کد خبر: ۵۶۹۰۵۴
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۰

سعود القحطانی به رغم برکناری همچنان در نزد بن‌سلمان از نفوذ برخوردار است

منابع غربی و عربی اعلام کردند که سعود القحطانی، مشاور به ظاهر برکنار شده دفتر پادشاهی عربستان همچنان در میان خاندان حاکم این کشور از نفوذ برخوردار است و به نیابت از محمد بن سلمان صحبت می‌کند.
آفتاب‌‌نیوز :
سعود القحطانی که به خاطر دست داشتن در قتل "جمال خاشقجی" روزنامه‌ نگار منتقد از سمت خود به عنوان مشاور محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان برکنار شد، همچنان از نفوذ زیادی در میان خاندان حاکم سعودی برخوردار است.

شش منبع که به دلیل مسائل صحبت درباره مسائل حساس داخلی خواستند نامشان فاش نشود به خبرگزاری رویترز گفتند، القحطانی که دست راست ولیعهد سعودی است همچنان به نیابت از دفتر سلطنتی فعالیت می‌کند.

دو منبع اظهار کردند، او همچنان با ولیعهد در ارتباط است و سه تن دیگر نیز گفتند، همچنان به صدور دستوراتی به تیمی محدود از خبرنگاران برای اینکه چه چیزی باید درباره سیاست عربستان بنویسند، ادامه می‌دهد.

منابع غربی و عربی به خبرگزاری رویترز گفتند که سعود القحطانی همچنان به نیابت از دفتر پادشاهی عربستان صحبت می‌کند و با ولیعهد در ارتباط است.

القحطانی پیشتر مسؤول یک گروه رسانه‌ای اینترنتی بود که مامور بودند وجهه عربستان را خوب جلوه داده و رویکردی رسمی در خصوص مسائلی از جمله نزاع با قطر و امنیت و حقوق بشر در پیش بگیرند.

منابع مذکور اظهار کردند: مصونیتی که القحطانی از آن برخوردار است احتمالا موجب از بین رفتن تعهدات عربستان درباره مجازات مسؤولان قتل خاشقجی می‌شود.

سنای آمریکا دسامبر قطعنامه‌ای را تصویب کرد که بر اساس آن ولیعهد عربستان مسئول قتل خاشقجی است.

این در حالی است که یک مسؤول عربستانی تاکید کرد که القحطانی هیچ گونه نقشی در دفتر پادشاهی عربستان ندارد و از زمانی که برکنار شده است، هیچ فعالیتی انجام نداده و همچنان ممنوع السفر است.

این مسؤول در این‌ راستا به اظهارات سخنگوی دادستانی کل عربستان که گفته بود ۲۱ تن در رابطه با پرونده خاشقجی بازداشت شده‌اند، اشاره کرد.

منابع آگاه در دولت عربستان می‌گویند که القحطانی با ولیعهد در ارتباط بود و بیشتر مواقع به نیابت از او سخن می‌گفت‌ و تاکنون هیچ جایگزینی رسمی به جای وی نشده است.

اما منابع غربی تاکید کردند که القحطانی همچنان در دفتر پادشاهی حضور دارد و ولیعهد آماده قربانی کردن او نیست.

یک منبع آگاه اعلام کرد  که خود ولیعهد به کسانی که با او دیدار داشته‌اند گفته است که القحطانی همچنان مشاور وی است اما برخی اختیارات از او سلب شده است.

در ادامه این اظهارات گفته می‌شود که به القحطانی بعد از ماجرای قتل خاشقجی دستور داده شده است تا مدتی در انظار عمومی حضور نداشته باشد.


ایسنا 
بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
ذخیره
عضویت در خبرنامه
نظر شما
پربحث ترین عناوین
پرطرفدار ترین عناوین