کد خبر: ۵۶۸۹۷۰
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۶

دولت زیر فشارهای همه جانبه

سخنان رئیس جمهور در جلسه شورای اداری استان گلستان حاوی نکات بسیار مهمی است که اگر بدان توجه شود چه بسا جامعه ما به خود انتقادی ورود کند و از این رهگذر مردم و مسوولان و نخبگان واقعی‌تر شوند و واقعی‌تر فکر کنند.
آفتاب‌‌نیوز :
آقای روحانی از فضایی سخن به میان می‌آورد که در آن از زوایای مختلف به دولت فشار وارد می‌شود و امکان خدمت به مردم را مضیق می‌سازد. از طرفی آمریکا همه توش و توان خود را در خصومت با ایران بکار برده تلاش می‌کند حداکثر محدودیت‌ها را علیه کشورما اعمال کند و از سوی دیگر در کنار مخالفان سیاسی دولت که بعضا ابزار قدرت و ثروت را در دست دارند و در نوازش دولت هیچ کم نمی‌گذارند!

سودجویان و فرصت طلبان با تمام توان به میدان آمده  سوء استفاده‌های خود را به حد اعلاء رسانده‌اند. این است که شرایط از حد طبیعی خود سخت‌تر شده است و اگر چیزی دشمنان و بدخواهان را امیدوار می‌سازد همین بی‌مسئولیتی‌ها و منفعت پرستی‌ها است که اگر عامدانه صورت گیرد به خیانت نزدیک می شود و مردم از آن نخواهند گذشت.

در موقعیت سخت و خطیر کنونی ما هم مثل همه ملت‌هایی که به هر دلیل به تنگنا دچار شده‌اند  می‌توانیم جوهره انسانی و فرهنگی اصیل خود را به نمایش بگذاریم و بدون خسارت های ماندگار از گردنه‌های پیش رو بسلامت عبور کنیم. ملت ما در ۸ سال دفاع مقدس ثابت کرد که از سرمایه‌های انسانی، اخلاقی و اجتماعی بسیار بالایی بر خوردار است و اگر به او میدان داده شود همچنان از کیان کشور در همه ابعاد آن دفاعی جانانه خواهد کرد. ایرانیان همان ایرانیان زمان جنگ هستند که فرزندان خود را برای حفاظت از تمامیت ارضی به میدان های نبرد می‌فرستادند و خود با حداقل امکانات زندگی کردند ولی نگذاشتند یک وجب از خاک میهنمان جدا شود. اگر در حال حاضر بعضا رفتارهای نامناسبی در سطح جامعه دیده می‌شود باید به جستجوی علت‌ها پرداخت و عوامل تامل و تردید برخی از قشرهای جامعه را شناسایی کرد. آقای رئیس جمهور از تجربه‌های موفق در دیگر کشورها سخن به میان می آورد که با توصیه دولت ها صورت تحقق به خود گرفت واقتصادشان را نجات داد.

وقتی جامعه ای آگاه داشته باشیم که نسبت به کشور خود احساس مسوولیت می کند می شود به حرکت های جمعی و ملی دست زد و میوه های شیرین موفقیت را چید. می شود چند صباحی دلار نخرید، برای مدتی از شکر صرف نظر کرد و حتی برای سالم سازی اقتصاد نان را به کمترین میزان استفاده کرد، می‌شود مسافرت‌های تفریحی خارجی را لغو کرد، برای جشن‌ها و عزاداری‌ها از ریخت و پاش های معمول جلوگیری بعمل آورد ... اما وقتی نخبگان خصوصا مسوولان جلو چشم مردم در مسابقه تجمل شرکت می کنند، از بالای شهر دمی پائین نمی آیند، مسافرت های خارجشان خصوصا با پول بیت المال قطع نمی شود، بهترین عروسی‌ها در مجلل‌ترین تالارها را برای فرزندان خود تدارک می‌بینند و برای ماه عسل‌شان اروپا گردی راه می‌اندازند و خود عارشان می‌شود که برای آمد و شد سوار یک پراید شوند چگونه می شود مردم را به قناعت و اقدام ملی برای مقابله با محدودیت های اقتصادی دعوت کرد؟ به نظر می‌رسد اگر مسوولان و علما و دانشمندان و ادیبان و استادان و پیشکسوتان عرصه های مختلف از خود آغاز کنند و به دعوت رئیس جمهور پاسخ مثبت گویند و صداقت  در رفتار و گفتارشان  مشاهده شود قطعا مردم از آنان در قناعت و صرف جویی پیشی خواهند گرفت.

آری دولت در حال حاضر در شرایط بسیار دشواری قرار دارد و از هر سو مورد فشار و حمله است. فشار برای اینکه بی‌مسوولیتی کند و با ماجراجویی کشور را به لب پرتگاه جنگ و درگیری بکشاند، فشار برای اینکه در تخصیص بودجه خصوصا به بنگاه های غیر پاسخگو گشاده دستی پیشه کند، فشار برای اینکه از مردم عبور کند و پایگاه های اصلی قدرت و مشروعیت خود در بطن جامعه را از دست بدهد، فشار برای اینکه مسوولیتها را به فرصت طلبان و پست پرستان بسپارد وفشار برای اینکه چون دولت گذشته منافع ملت و کشور را به بازی بگیرد و در عوامفریبی  مرزهای اخلاق و قانون را مخدوش سازد و تا سال ها دولت های آینده را درگیر معضلات لاینحل کند. نباید از حق گذشت ونگفت که اولین مخاطبان رئیس جمهور مسوولان و مدیران دولتی و حکومتی هستند.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پرطرفدار ترین عناوین