کد خبر: ۵۶۸۵۰۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵
مدیرعامل انجمن دیابت ایران خبر داد

وجود بیش از ۵ میلیون دیابتی در کشور

دبیر نخستین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیر واگیر با تاکید بر لزوم ارائه آموزش و اطلاع‌رسانی درباره بیماری‌های غیر واگیر به شش گروه در جامعه گفت: در حال حاضر۵ میلیون و ۲۰۰ هزار مبتلا به دیابت در کشور زندگی می‌کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
دکترامیرکامران نیکوسخن در نشست خبری نخستین همایش شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر با بیان اینکه ما عوامل خطر بیماری‌های غیرواگیر را می‌شناسیم،اظهارکرد: می‌دانیم که این بیماری‌ها تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری هستند. به عنوان مثال بیماری مانند دیابت تا ۸۰ درصد قابل پیشگیری است. حال مشکل کجاست که این بیماری بیشترین میزان مرگ و میر را موجب می‌شود؟

وی با اشاره به شکل گیری شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر در کشور گفت: برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر آموزش و اطلاع رسانی بسیار حائز اهمیت است. حال این آموزش و اطلاع‌رسانی باید در شش بخش انجام شود. اولین بخش مردم هستند که باید آگاهی‌های لازم درباره خودمراقبتی را به آنان داد حتی مدارس هم آموزش‌های خودمراقبتی را ارائه نمی‌دهند. به عنوان مثال بچه‌ها در مدرسه تنها یک زنگ ورزش در هفته دارند که کافی نیست. دومین بخش آموزش‌ها باید به کسانی داده شود که درگیر چنین بیماری‌هایی هستند. این همان پیشگیری ثانویه است و فرد می‌تواند از ایجاد عوارض بیشتر بیماری پیشگیری کند.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران ادامه داد: سومین بخش آموزش‌ها، پزشکان، پرستاران، متخصصان تغذیه و ... هستند که این اقشار درگیر سلامت جامعه‌ هستند و دانش آنان باید به‌روز شود. چهارمین بخش نیز که نقش مهمی در اطلاع رسانی و آموزش دارد، رسانه‌ها هستند. در تمام جوامع رسانه‌ها می‌توانند اطلاع‌رسانی خوب و اثربخشی داشته باشند و در عین اطلاع‌رسانی مطالبه گری کنند.

نیکوسخن افزود: بخش پنجم سیاستگذاران بهداشتی کشورها هستند که متاسفانه این افراد اطلاعات درستی در این حوزه‌ها ندارند و برنامه‌ریزی‌هایشان می‌تواند منجر به نتایج اشتباهی شود. در عین حال در این زمینه دولت و مجلس می‌تواند با تصمیم‌گیری‌های درست به نتایج خوبی برسد اما گاهی تصمیم‌گیری‌ها به ضرر سلامت جامعه است. به عنوان مثال در حال حاضر می‌بینیم که روی بیلبوردهای شهرهای‌مان چیپس و پفک نمکی تبلیغ می‌شود. در حالی‌که این فرآورده‌ها به نوعی آشغال‌های غذایی نامیده می‌شوند. حال باید پرسید چند شعار درباره پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر روی این بیلبوردها نقش می‌بندد؟

وی همچنین گفت: ششمین بخش که باید تحت آموزش و اطلاع رسانی درباره بیماری‌های غیرواگیر و نحوه پیشگیری از آنها قرار گیرند، بیمه‌ها هستند. متاسفانه مفهوم بیمه در کشور ما تغییر کرده است و افراد وقتی که بیمار می‌شوند انتظار دارند که بیمه پول درمان‌شان را بپردازد این در حالیست که بیمه در همه جای دنیا به معنی پیشگیری از بیماری‌هاست یعنی بیمه‌ها افراد را به‌صورت سالانه چکاپ می‌کنند و بیماری‌هایی که امروزه بروزشان دغدغه ماست در مراحل اولیه شناسایی می‌شوند این در حالیست که در کشور ما چکاپ معنایی ندارد و افراد زمانی آزمایش می‌دهند که دچار بیماری می‌شوند. بر همین اساس است که نیمی از دیابتی‌ها از بیماری‌ خود خبر ندارند مگر اینکه دچار عوارض بیماری شوند.

نیکوسخن درباره تعداد مبتلایان به دیابت در کشور گفت: در حال حاضر پنج میلیون و ۲۰۰ هزار بیمار مبتلا به دیابت وجود دارد و هشت میلیون نفر نیز پیش دیابتی هستند. به این معنی که هنوز به مرحله دیابت نرسیده‌اند و اگر شیوه زندگی و یا الگوی تغذیه‌شان را اصلاح نکنند به دیابت مبتلا خواهند شد.

وی تاکید کرد: هدف ما در شبکه ملی پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر آموزش و اطلاع‌رسانی در این حوزه است و بر همین اساس اولین همایش‌مان را در ۲۷ دی ماه برگزار می‌کنیم.

منبع: ایسنا
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین