظ شود.

منبع: تسنیم
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین