کد خبر: ۵۶۸۴۳۶
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۸

ماجرای دریافت پول برخی مرتبطان شورای نگهبان برای تایید صلاحیت نامزدها چیست؟

عضو هیات رییسه شورای عالی سیاستگذاری اصلاح‌طلبان گفت: شورای نگهبان یک نهاد حساس و به تعبیری جلیل القدر در نظام است، باید بیشتر در این رابطه حساس باشد. پس با تاکید می‌گویم بنده اساسا هیچ‌گاه نه به جایگاه نظارت استصوابی و نه اعضای شورای نگهبان خدشه‌ای وارد نکرده‌ام بلکه می‌خواهم این نهاد بماند، نظارت کند و از آرای مردم نیز صیانت کرده و از هرگونه شائبه‌ای نیز پیراسته شود.
آفتاب‌‌نیوز :
محمود صادقی در واکنش به صحبت‌های سخنگوی شورای نگهبان مبنی بر شکایت این شورا از وی به علت ادعای دریافت پول از سوی منصوبین شورای نگهبان برای گرفتن صلاحیت، گفت: من متن این شکایت را قبلا منتشر کرده‌ام. شورای نگهبان از بنده به دادسرای فرهنگ و رسانه شکایت کرد و شکایت هم به هیات نظارت بر عملکرد نمایندگان ارجاع شد. در همین راستا هم هیات یک جلسه تشکیل داد.

عضو فراکسیون امید مجلس ادامه داد: بنده اظهار کرده بودم که برخی اطلاعات وجود دارد مبنی بر اینکه برخی از مرتبطان یا کسانی که ادعای ارتباط با اعضای شورای نگهبان را می‌کنند برای تایید صلاحیت از نامزدهای انتخابات درخواست پرداخت پول کرده‌اند. من البته این موضوع را در همان جلسه که آقای کدخدایی پیش از انتخابش برای مذاکره به هیأت رییسه فراکسیون امید آمد، گفتم و  انتظار داشتم دوستان به این علت که صحبت‌های من از سر دلسوزی بود دعوتم کنند و اطلاعاتم را بخواهند و اگر فاقد اطلاعات بودم،  شکایت کنند؛ چراکه من این مساله را به دنبال صحبت‌های آیت‌الله جنتی مطرح کردم که ایشان فرموده بودند که مجلس در حال تبدیل شدن به محل اغنیاء است و اخیرا هم صحبت‌هایی کرده بودند که برخی از نمایندگان مجلس فرق شخص حقیقی و حقوقی را نمی‌دانند.

اهم اظهارات صادقی به شرح زیر است:

* بخشی از این وضعیتی که ما امروز در مجلس با آن روبرو هستیم به همان فرآیند انتخاباتی برمی‌گردد که از جمله در همان فرآیند انتخابات مساله شورای نگهبان هم مطرح است. من شخصا از لحاظ نظری و حقوقی هیچ موقع در نظارت استصوابی خدشه وارد نکرده‌ام بلکه همواره گفته‌ام این نظارت باید قانونی، شفاف و بی‌طرفانه باشد حالا اسمش را هر چه می‌خواهیم بگذاریم، مهم نیست. مهم این است که شورای نگهبان نهادی است که از نظر قانون اساسی بر انتخابات نظارت دارد و این نظارت هم با هدف صیانت از آرای مردم دیده شده است. پس اساسا بنده معتقد هستم که نظارت شورای نگهبان به عنوان نهاد بی‌طرف از دستگاه اجرایی، بسیار ضروری است اما مهم این است که این نظارت شفاف، بی‌طرف و منصفانه و در جهت تقویت مردمسالاری صورت بگیرد.

*در مورد دعوایی هم که شورای نگهبان مطرح کرده در هیات نظارت یک جلسه برگزار شده و قرار بر این است که از آقای کدخدایی دعوت کنند در جلسه دیگر حضور پیدا کنند و من هم ادله خودم را ارائه کنم که از جمله ادله من افراد متعددی از کاندیداهایی هستند که در ادوار مختلف مخصوصا از دور هفتم به بعد که فضا بیشتر بسته شد، در زمان رد صلاحیت با افرادی مواجه شده‌اند که مدعی ارتباط با اعضای شورای نگهبان بودند. من تا امروز به کسی نسبتی نداده‌ام و در نامه‌ای هم که برای آقای کدخدایی نوشتم، پیشنهاد دادم هیاتی مرکب از خود شورای نگهبان، مجلس، سازمان بازرسی کل کشور و وزارت اطلاعات تشکیل و این موضوع را مورد رسیدگی قرار دهد.

* به هر صورت از چند دوره قبل این شائبه‌ها ایجاد شده و نمایندگانی که صلاحیتشان رد می‌شود به این دلیل که در اکثر مواقع دلیل رد صلاحیت مطرح نمی‌شود و عدم احراز می‌زنند دچار سردرگمی شده و در این مسیر ممکن است آدم‌هایی با ادعایی بعضا واهی ارتباط با شورای نگهبان از آنها اخاذی کنند. بنده معتقد هستم به این علت که شورای نگهبان یک نهاد حساس و به تعبیری جلیل القدر در نظام است، باید بیشتر در این رابطه حساس باشد. پس با تاکید می‌گویم بنده اساسا هیچ‌گاه نه به جایگاه نظارت استصوابی و نه اعضای شورای نگهبان خدشه‌ای وارد نکرده‌ام بلکه می‌خواهم این نهاد بماند، نظارت کند و از آرای مردم نیز صیانت کرده و از هرگونه شائبه‌ای نیز پیراسته شود.

منبع: ایلنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین